ارومیه - ایرنا- مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان غربی گفت: این کانون آماده برگزاری «کارگاه های حال خوش زندگی» در راستای کاهش آسیب های اجتماعی در بین نوجوانان شده و برنامه ریزی ویژه ای نیز در این خصوص صورت‌گرفته است.

زهرا آبسوران روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: «کارگاه های حال خوش زندگی» در هشت محور شامل نوجوان خودباور، نوجوان معنوی، نوجوان ماهر در روابط مثبت، نوجوان شاد و با نشاط ، نوجوان امیدوار، نوجوان خوش بین، نوجوان جرات مند و نوجوان هوشمند هیجانی برگزار می شود.

وی با بیان اینکه مخاطب اصلی این طرح، نوجوانانی هستند که بخشی از زندگی خود را در کانون های اصلاح‌و تربیت بوده اند، اظهار کرد: این محورها هرکدام براساس سرفصل ها و عناوین خود به مدت ۱۰ جلسه در سراسر استان برگزار می شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این کارگاه‌ها در آگاهی بخشی و هدایت کودکان زیر ۱۸ سال تاثیرگذار خواهد بود، گفت: دراین کارگاه‌ها با قالب هنر یکسری مهارت هایی برای آنها آموزش داده می شود تا آنها را از حالت افسردگی بیرون آورده و شور و شوق در آنها ایجاد کرده و همچنین انگیزه زندگی را در این کودکان زنده کند.

آبسوران افزود: همچنین آموزش مهارت های مختلف باعث می شود علاوه بر ایجاد انگیزه دراین افراد فرصت شغلی نیز برای آنها فراهم شود تا در آینده پس از سپری کردن این دوران منبع درآمدی داشته باشند و به خودکفایی برسند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان غربی معرفی کتاب و اجرای برنامه های فرهنگی را از دیگر برنامه های این کارگاه‌ها برشمرد و افزود: همچنین برای این کودکان کتاب هایی با موضوعات مختلف معرفی می شود چنانکه پس از مطالعه در آنها شوق و علاقه ایجاد کرده و مطالعه کتاب را به یکدیگر پیشنهاد می کنند و از طرف دیگر ارایه کتاب به آنها ادامه می یابد تا شور ونشاط بیشتری یافته وآگاهی لازم را پیدا کنند.

آبسوران به حضور مربیان سیار کانون در این کارگاه‌ها اشاره کرد و افزود: مربیان کانون که آموزش های لازم را دیده اند دراین کارگاه‌ها حضور یافته و با نمایش فیلم به کودکان انگیزه زندگی داده و شور و شوق در آنها ایجاد می کنند.

وی افزود: با آموزش مهارت های مختلف و همچنین پیوند دادن این کودکان با کتاب و نمایش فیلم های مرتبط با روحیه آنها و حاوی پیام، این کودکان در آینده به کارآفرینان برتری تبدیل می شوند و امید به حیات در آنها زنده می شود و همچنین از گزند آسیب های اجتماعی درامان می مانند.

آبسوران افزود: این کارگاهها بصورت حضوری و برخط برگزار می شوند.

وی به امضای تفاهم‌نامه مشترک میان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان غربی و اداره کل زندانها اشاره کرد و افزود: این تفاهم‌نامه در راستای برگزاری «کارگاههای حال خوش زندگی» امضا شد که طی آن افراد مورد نظر توسط اداره کل زندانها معرفی شده و آموزش و برگزاری کارگاههای توسط کانون صورت می گیرد.

وی افزود: با راه اندازی این کارگاه‌ها فرصتی بوجود می آید تا از تجربیات و آموزش های کانون برای زندانیان و خانواده زندانیان درجهت کاهش آسیب های اجتماعی استفاده شود.

آبسوران استفاده از ظرفیت های مراکز سیار برای ارائه خدمات فرهنگی از جمله فعالیت های کتاب محور به نوجوانان مراکز اصلاح و تربیت، کمک به تجهیز کتابخانه این مراکز و اجرای فعالیت های ویژه فرهنگی را از جمله اقداماتی عنوان کرد که در قالب تفاهمنامه به آن اشاره شده است.

به گزارش ایرنا، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان غربی ارایه برنامه های متنوع به کودکان بویژه در مناطق کم برخوردار و همچنین تلاش برای بهره‌مندی کودکان از آموزش های ضروری را همواره محور برنامه های خود قرار داده است.

کودکان زیر ۱۸ سال افرادی هستند که معمولا حاصل طلاق،اعتیاد والدین و از هم گسیختگی خانواده ها و آشنا نبودن والدین به بایدهایی که در زندگی رعایت کنند شده اند. این کودکان ناخواسته برای گریز از فضای خانواده که بسیاری از اوقات غیر قابل تحمل است چه بسا از منزل فرار کرده و به شهرهای دیگر رفته و مرتکب جرم های گوناگون می شوند بی آنکه به عواقب آن فکر کنند و گاهی به لحاظ روحی و روانی آسیب دیده و شوق زندگی در آنها رنگ می بازند.