به گزارش ایرنا، حامد مرتضوی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ابتدای امسال تأمین ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای برای بهسازی و ارتقا کیفیت این آزادراه مورد موافقت قرار گرفت و سازمان همیاری شهرداریها پذیرفت که این مبلغ را برای آن هزینه کند.
وی اضافه کرد: بیشتر این اعتبار برای روکش آسفالت و بخشی نیز برای نصب جداگرهای میانی(نیوجرسی) این آزادراه هزینه خواهد شد.
مرتضوی ادامه داد: تأمین اعتبار ۱۰ هزار میلیارد ریالی توسط سازمان راهداری سه ساله است و این درحالیست که فقط تعویض روکش آسفالت آزادراه به هفت هزار میلیارد ریال بودجه نیاز دارد و لازم است هر ۲ بخش راهداری و شرکت ساخت و نگهداری آزادراه های اصفهان، بودجه مورد نیاز را تأمین و تزریق کنند.
وی اظهار داشت: تاکنون افزون بر ۲۵ درصد آزادراه ۱۶۵ کیلومتری کاشان- نطنز- اصفهان بهسازی و در بیشتر نقاط حادثهخیز آن نیوجرسی نصب شده است .
مرتضوی افزود: در آخرین اقدام با جمعآوری بخشی از گاردریل ها در کیلومتر ۱۲۱ آزادراه اصفهان به کاشان، جداگر میانی بتنی مفصلدار به جای آنها نصب شده است.
وی تاکید کرد: بر اساس دستور مقامات استانی، بهسازی روکش آسفالت این آزادراه برای افزایش ایمنی سفرها در اولویت پروژههای بهسازی جادهای استان قرار گرفته است و بررسیهای کارشناسی نیز بر لزوم بهسازی هرچه سریعتر۵۰ کیلومتر از این آزادراه از سمت بادرود، بدلیل حادثه خیز بودن آن تاکید دارد.
وی خاطرنشان کرد: اکنون عملیات بهسازی آزادراه در سه مقطع آغاز و بسترسازی آن نیز انجام شده است و تلاش میشود در نقاط پرتردد، عملیات تعویض روکش آسفالت انجام شود.
مدیرعامل شرکت ساخت و نگهداری آزادراه اصفهان خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲ قرارداد بهسازی آزادراه منعقد شده است و درصددیم دست کم ۲ هزار میلیارد ریال دیگر تا پایان سال به این پروژه تخصیص دهیم.
وی یادآور شد: سازمان راهداری نیز در باند مخالف آزادراه، اجرای پنج قرارداد را شروع کرده است و چهار شرکت آن هم اکنون در این آزادراه مشغول کار هستند.
مرتضوی گفت: نگهداری، بهسازی و آسفالت هر کیلومتر آزادراه دست کم سی میلیارد ریال هزینه دارد که در برخی موارد بدلیل شرایط خاص جاده تا هفتاد میلیارد ریال نیز افزایش می یابد.
مرتضوی یادآور شد: تا پایان سال گذشته هر قطعه ۶ متری نیوجرسی افزون بر ۲۳۰ میلیون ریال هزینه داشت و امسال با افزایش ۳۰ درصدی این رقم مواجه شدیم.
وی با اشاره به هزینههای جانبی نگهداری آزادراه گفت: متکدیان شبرنگ های نصب شده روی گاردریل ها را سرقت میکنند و هر کدام را ۵۰ هزار ریال میفروشند درحالی که هر کدام از آنها افزون بر ۲ میلیون ۵۰۰ هزار ریال هزینه دارد و نبود آنها خطرات جدی در سفرها ایجاد می کند.
وی خاطرنشان کرد: اگر قرار بود امروز آزادراه کاشان- نطنز- اصفهان احداث شود دست کم باید ۵۰۰ هزار میلیارد ریال برای اجرای آن هزینه میشد و بر اساس استانداردها باید برای نگهداری این آزادراه، ۱۵ درصد این مبلغ را به بهرهبردار اختصاص دهند اما از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ افزایش عوارض آزادراهی نداشتیم و افزایش امسال نیز در شرایطی محقق شده است که تنها می توانیم ۵۵ درصد عوارض را وصول کنیم.
به گزارش ایرنا، آزادراه کاشان- نطنز- اصفهان به طول ۱۶۵ کیلومتر جزو محورهای پرتردد اصفهان و نقطه اتصال شهرستان کاشان به مرکز استان است که بدلیل پایین بودن ضریب ایمنی و حمل و نقل خودروهای سنگین در آن، همواره حوادث و تلفات جاده ای قابل توجهی در این محور رخ میدهد که رفع خطرات آن به اتخاذ تدابیر اساسی نیاز دارد.