کرمان - ایرنا - مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی راین از درگذشت پیشکسوت صنایع‌دستی استاد پیشکسوت حرفه چاقو سازی این شهر خبر داد.

به گزاش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان، سید وحید طاهری روز پنجشنبه گفت: استاد ماشاالله کامبخش از پیشکسوتان صنایع‌دستی و چاقوسازی راین در ۹۲ سالگی دار فانی را وداع گفت.

وی با اینکه کامبخش استاد پیشکسوت چاقو سازی راین تا آخرین روزهای حیاتش در کارگاه خود حضور می‌یافت اظهار داشت: این استاد چاقوساز در ساخت صنایع‌دستی فلزی از جمله چاقو، قندچین، کارد و سایر وسایل سال‌ها عمر شریف خود را صرف کرده و فعالیت و کار موثر داشته است.

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیان کرد: استاد ماشاالله کامبخش بیش از هشت دهه در کار تولید صنایع‌دستی فلزی بود و شاگردان بسیاری را در این حوزه تربیت کرده است.

طاهری خاطرنشان کرد: درگذشت این استادکار، صنعتگر و هنرمند فقید را به خانواده ایشان و جامعه هنرمندان صنایع‌دستی تسلیت گفته، از خداوند متعال صبر برای بازماندگان آرزومندم.

راین از گذشته تاکنون مرکز اصلی چاقوسازی و چلنگری در استان کرمان بوده است. این شهر در گذشته محل ییلاق بسیاری از عشایر چادرنشین استان بوده و به همین دلیل، در تابستان کسب‌وکار رونق بیشتری داشته و برخی از دست‌ساخته‌های آنان راهی بازار شهرهای اطراف می‌شده است.

اکنون نیز صنایع دستی مانند سفالگری، سنگ‌تراشی، آهنگری، گلیم‌بافی، پته‌دوزی، قالی‌بافی، پارچه‌بافی و چاقو سازی و انواع مصنوعات فلزی در این شهر تولید می شود که در این میان چاقو سازی مهمترین و مشهورترین صنایع دستی منطقه محسوب می شود و شهر راین در رشته چاقو سازی شهر ملی صنایع دستی انتخاب شده است.

راین در فاصله ۱۰۰ کیلومتری جنوب غرب مرکز استان کرمان قرار دارد.

برچسب‌ها