تربت‌ حیدریه- ایرنا- مدیر مرکز جهاد کشاورزی «رُخ» تربت‌حیدریه گفت: طرح کشاورزی کم‌نهاده برای سومین سال متوالی با هدف مقابله با خشکسالی‌های اخیر در این بخش اجرا شده‌ است.

سیدمحمد نجفی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح در سال های اخیر تنها برای محصول گندم آبی (با بذر دیم) در گستره حدود ۵۰۰ هکتار از کشتزارهای این بخش اجرا شده بود که امسال نیز در همین سطح تکرار شد.

وی از افزایش بهره‌وری آب به عنوان مهم‌ترین مزیت این طرح یاد و بیان کرد: یکی از مهم‌ترین چالش‌های دهه‌های اخیر، کاهش باران و خشکسالی‌های پی در پی بوده و بر اساس نظر پژوهشگران برای رفع این معضل توسعه کشت محصول کم‌نهاده به عنوان یک شیوه جدید به اجرا درآمده است.

نجفی تصریح کرد: در طرح کشاورزی کم‌نهاده با استفاده از مدیریت علمی و تجارب فنی کسب شده، می‌توان مصرف آب را به نصف رساند و این هدف با همکاری مرکز تحقیقات و کشاورزان امکانپذیر است.

وی گفت: در حالی که میانگین تولید گندم در استان به ازای هر مترمکعب آب مصرف شده، حدود نیم تا هشت دهم کیلوگرم گندم است، با اجرای این طرح در این منطقه، در برخی مزارع به ازای هر مترمعکب آب، تا ۲ کیلوگرم محصول گندم تولید شده است.

بخش رُخ تربت‌ حیدریه به مرکزیت «رباط سنگ» با جمعیتی افزون بر ۳۷ هزار نفر دارای ۵۳ روستا، ۲ شهر، ۴۷ دهیاری و ۲ هزار و ۲۲ کیلومتر مربع وسعت و در ۳۵ کیلومتری شمال این شهرستان قرار دارد.

مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه با مزیت‌های مختلف در حوزه کشاورزی، معدن، صنعت و تجارت در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.