تهران- ایرنا- منابع خبری چهارشنبه شب گزارش دادند که روسای جمهور ترکیه و مصر در آنکارا با هم دیدار و درباره همکاری‌های دوجانبه و تحولات منطقه با یکدیگر گفت وگو کرده‌اند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری آناتولی ترکیه، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با عبدالفتاح السیسی همتای مصری خود در آنکارا دیدار و گفت وگو کرد.

السیسی روز چهارشنبه در سفری ۲ روزه و بعد از ۱۲ سال وارد آنکارا شد و مورد استقبال رسمی اردوغان قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، روسای جمهور ترکیه و مصر پس از پایان دیدار خود در کنفرانس خبری مشترکی شرکت کردند.

اردوغان در این کنفرانس خبری مشترک گفت که سفر اخیر وی به مصر نقطه عطفی جدید در روابط ترکیه و مصر است، زیرا دو کشور از آن زمان تاکنون بالاترین سطح گفت وگو و همکاری را حفظ کرده‌اند.

وی افزود: ما همیشه در مورد مسائل مربوط به منطقه خود رایزنی‌های نزدیک داشته‌ایم و با سفر برادر عزیزم به آنکارا همکاری خود را که در همه زمینه‌ها تقویت شده است به سطح بالاتری می‌رسانیم.

رئیس جمهور ترکیه در ادامه با اشاره به اتخاذ موضع مشترک ترکیه و مصر در قبال موضوع فلسطین، خاطرنشان کرد که وضعیت اخیر فلسطین هسته اصلی مذاکرات دو کشور را تشکیل می‌دهد.

اردوغان همچنین کمک‌های ترکیه و مصر در صلح و ثبات منطقه را حیاتی دانست و بر توافق دو کشور برای انجام رایزنی‌های منظم برای حل و فصل مسائل منطقه به ویژه در مورد نوار غزه تاکید کرد.

وی تصریح کرد که رژیم صهیونیستی و حامیان آن مسئول کشته شدن هر غیرنظامی بی گناه غزه به دلیل گرسنگی، تشنگی و کمبود دارو هستند.

رئیس جمهور ترکیه در ادامه خاطرنشان کرد که این کشور به تلاش‌های فشرده خود برای پاسخگویی مقامات اسرائیلی که در غزه مرتکب جنایات شده‌اند در دادگاه‌های بین المللی ادامه می‌دهد.

اردوغان همچنین سخنرانی بنیامین نتانیاهو در ژوئیه گذشته در کنگره آمریکا را محکوم کرد و گفت: محل قاتلان ۴۱ هزار انسان بی گناه در غزه پارلمان نیست، بلکه دادگاه‌ها هستند تا آنها را در قبال جنایات خود مورد بازخواست قرار دهند.

وی تاکید کرد: پایان دادن به نسل کشی که ۱۱ ماه است ادامه دارد، دستیابی فوری به آتش بس دائمی و ارسال بلامانع کمک‌های بشردوستانه در اولویت‌های دو کشور است.

از سوی دیگر رئیس جمهور مصر نیز در این کنفرانس خبری مشترک، گفت: منطقه ما در بحران‌ها و چالش‌های بزرگی قرار دارد که همین موضوع نیازمند همکاری تنگاتنگ بین مصر و ترکیه است.

السیسی همچنین خواستار آتش‌بس فوری در غزه و توقف اقدامات تنش‌زای رژیم صهیونیستی در کرانه باختری شد و با آن مخالفت کرد.

به گزارش ایرنا، با گذشت حدود ۱۱ ماه از جنگ علیه نوار غزه، درگیری‌های شدید میان نظامیان رژیم اشغالگر و مبارزان مقاومت در مناطق مختلف این باریکه در جریان است.

این جنگ که رژیم صهیونیستی آن را با دو هدف اعلام شده نابودی جنبش حماس و بازگرداندن اسیران صهیونیست در هفتم اکتبر ۲۲۰۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) به راه انداخت، تاکنون به اهداف خود نرسیده است.