به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی و امور بینالملل سازمان منطقه آزاد قشم، امیر علی داود روز یکشنبه اظهار کرد: در بازه زمانی پنج ماه گذشته از سال ۱۴۰۳، ارزش دلاری جذب کالاهای بازرگانی در ۲ بندر بهمن و کاوه این منطقه آزاد و عبور آن به سرزمین اصلی به رقم ۲۰۳ میلیون و ۳۳۵ هزار و ۷۲۷ دلار رسیده است.
وی با اعلام اینکه ارزش دلاری فرآیند واردات ۱۵ درصدی کالا از طریق بنادر یاد شده در این مدت افزایش چشمگیری داشته که با سه سال ۱۳۹۹ تا پایان ۱۴۰۱ برابری میکند، افزود: ارزش دلاری مبادلات بازرگانی ۱۵ درصدی سال ۱۳۹۹ قشم بیش از ۶۱ میلیون و ۵۷۹ هزار دلار، سال ۱۴۰۰ با کمی افزایش به بیش از ۶۴ میلیون و ۶۴۷ هزار دلار و سال ۱۴۰۱ هم ارزش دلاری این مبادلات به ۱۲۵ میلیون و ۳۶۸ هزار و ۹۶۳ دلار رسیده بود.
به گفته مدیر گمرک سازمان منطقه آزاد قشم، سال ۱۴۰۲ رشد بسیار مناسبی نسبت به سالهای گذشته داشتیم به طوری که در این سال ارزش دلاری ۱۵ درصد از محل واردات کالا به بیش از ۳۲۴ میلیون و ۹۸۷ دلار رسیده بود.
داود اظهار امیدواری کرد که با ادامه روند مثبت این فرایند در سال جاری، امسال هم با رشد مثبت قابل قبولی در زمینه جذب کالای عبوری و انتقال آن به سرزمین اصلی از طریق بنادر بهمن و کاوه قشم باشیم.
وی خاطرنشان کرد: درآمد گمرک سازمان منطقه آزاد قشم از فرآیند سود ۱۵ درصد کالا از طریق بنادر این جزیره در سالهای ۱۳۹۹ تا پنج ماهه اول امسال به رقمی افزون بر ۱۲ هزار و ۵۸۶ میلیارد و ۹۷۹ میلیون ریال رسیده است.
به گزارش ایرنا، جزیره زیبای قشم مشرف به تنگه هرمز و مجرای ورودی به خلیج فارس و دریای عمان است.
این جزیره که بزرگ ترین جزیره خلیج فارس است، به دلیل مجاورت با اقیانوس هند، وجود منابع نفت و گاز و واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی و تجهیزات فرا ساحلی و برخورداری از تسهیلات بندری برای کشتی های بزرگ (در رده پاناماکس) یکی از استراتژیک ترین جزایر ایران و خلیج فارس است که به دلیل خدمات سوخت رسانی به کشتی های عبوری از آبراهه بین المللی و پارک های انرژی و زیست – فناوری آن شهرتی جهانی دارد.
از سوی دیگر، ویژگی های طبیعی و تاریخی این جزیره، باعث شده قشم به یکی از مقاصد گردشگری اصلی در ایران تبدیل شود.
منطقه آزاد تجاری – صنعتی قشم، حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع از این جزیره را شامل می شود. این منطقه به دلیل قرارگیری در نقطه ای کلیدی از کریدور ترانزیتی شمال – جنوب، دسترسی به کریدور پروازهای بین المللی شرق – غرب و تسهیلات بندری آن، که به نوعی مکمل بندر شهید رجایی است، نقش پررنگی در تجارت و بازرگانی جهانی دارد.
اهداف و محورهای اصلی فعالیت های این منطقه آزاد تجاری – صنعتی شامل توسعه و گسترش صنعت ترانزیت و حمل و نقل، گسترش تجارت و خدمات تجاری، صنایع انرژی بر، صنایع بیوتکنولوژیک و منابع دریایی، صنایع گردشگری، شیلات و صید صنعتی، خدمات پشتیبان نفت و پارک های انرژی است.