به گزارش خبرنگار ایرنا، بسیاری از رانندگانی که از این مسیر تردد میکنند، از افزایش چشمگیر هزینههای تعمیر خودروهای خود به دلیل خرابیهای موجود در جاده شکایت دارند. علاوه بر این، خرابی آسفالت و وجود چالههای عمیق در برخی نقاط، خطر تصادف های رانندگی را نیز افزایش دادهاست.
خرابی آسفالت آزادراه قم - کاشان نهتنها بر رانندگان بلکه بر صنعت گردشگری منطقه نیز تأثیر گذاشته است. رانندگان حملونقل عمومی به دلیل کیفیت پایین جاده از سرویسدهی به مراکز تفریحی و خدماتی واقع در این محور خودداری میکنند. این امر سبب شده تا سرمایهگذاران بخش خصوصی در این منطقه با مشکلات عدیدهای روبرو شوند.
بسیاری از رانندگانی که در مسیر آزادراه قم - کاشان تردد میکنند، از افزایش چشمگیر هزینههای تعمیر خودروهای خود به دلیل خرابیهای موجود در جاده شکایت دارند. علاوه بر این، خرابی آسفالت و وجود چالههای عمیق در برخی نقاط، خطر تصادف های رانندگی را نیز افزایش داده است.
جادهها بهعنوان شریانهای حیاتی هر کشور، نقش بسزایی در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایفا میکنند. کیفیت مناسب آسفالت جادهها نهتنها بر راحتی و ایمنی سفر تأثیرگذار است، بلکه بر عوامل دیگری همچون کاهش هزینههای نگهداری خودرو، کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا نیز مؤثر است.
اهمیت بهسازی و ترمیم جادهها
خرابی آسفالت، ایجاد چالهها و ترکهای عمیق، لغزندگی سطح جاده و کاهش دید راننده، از جمله عوامل بروز تصادف های رانندگی است. ترمیم بهموقع جادهها، به طور قابلتوجهی خطر تصادف ها را کاهش داده و جان انسانها را نجات میدهد. تردد در جادههای با سطح آسفالت خراب، بهمرورزمان باعث افزایش هزینههای تعمیر و نگهداری خودرو میشود. لاستیکسابی، آسیب به سیستم تعلیق و سایر قطعات خودرو، از جمله عواقب تردد در چنین جادههایی است.
همچنین به باور کارشناسان، خرابی آسفالت و وجود چالهها، باعث میشود رانندگان مجبور شوند با سرعت کمتر و شتابهای ناگهانی حرکت کنند. این امر به افزایش مصرف سوخت منجر میشود؛ تردد با سرعت کم و شتابهای ناگهانی در جادههای با سطح آسفالت خراب، باعث افزایش انتشار آلایندههای هوا میشود.
ناگفته پیداست که جادههای باکیفیت مناسب، تسهیلات لازم برای حملونقل کالا و مسافر را فراهم کرده و در نتیجه به توسعه اقتصادی مناطق کمک شایانی میکنند و از طرفی جادههای ایمن و باکیفیت، رضایتمندی مردم را افزایش داده و به بهبود کیفیت زندگی کمک میکند.
بهصورت خلاصه میتوان بیان کرد که افزایش تصادف های رانندگی و هزینههای حملونقل، کاهش عمر مفید خودروها، افزایش آلودگی هوا، کاهش جذابیت مناطق گردشگری و کاهش بهرهوری اقتصادی از عواقب عدم رسیدگی به جادههاست.
ورود دادستانی کل کشور به موضوع بهسازی آزاده راه قم - کاشان
با افزایش انتقادهای رانندگان و وضعیت غیرقابل تردد در این مسیر سبب شد تا نهاد قضایی نیز جهت بهسازی این محور ورود داشته باشد، بر همین اساس روابطعمومی دادستانی کل کشور چهارم مرداد امسال اعلام کرد که عملیات ترمیم، اصلاح و بازسازی مسیر رفتوبرگشت آزادراه قم - کاشان پس از نارضایتی و گلایه مردم از وضعیت کیفی این محور با ورود این نهاد قضایی، به نتیجه رسید.
در بخشی از اطلاعیه دادستانی کل کشور آمده بود که در راستای کاهش حوادث جادهای، بهبود خدماترسانی به هموطنان و رفع نارضایتی عمومی از وضعیت نامناسب آسفالت آزادراه امیرکبیر که منجربه افزایش خطرات جادهای و ایجاد خسارات جانی، مالی، استهلاک خودرو و غیره گردیده بود با پیگیری دادستان کل کشور و دادسرای استان قم، انجام عملیات ترمیم این مسیر اعم از بهسازی روکش آسفالت آزادراه، لکهگیری و نصب حفاظ بتنی میانی و رفع عیوب و نواقص این مسیر از سوی شرکت متولی به نتیجه رسید.
