تهران- ایرنا- کارگردان «تگزاس ۳» گفت: امسال با چالش، مجوز «هتل» را گرفتیم، ۹ فیلمنامه کمدی دادم که همه رد شد. به راحتی مجوز کمدی نمی دهند و خبر دارم فیلمنامه های کمدی زیادی رد شده است.

به گزارش ایرنا، نقد و بررسی فیلم تگزاس ۳ با حضور مسعود اطیابی کارگردان، روزبه رحیم نژاد مجری و احسان طهماسبی منتقد و نویسنده سینمایی از برنامه اکران پخش شد.

اطیابی در این برنامه اظهار کرد: تگزاس تا قسمت های چهار و پنج فیلمنامه دارد و درباره ساخت این قسمت ها باید به تصمیم جمعی برسیم. حتی برخی بخش های این قسمت ها نیز گرفته شده است. اگر بخواهم یک فیلم تماشا کنم فیلم های حادثه ای و اکشن خواهد بود وقتی از خروجی فیلم راضی هستم که مردم راضی باشند. وقتی کسی با دیدن فیلم دعا می کند حتما تاثیر مثبتی از تگزاس ۳ گرفته است.

«تگزاس ۳» شوخی خارج از عرف ندارد

احسان طهماسبی در این برنامه اظهار کرد: صحبت درباره فیلم هایی که در شرایط مشابه و موضوعات مشابه ساخته می شود سخت است و دست منتقد برای مواجهه با این فیلم ها بسته است. بررسی فیلم های کمدی اخیر سینمای ایران جنس ساختار فیلمنامه و کارگردانی آنها فضای نقد را ایجاد نمی کند در چند کلمه خلاصه می شود و اغلب این فیلم ها لحن مشخص و ساختار شابلونی دارند.

وی ادامه داد: نقد یک فیلم قابل تعمیم به دیگر فیلم ها است و نشریات هم به این فیلم های طنز نمی پردازند و فیلم تگزاس هم با همین الگوها ساخته شده اما برخی نکات منفی دیگر فیلم ها در این فیلم دیده نمی شود و فیلم شوخی خارج از عرف ندارد.

این منتقد یادآورشد: تگزاس فارغ از رویکردهای اینگونه است اما این اثر فیلم خوبی نیست.

طهماسبی با اشاره به استفاده از زوج پژمان جمشیدی و سام درخشانی تاکید کرد: تقریبا همه زوج های طنز تاریخ انقضا داشتند و جری لوییز و دین مارتین نمونه ای از این زوج ها درسینمای دنیا هستند.

سینمای کمدی مثبت ترین و موثرترین ژانر سینمایی است و نمی شود با نگاه بد و خوب به این سینما حمله کرداطیابی در ادامه داد: فیلم هایی در ایران ساخته می شود که حتی به تعداد عوامل فیلم هم مخاطب ندارد اما ادعاهای بزرگ دارند. سینمای کمدی مثبت ترین و موثرترین ژانر سینمایی است و نمی شود با نگاه بد و خوب به این سینما حمله کرد.

وی یادآور شد: با مردمی که بحران های مختلف را پیش رو دارند موثرترین ژانر کمدی است و در زمان جنگ هم تلویزیون از طنز غافل نبود. اگر کسی از سینمای کمدی تعریف کند انگار کار بدی کرده و ساختار نقد هم همینطور است. برخی مجلات به ساختار سینما آسیب زدند و نگاه تخریبگری نسبت به فیلم های من گاه قابل قبول تر است. من با منتقدانی طرفم که حداقل ها را در سینمای طنز نمی بینند و شاید ببینند اما در صنف منتقدان پذیرفته نمی شود. تعریف و تمجید منتقدان از فیلم هایی بوده که مخاطب از این آثار ناراضی بوده است.

این کارگردان سینمای طنز توضیح داد: موثرترین وسیله ای که مردم را در دوره ای زمانی به اعتیاد و افسردگی، عدم تمایل به پدر و مادر و وطن کشاند سینما بود و خیلی موارد تخریب شد. همه اعتراف داریم جوانان ناامید هستند اما با چنین مردمی باید با سینمای کمدی کار کرد. ژانرهای دیگریادشان رفته باید جذاب باشند و بسیاری از فیلم هایی که توسط منتقدان جدی گرفته می شود جز همین آثار است و مردم حرف منتقدان را جدی نمی گیرند.

