به گزارش خبرنگار ایرنا، آیتالله علیرضا اعرافی روز سهشنبه در آیین آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۴ - ۱۴۰۳ موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) در سالن اجتماعات این موسسه در قم، ضمن بیان مطلب فوق افزود: چهره بزرگی مانند شهید محمد باقر صدر سهم بزرگی در پایهریزی این نوع مباحث داشته است، کتاب اقتصاد ما اثر مهمی است، مهمتر آنکه در این اثر یک روش نیز ارائه شدهاست.
وی با بیان اینکه در گسترش مرزها و قلمروهای علوم انسانی چند نکته را باید مورد توجه قرار دهیم گفت: با آمدن پرسشهای جدید و عرضه آن بر منابع کتاب و سنت، علومی مانند فقه، کلام، فلسفه، حدیث و تفسیر شکل گرفتهاست.
مدیر حوزههای علمیه بیان داشت: علوم سنتی بهواسطه سوالهای جدید، رشد پیدا کرده، از این رو این علوم به دلیل توسعه، نیازمند تخصصی شدن هستند.
وی با بیان اینکه این اقدام در حوزه علمیه قم از جمله در فقه، پایهریزی شدهاست گفت: ما در فقه باید علاوه بر گسترس دادن ابواب سنتی، ابواب جدید را نیز پایهریزی نماییم.
اعرافی بیان کرد: بین ۱۰ تا ۲۰ باب و کتاب جدید فقهی مانند کتابالصلاه و کتابالحج لازم است.
وی گفت: آن علم کلام که در گذشته داشتیم، امروز دیگر جوابگو نیست، مگر آنکه رویکردهای جدید در آن تقویت شود.
عضو فقیهان شورای نگهبان تاکید کرد: رویکردهای مرحوم آیتالله مصباح یزدی در علم کلام، بسیار مهم و بدیع است.
اعرافی، تلاش حوزههای علمیه برای ایجاد علوم جدید را ضروری عنوان کرد و گفت: باید علومی فراتر از آن علمهایی که در منظومه آن حرکت میکردیم، پایه ریزی شود.
وی خاطرنشان کرد: برای توسعه مرزهای دانش، نیازمند بازسازی و ایجاد ادبیات تازه هستیم، فقه ما باید در کنار مکاتب و مباحث حقوقی قرار بگیرد، تا به مسائلی که در دنیای امروز وجود دارد، ارتباط پیدا کند.
وی تصریح کرد: اگر کسی توان فقهی حوزوی داشته باشد، با یک مقدار دقت و تامل میتواند وارد میدانهای جدید شود.
امام جمعه قم اظهار کرد: نظریهها، تئوریها و معارفی که در علوم اسلامی است، در صورتی که بازسازی شود، منجر به ایجاد تحول در این علوم خواهد شد.
اعرافی خاطرنشان کرد: بدون تحول در فقه، فلسفه، تفسیر و علوم پایه حوزه، دستیابی به نظریههای علوم انسانی اسلامی امکانپذیر نیست.
مدیر حوزههای علمیه یادآور شد: حوزه یک منظومه فکری برای امروز و آینده دارد که برآمده از تجربه همه نهادهای حوزوی است.
وی در بخش پایانی سخنان خود خطاب به طلبههای جوان خاطرنشان کرد: فرصت جوانی تکرار نخواهد شد، پیشرفت شما به شور، شوق، تلاش، کار، صبوری و بردباری فراوان نیاز دارد.
۶۰ اقدام جدید آموزشی در موسسه امام خمینی
معاون آموزشی موسسه آموزشی پژوهشی حضرت امام(ره) نیز انجام ۶۰ اقدام جدید آموزشی در این موسسه طی سال تحصیلی گذشته را مورد اشاره قرار داد و گفت: شناسایی موانع و تلاش برای برطرف نمودن آنها از جمله این اقدامهاست.
حجتالاسلام محمدرضا اسدی، بررسی روزآمدسازی و تقویت علمی گروهها و استادان را از دیگر اقدام های صورت گرفته خواند و افزود: در این زمینه ۶ اقدام مهم انجام شدهاست.
وی تقویت فقه و اصول را از دیگر کارهای انجام شده ذکر کرد و گفت: سعی شده تا تغییر لازم را انجام دهیم، اکنون گفتمان آن به خوبی به وجود آمده است.
وی با بیان این مطلب که برای گسترش همکاریهایمان با حوزه علمیه تلاش زیادی انجام شده است اضافه کرد: در راستای تقویت فقه و اصول، هشت کار مهم انجام شد، بر اساس نظر کارشناسان به این نکته مهم پیبردهایم که اسلامیسازی علومانسانی باید با روش اجتهاد محقق شود.
اسدی افزایش رسیدگی و نظارت بر دانشپژوهان را یکی از خدمات معاونت آموزشی این موسسه دانست و گفت: هشت اقدام نیز در این خصوص انجام گرفت.
وی جذب و حمایت از نخبگان را به عنوان یکی دیگر از اقدام های انجام شده برشمرد و گفت: ۶ اقدام هم در این رابطه انجام شد همچنین افزایش استانداردها، اثربخشی و بهرهوری نیز از جمله دیگر کارها بود که تقریبا هفت مورد اقدام را در این زمینه شاهد بودیم.
معاون موسسه آموزشی امام افزود: بخشی از کارهای انجام شده نیز شامل اقدامهای پشتیبانی، حمایتی، خدمات عمومی، مساله فرآیندسازی و تسهیل امور آموزشی بود که سعی کردیم، ارتقا دهیم.
اسدی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در سال تحصیلی تحصیلی قبل، ۵۲ نفر در مقطع کارشناسی موسسه آموزشی امام فارغالتحصیل شدند گفت: در قسمت نیمه حضوری مقطع کارشناسی نیز ۱۰ نفر تحصیل خود را به پایان رساندند.
وی با اشاره به ۲۱ فارغالتحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و ۱۷ فارغالتحصیل در مقطع دکتری بیان کرد: در سال تحصیلی جدید در مقطع کارشناسی ارشد، در پنج رشته پذیرش داشتهایم که در حال حاضر تحصیلشان را شروع کردهاند.
وی یادآور شد: پذیرش ما در مقطع کارشناسی شامل ۱۳ رشته حضوری و سه رشته نیمهحضوری است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: امسال در مقطع دکتری نیز در ۲ رشته پذیرش داریم، که کار خود را با قوت آغاز میکنند.