زاهدان - ایرنا - تعداد سینماهای سیستان و بلوچستان در حالی رو به افزایش بوده که راه اندازی سینما موجب ایجاد شور و نشاط اجتماعی شده و می‌تواند آموزشگاهی برای مردم جامعه باشد.

به گزارش ایرنا، «صدا، دوربین، سینما» بیش از ۱۲۰ سال از باز شدن چشم دوربین سینما به زندگی بشر می گذرد، دوربینی که در روزهای آغازین تولدش تنها تماشاگر زندگی معمول بشر بود.

نگاتیوها روز به روز تصویرهای مختلف زندگی، فرهنگ و آداب و رسوم ها را ثبت کردند تا اینکه در همان سال های ابتدایی و در دوران قاجار پای این پرده رویایی به ایران باز شد و از آن زمان به بعد ۲۱ شهریور در تقویم کشورمان به عنوان روز ملی سینما ثبت شد.

سینما یکی از تفریحات سالم در هر منطقه به شمار می رود که به همراه خود علاوه بر پر کردن اوقات فراغت، تبادل فرهنگی را به همراه دارد.

تأثیرگذاری سینما در جامعه از جمله مهمترین مسایل راهبردی و تعیین کننده به شمار رفته که با توجه به این مهم می‌توان به رفع و اصلاح بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی در ابعاد مختلف پرداخت و اجتماع را از فروافتادن در گرداب های گوناگون بازداشت.

نخستین سالن نمایش در زاهدان

نخستین سالن نمایش فیلم در زاهدان نیز در سال ۱۳۲۵ زمانیکه شهر زاهدان تنها پنج هزار نفر جمعیت داشت توسط فردی هندی تبار به نام "ملک" افتتاح شد، سینما زاهدان که بعدها به سینما ملک شهرت یافت در زمانی تاسیس شد که هنوز تلویزیون و رادیو در این شهر وجود نداشت و برای مردم پدیده‌ای عجیب و نو به نظر می آمد.

پسر ملک دستگاه پروژکتور نمایش را از هندوستان وارد کرد، در آن زمان فیلم‌ها بیشتر صامت بودند و از تهران یا مستقیما از کمپانیی های معروفی چون متروگلدن مایروفوکس قرن بیستم تهیه می‌شدند، نخستین فیلم ناطقی که در زاهدان و در این سالن به نمایش گذاشته شد فیلم هندی «آلمرا» بود.

دومین سالن نمایش فیلم در شهر زاهدان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی با سرمایه گذاری مرحوم طوسی در هشتم فروردین سال ۱۳۴۱ با گنجایش ۷۰۰ نفر و به صورت سالن تابستانی با حضور مقامات استان از جمله «مهندس پارسا» استاندار وقت، "هراوند" فرماندار، "مهدی اقبال" شهردار و "سرلشکر اسپهرم" فرمانده ژاندارمری زاهدان افتتاح شد.

سینما فروردین نخستین فیلم خود را با نام «پمپه ای در آتش» ساخت کشور ایتالیا و به صورت رنگی به نمایش گذاشت، در آن زمان جمعیت زاهدان به ۶۰ هزار نفر رسیده بود و حداقل ۸۰۰ تا تا بیش از یک هزار نفر روزانه از این سالن نمایش استفاده می کردند، در این رابطه مرحوم طوسی در خاطرات خود آورده است که در آن هنگام وزارت ارشاد نبود و ما مجوز فعالیت را از وزارت کشور با توافق وزیر وقت آقای سرلشکر عزیزی گرفتیم.

سینما مهربان یکی از دیگر سالن‌های نمایشی بود که در دهه ۴۰ در شهر زاهدان ساخته شد و نگاه بسیاری از مخاطبان را به سمت خود سوق داد، این سالن نمایش با گنجایش تعداد ۷۰۰ نفر در ابتدا مخاطبان خاصی داشت و به دلیل مغایرت فیلم های اکران شده با فرهنگ مذهبی مردم در این استان کم کم با عدم استقبال خانواده ها روبرو شد و سرانجام تعطیل شد.

آتش به جان سینما

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران هنر هفتم در کشور جان تازه‌ای گرفت و در همین راستا سینما فروردین زاهدان نیز در سال ۱۳۷۳ بازسازی و با ۵۰۰ صندلی مجددا راه‌اندازی شد و به سینما فرهنگ تغییر نام یافت اما به سبب زیان‌های مالی و عدم استقبال تماشاگران در سال ۱۳۸۴ باری دیگر تعطیل شد.

سینما مهربان زاهدان نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی دوباره فعالیت خود را از سر گرفت اما تا سال ۸۱ بیشتر دوام نیاورد و به سبب تقلیل آمار تماشگران به کمتر از ۲۰ نفر در طی روز بالاخره این ۲ سال تعطیل شدند.

با وجود اینکه تلاش‌های متعددی برای تشویق و ترغیب مالکان به منظور اعطای تسهیلات و زنده نگاهداشتن این سالن‌ها از طریق اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در آن زمان صورت گرفت اما هیچ یک از شرکای این دو سینما حاضر به راه اندازی مجدد این سالن های نمایش در شهر زاهدان نشدند.

سالن نمایش سینما مهربان در خیابان آزادی زاهدان که برای بسیاری از شهروندان در دهه ۴۰ تا ۷۰ یادآور خاطرات شیرین هنر هفتم بود متاسفانه در تیرماه ۱۳۸۹ به دلایل نامعلوم طعمه حریق شد و به خاکستر تبدیل شد.

