شهرری - ایرنا - فرماندار ویژه شهرستان ری گفت: عمل نکردن مسئولان و دستگاه‌ها به وظایف خود به‌ویژه استفاده نکردن از اختیارات قانونی موجب سردرگمی شهروندان و ایجاد روزنه و فرصت مناسب تخلف برای افراد سودجو و قانون‌گریز در این حوزه خواهد شد.

به گزارش ایرنا، مهدی باب الحوائجی روز دوشنبه در نشست ستاد ساماندهی، پیشگیری و مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز مشترک با نشست شورای حفظ حقوق بیت المال در امور اراضی و منابع طبیعی شهرستان ری که با حضور مسئولان برگزار شد، اظهار داشت: دستگاه‌ها و مسئولان متولی شهرستان ری باید از اختیارات قانونی خود در حوزه پیشگیری و مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز استفاده حداکثری نمایند.

وی افزود: جلسات ستاد مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و باید منظم برگزار و مورد توجه ویژه قرار گیرد، همچنین نیازمند آن هستیم که مصوبات این ستاد به صورت کامل و دقیق توسط دستگاه های مربوطه پیگیری و اجرا شود.

معاون استاندار تهران خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقدامات که در راستای مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز می تواند کمک کننده و مؤثر باشد تشکیل کارگروه آب، خاک، منابع طبیعی و جهاد کشاورزی است که از اداره جهاد کشاورزی به عنوان دبیر این کارگروه انتظار دارم هرچه سریعتر نسبت به برگزاری جلسات این کارگروه اقدام کند.

این مسئول افزود: از دیگر مباحثی این حوزه دریافت استعلام از سوی دستگاه های متولی به ویژه جهاد کشاورزی است که در همین راستا جهاد شهرستان باید تمهیداتی را اعمال کند تا بعد از این پاسخ استعلام دستگاه ها در یک بازه زمانی کوتاه و مشخص داده شود. پاسخ ندادن به موقع استعلام از سوی جهاد موجب طولانی شدن فرآیند پرونده ها و در انتها بروز نارضایتی عمومی میان مردم می شود.

وی با اشاره به موضوعات مرتبط با حریم های قانونی در حاشیه شهر، روستا و اماکن خاص مانند جاده و راه های ارتباطی، خاطرنشان کرد: حفظ و حراست از حریم بر اساس قانون برعهده صاحبان آن حریم خاص است، شرکت آب منطقه ای نسبت به حریم رودخانه و مسیل ها باید نظارت داشته و مانع از تجاوز ساخت و سازها به حریم قانونی این حوزه شود که مؤثرترین راه در حفظ حرائم نیز افزایش سطح بازرسی ها و گشت های نظارتی از سوی دستگاه های متولی خواهد بود.

باب الحوائجی اظهار داشت: یکی از اقدامات بسیار مثبت در حوزه مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز بویژه پیشگیری از وقوع تخلفات راه اندازی سامانه یکپارچه پایش الکترونیکی اراضی می باشد که دستگاه های متولی ماننپ بخشداری ها می توانند با استفاده از این سامانه به صورت برخط و در بازه های زمانی پنج روزه اراضی مورد نظر خود را با جزئیات کامل مورد رصد و بررسی قرار دهند. این موضوع موجب پیشگیری کامل از وقوع تخلفات و نیز افزایش سطح سلامت اداری در میان دستگاه ها می شود.

فرماندار ویژه شهرستان ری یادآور شد: در حوزه ساخت و سازهای غیرمجاز موضوع پیشگیری و نظارت ها قبل از وقوع تخلف بسیار مؤثر و با هزینه کمتر نسبت به اعمال قانون و اجرای احکام قضائی قلع و قمع است.

وی تاکید کرد: این پیشگیری ها از بروز نارضایتی عمومی جلوگیری و مانع از ایجاد هزینه برای مالکین جهت ساخت و دستگاه ها جهت مقابله و تخریب بناهای غیرمجاز می شود؛ به همین دلیل موضوع پیشگیری، افزایش نظارت ها و تقویت گشت های ساختمانی باید جدی مورد توجه دستگاه های متولی در این حوزه قرار گیرد.