کرج - ایرنا - معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی البرز از آغاز عملیات مرمت محوطه تپه ۹ هزار ساله تاریخی ازبکی در شهرستان نظرآباد این استان خبر داد.

به گزارش ایرنا، "مهدی ارباب نیا " روز یکشنبه به خبرنگاران گفت : در این مرحله لایه برداری، آواربرداری، استحکام بخشی و مرمت دژ مادی، ایجاد مسیر گردشگری، اصلاح پله‌های تپه ازبکی، نصب برخی تابلوهای معرفی و در ورودی تپه تاریخی ازبکی انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: ایجاد مسیر گردشگری در راستای ساماندهی محوطه برای حضور گردشگران از دیگر برنامه های مرمتی در تپه تاریخی ازبکی است .

به گفته معاون میراث‌فرهنگی البرز این اقدامات برای تبدیل محوطه ازبکی به سایت موزه تاریخی صورت می گیرد.

وی گفت: عملیات مرمت محوطه ازبکی یک ماه به طول می‌انجامد.

رییس اداره فنی و طرح‌های عمرانی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز نیز در این زمینه گفت: بخشی از عملیات مرمت در محوطه ازبکی برای اندود کاهگل و مرمت بخش‌های فرسوده دژ مادی انجام می‌شود.

"ثمین رضایی" افزود: قرارداد عملیات مرمت در محوطه ازبکی منعقد و کار آغاز شده است که به مدت یک‌ماه ادامه دارد.

رییس اداره سرمایه گذاری و طرح‌های عمرانی میراث فرهنگی استان البرز ادامه داد: نصب تابلوهای معرفی بر اساس طرح مصوب شامل تابلوهای ورودی برای کل محوطه نیز از دیگر اقداماتی است که صورت می‌گیرد.

وی افزود: نصب نرده با پایه‌های بتنی برای بهسازی مسیر دسترسی نیز به صورت موقت انجام می‌شود.

تپه تاریخی ازبکی دارای قدمت بیش از ۹ هزار ساله است که نمونه خشت دست ساز بشر مربوط به این تپه در سازمان ملل متحد نگهداری می شود.