با این وجودسینما رسالت و سینما فرهنگ در زابل، سینما فرهنگ و مهربان در زاهدان، سالن نمایش فیلم متعلق به جمعیت هلال احمر در ایرانشهر، سینما ساحلی آزادی در چابهار و همچنین یک سالن نمایش فیلم در سراوان از جمله سالن هایی بودند که پس از پیروزی انقلاب گشایش یافتند.

بیشتر بخوانید:

استاندار: سه سالن سینمایی در سیستان و بلوچستان درحال راه اندازی است

سینما "شستون" سراوان یکی از پرمخاطب‌ترین سینماهای کشور است

فیلم | چهار سالن سینما در سیستان و بلوچستان افتتاح شد

رشد ۲۰۰ درصدی زیرساخت‌های سینمایی در سیستان و بلوچستان

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: زیرساخت‌های سینمایی در دولت سیزدهم در سیستان و بلوچستان ۲۰۰ درصد رشد داشته است.

محمد خزاعی اظهار کرد: در ابتدای دولت سیزدهم سه سالن سینمایی در سیستان و بلوچستان وجود داشت که ۲ مورد آن در مرکز استان و یک سالن نیز در چابهار فعال است‌.

وی ادامه داد: به همت دولت و با پیگیری ها و اقدام های انجام شده، اکنون ۹ سینما در شهرهای با جمعیت بالای ۱۰۰ هزار نفر سیستان و بلوچستان دارای فعالیت هستند که از این تعداد چهار سالن امروز افتتاح می‌شود.

رئیس سازمان سینمایی و سمعی بصری کشور افزود: با برنامه ریزی صورت گرفته و جلسات برگزار شده در استانداری، سه سالن دیگر در ماه های آینده به چرخه اکران و نمایش سیستان و بلوچستان اضافه خواهد شد که به نوبه خود اتفاق بسیار بزرگی محسوب می شود.

وی تصریح کرد: دولت توجه جدی به حوزه زیرساخت های سینمایی دارد که رشد صورت گرفته در همه نقاط کشور مشهود است، امیدواریم طبق قولی که به مردم و اهالی فرهنگ و هنر داده ایم، مشکلات زیرساختی در بخش سینما را در تمامی شهرهای کشور مرتفع کنیم.

خزاعی با تاکید به توجه ویژه دولت سیزدهم به مناطق محروم بویژه سیستان و بلوچستان، ابراز امیدواری کرد: این مسیر در دولت چهاردهم نیز ادامه پیدا کند.

رئیس سازمان سینمایی و سمعی بصری کشور تاکید کرد: بدون تردید راه اندازی سینما موجب ایجاد شور و نشاط اجتماعی می شود و می تواند آموزشگاهی برای مردم جامعه باشد.

وی با اشاره به سابقه دیرینه فرهنگ و هنر در سیستان و بلوچستان بیان کرد: به همت دولت سیزدهم شاهد توسعه در همه بخش های استان هستیم، به گونه ای که امید را در دل مردم این خطه کاشته که می طلبد تصویرسازی درستی در این زمینه صورت بگیرد و تصورها تغییر پیدا کند.

نمایی از وضعیت سینماهای سیستان و بلوچستان

معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: در مرکز استان زاهدان هم اکنون ۲ سینما وجود دارد که سینما هلال فعال و سینما اشراق در حال واگذاری است.

عبدالسلام بلوچ زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در منطقه سیستان، شهر زابل یک سینمای فعال وجود دارد و در زهک نیز سینما در حال بروزرسانی است.

وی ادامه داد: در سراوان نیز یک سینما فعال بوده، همچنین در ایرانشهر یک سینما در حال تجهیز و در شهرتسان های نیکشهر و راسک نیز سینما واگذار شده و بزودی پخش فیلم خواهند داشت.

معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در چابهار نیز سینما واگذار شده و در حال تجهیز بوده، اظهار کرد: بسیاری از فیلم های تولیدی انجمن سینمای جوانان زاهدان شاخص بوده و در جشنوارهای ملی و بین المللی مورد توجه قرار گرفته است.

انقلاب دولت سیزدهم در حوزه سینماسازی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: به همت دولت سیزدهم شاهد انقلاب در حوزه سینماسازی کشور هستیم که این توسعه در استان نیز مشهود است.

علی سرگزی بیان کرد: از ابتدای دولت سیزدهم در سینماسازی کشور انقلاب رخ داده که بر همین اساس تعداد سینماهای سیستان و بلوچستان نیز افزایش چشمگیری یافته است.

وی ادامه داد: سال گذشته سینما شستون سراوان با ۲۷۲ صندلی افتتاح شد که یکی از بهترین سالن های سینما از نظر جذب مخاطب شناخته می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: سینما تفتان خاش نیز امسال افتتاح و به مردم هنردوست این شهرستان تقدیم شد.

وی افزود: همچنین شاهد افتتاح سینما فرهنگ راسک، ساحل زهک و سینما آزادی نیکشهر هستیم که راه اندازی این سالن ها خود می تواند توسعه اقتصاد فرهنگ را رقم بزند.

سرگزی خاطرنشان کرد: طبق قول مساعد رئیس سازمان سینمایی و سمعی بصری کشور، سه سالن سینمایی دیگر نیز امسال در سیستان و بلوچستان تجهیز و به مردم هنردوست این خطه تقدیم می شود.