تهران بزرگ - ایرنا - رییس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور پایتخت اعلام کرد: طی پنج ماهه امسال بیش از یک میلیون و ۱۱۰ هزار برگ جریمه برای انواع وسیله نقلیه که اقدام به باربری می کنند، صادر شده است.

به گزارش ایرنا، سرهنگ علی اصغر شریفی روز شنبه در گفت و گویی افزود: بیشترین آمار اعمال قانون در این مدت را کامیون‌ها با ۴۸۵ هزار برگ جریمه به خود اختصاص داده‌اند.

رییس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور پایتخت ادامه داد: منظور از کامیون‌ها وسایل نقلیه باربری با ۶ تُن وزن است و رانندگان کامیونت‌ها هم در پنج ماهه امسال بیش از ۱۵۱ هزار بار اعمال قانون شده اند.

به گفته سرهنگ شریفی، وانت بارها هم ۴۷۴ هزار بار ثبت تخلف و جریمه شده‌اند که در مجموع خودروهای سنگین باربری و نه مسافربری، یک میلیون و ۱۱۰ هزار بار اعمال قانون شده اند.

وی افزود: حمل بار غیرمتعارف توسط خودروهای شخصی ممنوع است ولی بعضا مشاهده می‌شود که رانندگان کمی اقدام به این نوع تخلف می‌کنند که این کار بسیار خطرناکی است و از چشم پلیس دور نمی‌ماند.

سرهنگ شریفی گفت: البته در همین خصوص در پنج ماهه سال جاری در شهر تهران بیش از چهار هزار فقره اعمال قانون برای خودروهای غیر باربری صادر شده است.

وی اضافه کرد: در چهار ماهه اخیر نزدیک به ۲ هزار و ۵۰۰ فقره تصادف خسارتی و متاسفانه ۱۷۶ نفر مجروح و ۱۶ نیز در این تصادفات جان خود را از دست داده که کامیون در این تصادفات اعلامی دخیل بوده است.

رییس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ بیان کرد: تصادفات کامیونت‌ها در چهار ماهه سال جاری حدود یک هزار و هشت فقره تصادف جرحی داشته اند که متاسفانه در همین بازه زمانی پنج نفر جان باختند که کامیونت ها در آن دخیل بوده اند و در خصوص وانت بارها نیز در این مدت ۶ نفر فوتی و نزدیک به ۴ هزار نفر مصدوم شده اند.

سرهنگ شریفی همچنین گفت: علت اصلی تصادفات رانندگان کامیون و باربری ها، عدم توجه به جلو آنها در حین تردد است و موضوع مهمی که باید به آن اشاره کرد، خستگی و خواب آلودگی رانندگان خودروهای باربری است که توجه آنها در حین رانندگی پرت می شود.

وی ادامه داد: همچنین وقتی راننده بارهای حجیم و غیر قابل کنترل می‌زند یک سری موضوعات حین رانندگی دیگر دست راننده نیست و قوانین فیزیک برای کامیون و راننده تصمیم می‌گیرد و هر چه بار سنگین‌تر باشد کنترل وسیله نقلیه نیز به مراتب سخت‌تر می شود.

سرهنگ شریفی عنوان کرد: همچنین تغییر مسیر ناگهانی نیز رتبه سوم در علل حوادث رانندگی خودروهای سنگین را دارد چرا که برخی از رانندگان آشنایی کافی و لازم را به معابر ورودی و خروجی شهر ها مانند تهران را ندارند و وقتی که می خواهند راه خود را اصلاح کنند مجبور به تغییر مسیر ناگهانی می شوند که باعث بروز تصادفات بسیاری در معابر می‌شود.