به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از ایرانداک، تداوم کسب و کار به ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ ﯾﮏ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺮای ﺗﺪاوم اراﺋﻪی ﻣﺤﺼﻮﻻت و ﺧﺪﻣﺎت در ﻫﻨﮕﺎم ﺑﺮوز ﯾﮏ اﺧﺘﻼل در درون ﭼﺎرﭼﻮبﻫﺎی زﻣﺎﻧﯽ ﻗﺎﺑﻞ ﻗﺒﻮل و در ﯾﮏ ﻇﺮﻓﯿﺖ از ﭘﯿﺶ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﺷﺪه اشاره دارد.
استاندارد ایزو ISO ۲۲۳۰۱:۲۰۱۹ یک استاندارد بینالمللی برای استقرار، حفظ و ارتقای مدیریت تداوم کسب و کار است. این استاندارد رویکرد سیستمی به مدیریت تداوم کسب و کار ارائه میدهد و به سازمانها کمک میکند تا راهبردها و فرآیندهای مدیریت تداوم کسب و کار خود را تدوین، اجرا، و بهبود بخشند. اهداف اصلی این استاندارد عبارتند از: ۱. تضمین تداوم عملکرد کسب و کار، ۲. مدیریت ریسکهای تداوم کسب و کار، ۳. تدوین و اجرای برنامههای مدیریت تداوم کسب و کار، ۴. بهبود عملکرد مدیریت تداوم کسب و کار، ۵. تعیین مسئولیتها و مرزها، ۶. مشارکت فرهنگی مدیریت در مدیریت تداوم کسب و کار، و ۷. ایجاد آمادگی در مواجهه با حوادث.
پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، مأموریت اصلی خود را با هدف افزایش رضایتمندی کلیه ذینفعان سازمان، از طریق ارائه خدمات بدون وقفه معرفی میکند. از اینرو اقدام به استقرار، حفظ و ارتقای نظام مدیریت امنیت و تابآوری-سیستم مدیریت تداوم کسب و کار بر اساس الزامات استاندارد بین المللی ISO ۲۲۳۰۱:۲۰۱۹ کرده است و با رعایت الزامات قانونی و مقررات مرتبط جهت تضمین پیوستگی کسب و کار برای خدمات قابل ارائه، سیاستهای اصلی خود را به شرح ذیل اعلام میدارد:
• پیشگیری از وقوع رویدادها از طریق بهبود زیرساخت، افزایش آگاهی و ارتقاء فرهنگ مدیریت تداوم کسب و کار؛
• آمادهسازی و واکنش سریع به یک رویداد مختلکننده و ارزیابی خسارت با استفاده از کارکنان دارای شایستگی؛
• افزایش توانایی و ظرفیتهای سازمان در پیشبینی و پاسخگویی به فرصتها و تهدیدها با استفاده از توسعه مشارکتها، مشاورهها و الگوبرداری؛
• بازیابی سریع در زمان وقوع حوادث و پاسخگویی سریع به نیازهای ذینفعان؛
• برنامهریزی جهت افزایش تابآوری و کاهش خسارات در زمان وقوع حوادث؛
• ارتقاء امنیت و حفاظت از کلیه داراییها؛
• افزایش ارتباط با تأمینکنندگان و ارزیابی شرایط آنها جهت پیشگیری از وقوع وقایع غیرمترقبه؛
• تداوم کسب و کار از طریق ارتقاء امنیت فیزیکی، امنیت سایبری و امنیت اطلاعات یکپارچه و
• تخصیص منابع و بودجه لازم برای هدایت سیستم مدیریت تداوم کسب و کار.