تهران- ایرنا- چند عضو کنگره آمریکا اعلام کردند که دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا با گذشت سه ماه از ضرب‌الاجل کنگره، سرانجام راهبرد جنگ اوکراین را به این نهاد قانونگذار فرستاده است.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از رویترز، سه منبع آگاه به این خبرگزاری اعلام کردند که دولت بایدن گزارش محرمانه‌ای را درباره راهبرد خود در جنگ اوکراین به کنگره فرستاده است. این در حالی است که ماه ها از ضرب‌الاجل ماه ژوئن (خرداد) که قانون‌گذاران آمریکایی پس از تصویب لایحه چند میلیارد دلاری کمک به کی‌یف و موظف کردن دولت برای ارائه استراتژی مشخص در مورد این جنگ، می گذرد.

یکی از اعضای کنگره در همین زمینه به رویترز گفت که گزارش مورد انتظار کنگره دیروز دوشنبه به دست قانونگذاران رسیده و آنها هنوز فرصتی برای بررسی نداشته اند. دو منبع دیگر نیز که خواستند نامشان فاش نشود، دریافت این گزارش را تائید کردند. اما کاخ سفید هنوز در مورد دلایل این تاخیر توضیحی نداده است.

براساس آمار موجود، کنگره آمریکا در مدت ۱.۵ تا ۲ سال گذشته از آغاز جنگ در اوکراین، نزدیک به ۱۷۵ میلیارد دلار کمک به اوکراین و کشورهای متحد تصویب کرده است.

رویترز در ادامه یادآوری کرده است: مجلس نمایندگان آمریکا تحت رهبری جمهوری‌خواهان، پس از ماه‌ها تاخیر در تصویب کمک‌ها به اوکراین، در نهایت در ماه آوریل (فروردین) لایحه هزینه‌های تکمیلی ۹۵ میلیارد دلاری را تصویب کرد که شامل ۶۱ میلیارد دلار بودجه برای اوکراین و همچنین میلیاردها دلار برای اسرائیل و غیرنظامیان درگیر در مناطق دیگر جهان بود.

کنگره به عنوان بخشی از این لایحه، از دولت بایدن خواست تا اوایل ماه ژوئن (اواسط خراد) یک راهبرد دقیق برای اوکراین ارائه دهد.

حمایت بایدن از اوکراین اگرچه با پشتیبانی دموکرات‌ها و بسیاری از جمهوری‌خواهان کنگره انجام می‌گیرد، اما برخی از جمهوری‌خواهان از کاخ سفید به دلیل ایجاد محدودیت در چگونگی استفاده از این تسلیحات از جمله ممنوعیت حمله به اهدافی در عمق خاک روسیه انتقاد کرده اند.

اکنون چند ماه پس از سپری شدن ضرب الاجل کنگره، برخی اعضای کنگره اعلام کردند که مانع ارسال کمک‌های مالی بیشتر به اوکراین خواهند شد.

سناتور جیم ریش جمهوری‌خواه ارشد کمیته روابط خارجی سنا در بیانیه‌ای که اواخر ماه اوت (اوایل شهریور) به رویترز فرستاد، اعلام کرد که از کمک به اوکراین حمایت می‌کند اما اینکار را کورکورانه انجام نمی‌دهد.

وی افزود: از نخستین روزهای جنگ، ما از دولت بایدن- هریس درخواست کردیم که راهبردی در مورد اینکه چگونه آمریکا و متحدان ما می‌توانند به اوکراین برای پیروزی در جنگ کمک کنند، ارائه کنند.

اما هنگامی که آنها به درخواست های ما پاسخ ندادند، ما در قانون مشخص کردیم که یک راهبرد به کنگره ارسال شود. اکنون ضرب الاجل بدون ارائه گزارش به پایان رسیده است. رئیس جمهوری بایدن و هریس یک استراتژی را نه فقط به ما، بلکه به مردم آمریکا مدیون هستند و نادیده گرفتن آنها نشان می‌دهد که آنها یا هیچ استراتژی ندارند و یا از ارائه‌اش هراس دارند.