بجنورد- ایرنا- مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: برداشت ۲۷ هزار تن وش پنبه از سطح هشت هزار و ۵۵۰ هکتار در سالجاری از کشتزارهای این استان پیش بینی شد.

وحید صباغ روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه خراسان‌شمالی در کشت پنبه رتبه پنجم کشوری را دارد، اظهار کرد: برداشت این محصول مهم و استراتژیک از مهرماه آغاز می شود.

وی افزود: ۲۶ هزار تن وش پنبه در سال زراعی گذشته از ۹ هزار و ۱۵۰ هکتار از کشتزارهای خراسان شمالی برداشت شد.

صباغ گفت: بیشتر زمین های کشاورزی استان زیر کشت ارقامی از قبیل خرداد، ساجدی، کاشمر، ارمغان، لیدر، مای و گلستان و رقم ورامین می رود.

وی با بیان اینکه بیشترین سطح زیر کشت پنبه مربوط به کشتزارهای مانه و سملقان است، گفت: متوسط برداشت وش پنبه در خراسان شمالی سه تن در هر هکتار است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: وش تولیدی پنبه‌زارهای خراسان شمالی در چند سال اخیر به شکل قراردادی به فروش می‌رود.

صباغ افزود: کشاورز در این روش با صاحبان صنایع و کارخانه‌ها برای خرید محصول، قرارداد منعقد می‌کند تا محصول را براساس برنامه تولید و به فروش برساند.

وی تاکید کرد: کشاورزی قراردادی نتایج مثبتی در گسترش صنایع تکمیلی و تبدیلی، حل معضل تامین مالی و بهبود کیفیت محصولات کشاورزی دارد.

تاکید بر استفاده از بذرهای اصلاح شده

صباغ با بیان اینکه کشاورزان استان اکنون با آفات پنبه در سطح کشتزارها مبارزه می کنند، تصریح کرد: آفت کرم قوزه پنبه، کرم خوار دار پنبه، عسلک و سنگ قوزه پنبه و شته ها از آفات پنبه است.

وی از کشاورزان خواست تا برای سال زراعی آینده از بذرهای اصلاح شده و ارقام مناسب برای کشت و کار استفاده کنند زیرا که موجب افزایش راندمان تولید و کاهش هزینه ها می شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: مراحل بذر پاشی را در راستای کاهش هزینه ها و بالا بردن راندمان تولید با دستگاه ها انجام دهند و با این اقدام در مصرف بذر نیز صرفه جویی خواهد شد.

به گزارش ایرنا، پنبه از محصولات مهم و راهبردی خراسان شمالی است که به لحاظ طول الیاف و رنگ از مرغوبیت بالایی برخوردار است و بیشتر مزارع این استان زیر کشت ارقامی از قبیل خرداد، ساجدی، کاشمر، ارمغان، لیدر، مای و گلستان، رقم ورامین است.

شهرستان های مانه، سملقان، اسفراین، جاجرم، بجنورد و راز و جرگلان از مناطق پنبه‌کاری استان است که مانه و سملقان با سطح بیش از پنج هزار هکتار معادل ۷۵ درصد تولید این محصول را در استان دارد.