تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۲

بجنورد- ایرنا- بررسی ها نشان می دهد که ۲۰۰ روستای خراسان شمالی مشکل تنش آبی دارند که رفع آن نیازمند اقدامات جهادی و شتاب بخشی در اجرای طرح های آبرسانی است.

به گزارش ایرنا، رد پای کم آبی سال ها است که به خراسان شمالی رسیده و این روزها کمبود آب درد مشترک برخی از روستاهای استان شده است.

کمبود آب در حدی است که برخی روستاییان ساعت ها دبه دست منتظر تانکرهای آبرسانی می مانند تا با دریافت جرئه ای آب نیازهای روزانه خود را رفع کنند.

در حالی که مردم خراسان شمالی پیش از این تب داغ تابستان را با خنکای چشمه ها و رودخانه ها از سر می گذراندند و اکنون رویای چشمه ها و رودهای پرآب را می بینند.

گرچه بارش های بهاری ممکن است این تصور را در اذهان ایجاد کند که دیگر سدها از آب پر و مشکل کم آبی این خطه برطرف شده است اما براساس اعلام شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی با وجود افزایش بارندگی در استان در سال جاری همچنان ۷۵ درصد حجم مخازن سدها خالی است.

این در حالی است حدود ۱۴ درصد از آب شرب سالم و بهداشتی این خطه نیز هدر می رود و بخشی از این آب زلال نیز برای مصارف غیرمجاز استفاده می شود.

آبی که با اندیشیدن تدابیر و رفع چالش ها می توانست لب برخی از روستاییان این خطه از شمال شرق کشور را تر کند و دیگر نیازی نبود آنها دبه به دست منتظر تانکرهای آبرسانی باشند.

آب خراسان‌شمالی کجا هدر می‌رود؟

در برهه ای که یک قطره آب حکم کیمیا را دارد هدررفت واقعی ۱۴ درصد آب فاجعه ای برای این خطه فاجعه ای قابل چشم پوشی نیست.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی می گوید: میزان هدر رفت واقعی آب (فرسودگی شبکه و اتفاقات آب) در استان ۱۴ درصد است که با بهسازی شبکه آب این میزان قابل کاهش است.

رضا عطایی می افزاید: اصطلاحی تحت عنوان آب بدون درآمد در صنعت آب و فاضلاب وجود دارد که به معنای آب قابل شرب و تصفیه شده‌ای است که برای آن پولی پرداخت نمی‌شود.

وی ادامه می دهد: آب بدون درآمد در جامعه به عنوان هدر رفت آب شرب یاد می‌شود و شامل سه بخش هدررفت واقعی، هدر رفت ظاهری و مصارف غیرمجاز است.

به گفته عطایی؛ میزان آب بدون درآمد خراسان شمالی ۲۹.۸ درصد است که از این میزان ۱۴ درصد هدر رفت واقعی است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی، انشعابات فرسوده و غیرمجاز، فرسودگی شبکه ها و کنتورهای خراب را از عوامل هدر رفت آب عنوان کرد.

آب و فاضلاب خراسان‌شمالی چه کرده است؟

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی در این باره می گوید: ۱۵ طرح آبرسانی روستایی و عملیات اصلاح و بازسازی شبکه آبرسانی در ۵۹ روستای استان در سالجاری اجرایی شد.

رضا عطایی می افزاید: عملیات آبرسانی و اصلاح و بازسازی شبکه آبرسانی در ۷۴ روستای استان انجام شد که برای اجرای این طرح ها اعتباری بالغ ۲ هزار میلیارد ریال هزینه شده است.

وی ادامه می دهد: این طرح ها در قالب حفر و تجهیز چاه، آبرسانی به روستاها، تامین آب شرب و اصلاح و توسعه شبکه توزیع روستایی اجرا شد.

عطایی عنوان می کند: آبرسانی به روستای «آبچور» و تامین آب شرب روستای «علی آباد» بجنورد، آبرسانی به مجتمع هشت روستایی «زیدرسرانی» و روستای «بی بهره» از جمله طرح های مهم بهره برداری شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی می گوید: روستاهای «حصارچه» و «گوی نیک» در شهرستان رازوجرگلان نیز از نعمت آب پایدار بهره مند شدند.

عطایی یادآور می شود: حفر و تجهیز ۲ حلقه چاه در روستاهای «نقاب» و «مفرنقا» در شهرستان فاروج و همچنین اجرای خط انتقال، اصلاح، بازسازی و توسعه شبکه توزیع روستایی به طول ۱۸۱ کیلومتر از طرح های روستایی بهره برداری شده در هفته دولت امسال است.

خراسان شمالی در منطقه خشک و نیمه خشک ایران قرار گرفته است که علاوه بر این موضوع در دهه های اخیر وقوع پدیده تغییر اقلیم، یکی از عوامل تاثیرگذار بر منابع آبی این استان بوده است.

۳۵۸ هزار و ۲۹۸ مشترک آب و فاضلاب در سطح استان از خدمات این شرکت بهره مند هستند.