اطیابی ادامه داد: دوستان منتقد فکر می کنند ما یک دوربین می گذاریم و دو بازیگر می آوریم و تمام و اگر اینگونه است منتقدان این سینما هم فیلم بسازند. در برنامه ام ساخت سینمای اجتماعی را دارم اما امروز ژانر نشاط آور کسری دارد و برای نیمه دوم سال فیلم طنز کم داریم.

طهماسبی نیز با اشاره به رویکرد دولت ها به سینما توضیح داد: اگر سراغ سینمای اجتماعی نمی رویم به این دلیل نیست که دغدغه نداریم بلکه بسیاری از فیلمسازان ما یا ممنوع الکار و یا طرد شده اند. فیلم اجتماعی متاثر از اجتماع است و این فیلم ها باید در دهه دیگری ساخته شود تا بتوان آنرا ساخت.

وی ادامه داد: قصد این نیست که سینمای ایران به سمت سینمای اجتماعی برود و نتیجه عملکرد مسعود اطیابی می شود عملکرد مدیریت سینمای ایران.

اطیابی در این باره گفت: محمد خزاعی از دوستان نزدیک من است اما در این سه سال یک پروانه ساخت گرفتم و «تگزاس» مجوز دولت قبل است و امسال با چالش، مجوز «هتل» را گرفتیم. ۹ فیلمنامه کمدی دادم که همه رد شد. به راحتی مجوز کمدی نمی دهند و خبر دارم فیلمنامه های کمدی زیادی رد شده است. ۲۷ دقیقه از فیلم هیچکدام از همکاران من را سانسور نکردند و فیلم «دینامیت» دچار این اتفاق شد.

طهماسبی توضیح داد: تاثیر نشریات در تاریخ سینمای ایران بسیار بزرگ است و بسیاری از فیلمسازان جوان و موفق با این نشریات به سینما علاقه مند شدند. منتقد با سینمای کمدی مشکل ندارد. در دهه ۷۰ تا ۹۰ فیلم های کمدی مختلفی ساخته شد که منتقدان از این آثار استقبال کردند که از جمله این فیلم ها می توان به آثاری مثل لیلی با من است، مارمولک، مکث، آتش بس، نان، عشق و موتور هزار، مومیایی ۳، مرد عوضی و... اشاره کرد.

منتقدان زورشان می آید از تگزاس تعریف کنند و درک نمی کنند این فیلم خانواده ای را به نمایش می کشداطیابی در مقابل افزود: شما مردم را به دیدن فیلم های خوب مجاب نمی کنید. با من یک نوع حرف می زنند و یک نوع دیگر می نویسند و با منتقدان سلام و علیک دارم اما چرا مردم فیلم من را بهتر می بینند و امروز سینما با ۵ میلیون مخاطب سیراب نمی شود.

وی تصریح کرد: منتقدان زورشان می آید از تگزاس تعریف کنند و درک نمی کنند این فیلم خانواده ای را به نمایش می کشد.

طهماسبی در واکنش به این صحبت ها ادامه داد: این خانواده جاه طلب است. رابطه مادر و پدر در فیلم تگزاس بر مبنای خانواده نیست. هر فیلمی که خانواده ها ببینند خانوادگی نیست.

اطیابی نیز ادامه داد: نقد منتقدان روی من و تماشاگران من تاثیری ندارد. من از دست منتقدان ناراحت نیستم اما نگران نقد هستم. نقدی که طرفش را به پذیرش نمی کشاند نقد نیست. من جایزه و لبخند مردم را دوست دارم.

وی با اشاره به نقش کمپانی ها در تولید فیلم ها نیز گفت: در آینده نه چندان دور کمپانی ها در تولیدات نقش اساسی ایفا خواهند کرد و سینمای ما در آینده مخاطبش را بر اساس کمپانی ها جذب می کند و دیگر صرفا براساس بازیگران مخاطبان جذب آثار نمی شوند.

در ادامه این برنامه شادی کرم رودی بازیگر و کارگردان سینمای کوتاه آبی می شود اظهار کرد: سر این فیلم بیشتر با مادران مصاحبه می کردم و کنجکاو بودم بدانم بچه ها چگونه رفتار می کنند و چه چیزهایی را به والدین خود بیان می کنند. درگیری با دوران کودکی و نوجوانی همیشه برای من وجود داشته و دارد. همیشه نقطه سوال برانگیز دوران زندگی این دوران است. به دنبال ساخت فیلم بلند هستم و فیلم کوتاه می سازم که به تولید فیلم بلند بخصوص سینمای اجتماعی برسم.

برنامه اکران از پلتفرم اکران مدیا هر پنجشنبه با رویکرد نقد و بررسی آثار روز سینمای ایران پخش می شود.