بیرجند - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: برداشت آنغوزه از سطح رویشگاه‌های استان به دلیل کاهش بارندگی‌ و نداشتن رشد کافی بوته‌ها در سال جاری ممنوع شد.

علیرضا نصرآبادی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به دلیل خشکسالی، کاهش و دیرهنگام بودن بارندگی‌ها در سال جاری بوته‌های آنغوزه در رویشگاه‌های استان رشد کافی را نداشته‌اند.

وی گفت: به دلیل نداشتن رشد کافی بوته‌های آنغوزه و کم تراکم بودن در سال جاری برداشت این گیاه از رویشگاه‌های استان ممنوع شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی بیان کرد: ۱۰۰ هکتار رویشگاه آنغوزه در استان داریم که در سال‌های گذشته ۳۵ تا ۵۰ تن محصول از این سطح برداشت می‌شد.

وی اظهار کرد: این گیاه یکی از محصولات مهم مراتع منطقه است که بهره‌برداری از آن فقط با اخذ مجوز و تعیین بهره بردار از سوی اداره منابع طبیعی امکان‌پذیر است.

آنغوزه گیاه علفی چند ساله است که ریشه آن کمی ضخیم و گوشتی، برگ‌های آن بسیار بریده و غباری، ساقه آن مجوف و گوشتی و بلندی آن تا ۲ متر است، گل‌های آن به رنگ زرد و به گروه چتر مانند در انتهای ساقه ظاهر می‌شود.

این گیاه در چند سال اولیه سن خود ساقه قابل روئیت ندارد و برگ‌های آن گسترده روی زمین است که در مراتع به نام «کماه و انگزاکماه» چوپانان می‌شناسند.

آنغوزه شیره گیاهی است که از تیغ زدن ریشه یا پایین ساقه و یا قطع ساقه گیاهان مولد آنغوزه از ناحیه یقه گیاه خارج و در تابستان برداشت می‌شود که به ۲ صورت کشته (خشک شده و شیره) در بازار عرضه می‌شود.

آنغوزه از دیرباز به عنوان طعم‌دار کردن و گیاه دارویی استفاده شده است.