اقدام ها برای ترمیم آزادراه
در پی اعتراض های رانندگان و فعالان اقتصادی، مسئولان تصمیم به ترمیم این آزادراه گرفتند. به گفته مسئولان، ۷۷ کیلومتر از نقاط بحرانی این آزادراه در حال بهسازی است. این طرح با اعتباری بالغ بر یک هزار میلیارد تومان در حال اجراست و قرار است تا پایان فصل زمستان به بهرهبرداری برسد.
باتوجهبه اهمیت این طرح و مشکلات عدیدهای که رانندگان و فعالان اقتصادی با آن مواجه هستند، انتظار میرود که مسئولان با جدیت بیشتری به اجرای این پروژه بپردازند.
در پی اعتراض های رانندگان و فعالان اقتصادی، مسئولان تصمیم به ترمیم این آزادراه گرفتند. به گفته مسئولان، ۷۷ کیلومتر از نقاط بحرانی این آزادراه در حال بهسازی است. این طرح با اعتباری بالغ بر یک هزار میلیارد تومان در حال اجراست و قرار است تا پایان فصل زمستان به بهرهبرداری برسد.
سید حسن خلیلی نیا، معاون راهداری اداره کل راهداری و حملونقل جادهای استان قم در گفتوگو با خبرنگار ایرنا، از آغاز عملیات بهسازی ۷۷ کیلومتر از نقاط بحرانی آزادراه قم - کاشان خبر داد.
به گفته وی، این طرح گسترده شامل بهسازی دو باند رفتوبرگشت این آزادراه است و با اعتباری بالغ بر یک هزار میلیارد تومان در حال اجرا است.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حملونقل جادهای استان قم، تصریح کرد: عملیات بهسازی این محور هم اینک توسط ۶ اکیپ راهداری در حال اجراست.
وی افزود: با اجرای این طرح و رفع مشکلات موجود در سطح آسفالت، شاهد بهبود چشمگیر سطح خدماترسانی به رانندگان خواهیم بود.
خلیلی نیا ادامه داد: تاکنون ۲ قرارداد به ارزش ۱۶۰ میلیارد تومان برای اجرای بخشی از این پروژه منعقد شده و در حال اجراست. همچنین، چهار قرارداد دیگر به ارزش ۲۰۰ میلیارد تومان در روزهای آینده به امضا خواهد رسید. برای ۲ قرارداد باقیمانده نیز مبلغ ۲۲۰ میلیارد تومان پیشبینی شده است.
خلیلی نیا تأکید کرد که این طرح از خردادماه سال جاری آغاز شده و پیشبینی میشود تا آغاز فصل زمستان به پایان برسد.
وی اظهار کرد: خرابیهای آزادراه قم - کاشان از مدتها پیش به دغدغهٔ رانندگان تبدیل شده بود و این عملیات بهسازی نویدبخش بهبود شرایط تردد در این محور مهم است.
در پایان
آزادراه قم - کاشان بهعنوان یکی از شریانهای اصلی ارتباطی کشور، نیازمند توجه ویژه مسئولان است. امید میرود که با اجرای کامل طرح بهسازی این آزادراه، مشکلات موجود در این محور برطرف شود و رانندگان بتوانند از یک سفر ایمن و راحت لذت ببرند.
همزمان با اجرای طرح بهسازی و ترمیم نقاط بحرانی این آزادراه همچنان سؤالاتی مانند این که" آیا این طرح در زمان تعیینشده به پایان خواهد رسید؟"، "آیا کیفیت اجرای این طرح تضمین شده است؟" و "چه اقدام هایی برای جلوگیری از تکرار مشکلات قبلی در این محور انجام خواهد شد؟" محل تأمل و سوال دارد.
گفتنی است احداث آزادراه قم کاشان به طول ۱۰۴ کیلومتر از سال ۱۳۷۱ آغاز شد و در سال ۱۳۷۸ مورد بهرهبرداری قرار گرفته است.
در حوزه راهداری استان قم حدود ۲ هزار کیلومتر راه شامل ۲۱۳ کیلومتر آزادراه، ۲۳۲ کیلومتر بزرگراه، ۱۵۴ کیلومتر راه اصلی، ۱۵۰ کیلومتر راه فرعی و یک هزار کیلومتر راه روستایی وجود دارد.
استان قم دارای هشت راه مواصلاتی اصلی و چهارراه فرعی است که از جمله آنان میتوان به آزادراه قم - تهران به طول ۱۳۰ کیلومتر، جاده قدیم قم - تهران، بزرگراه قم - ساوه به طول ۸۷ کیلومتر، جاده قدیم قم - کاشان، آزادراه قم - کاشان به طول ۱۰۴ کیلومتر، آزادراه قم - گرمسار به طول ۱۷۳ کیلومتر و بزرگراه قم - سلفچگان - اراک به طول ۱۳۶ کیلومتر اشاره کرد.