مهاباد- ایرنا- اکران فیلم های نخستین جشنواره منطقه‌ای فیلم، فیلمنامه و عکس مهاباد بامداد چهارشنبه با استقبال بی‌نظیر مردم این شهر از نمایش فیلم «درخت گردو» به پایان رسید.

به گزارش ایرنا، اکران فیلم های جشنواره منطقه‌ای فیلم، فیلمنامه و عکس مهاباد در روز سوم این جشنواره با اکران ۲۱ فیلم کوتاه و بلند در میدان «مه‌نگوران» به صورت روباز و در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهاباد ادامه داشت.

اما آنچه روز سوم این جشنواره را با روزهای قبل متفاوت‌تر کرده بود، نمایش فیلم بلند « درخت گردو» و استقبال بی‌نظیر مردم مهاباد از آن بود و با وجود اینکه پخش فیلم بلند «درخت گردو» تا اوایل بامداد ادامه داشت، شمار زیادی از شهروندان مهاباد در این میدان حضور داشتند و با توجه به استقبال گسترده مردم و پُر شدن تمام صندلی‌ها، بسیاری از مردم ایستاده فیلم را تماشا می‌کردند که با ابتکار عوامل برگزاری این جشنواره، در قسمت های خالی جایگاه تماشاگران با پهن کردن فرش و موکت مردم به صورت دورهمی به تماشای فیلم پرداختند.

«درخت گردو» فیلم پرفروش سال ۱۴۰۰ سینماهای سراسر کشور به کارگردانی محمدحسین مهدویان و تهیه کنندگی سید مصطفی احمدی بود و در این فیلم پیمان معادی، مهران مدیری، مینا ساداتی و مینو شریفی‌پور ایفای نقش کرده‌اند.

این فیلم برای اولین بار در جشنواره فجر سال ۱۳۹۸ به نمایش درآمد که توانست برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر نقش اول مرد از همان جشنواره باشد.

«درخت گردو» داستان بمباران شیمیایی سردشت است که آن رژیم بعث عراق در هفتم تیر ۱۳۶۶ با استفاده از بمب‌های شیمیایی چهار نقطه پرازدحام سردشت را بمباران کرد که در این حمله ناجوانمردانه ۱۱۹ نفر از ساکنان غیرنظامی شهر شهید و بیش از هشت هزار نفر نیز در معرض گازهای سمی قرار گرفته و دچار مصدومیت شیمیایی شدند.

بمباران شیمیایی شهر مرزی سردشت فجیع ترین تهاجم شیمیایی بود که آثار و مشکلات منفی بسیاری به وجود آورد و این شهر اولین شهر قربانی جنگ افزارهای شیمیایی در جهان پس از بمباران هسته‌ای هیروشیما نامیده شده است.

نمایش ۲۰ فیلم کوتاه

در سومین روز جشنواره منطقه‌ای فیلم، فیلمنامه و عکس مهاباد و در بخش اکران فیلم کوتاه در مجموع ۲۰ فیلم از هنرمندان استان های مختلف در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهاباد و در چهار بخش به نمایش گذاشته شد.

در بخش نخست فیلم های ژان، دمساز، آماس، مکعب قرمز و جشن نمایش داده شد و در بخش دوم هم فیلم های ۳۳/۳، پا به توپ، تخمه خوار، گه‌رانه‌وه و وارسلونا نمایش داده شد.

در بخش سوم نمایش فیلم های کوتاه روایت ناتمام یک رویا، به وقت زندگی، حریم، حجم متراکم و آن ناگهان تابستان نمایش داده شد و در بخش چهار و پایانی نیز تماشاگران فیلم های چراغ‌ها را من خاموش می کنم، زری، نیمکت، دارتاش و رد و بدل پرداختند.

برگزاری ۲ کارگاه آموزشی و موسیقی خانقایی

در ادامه این جشنواره ۲ کارگاه آموزشی توسط استاد خسرو سینایی و مجید سعیدی در حوضخانه رستم بیگ مهاباد برگزار شد و علاوه بر این ۲ بخش موسیقی خانقایی هم در این حوضخانه همراه با نمایشگاه عکس آثار برگزیده جشنواره اجرا شد.

بازدید میهمانان جشنواره از تالاب کانی‌برازان مهاباد

در بخش جنبی جشنواره منطقه‌ای فیلم، فیلمنامه و عکس مهاباد مهمانان جشنواره در یک تور گردشگری از دخمه فخریگاه و تالاب بین المللی کانی‌برازان مهاباد هم بازدید کردند که با استقبال مهمانان و عوامل برگزاری این جشنواره روبرو بود.

پناهگاه حیات وحش و تالاب بین المللی کانی برازان مهاباد با وسعتی افزون بر ۹۱۰ هکتار یکی از مهمترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و با ارزش ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی در شمال غرب کشور به شمار می‌رود.

این تالاب که به دلیل موقعیت ویژه و شرایط زیستی منحصر بفرد خود در سال ۱۳۸۵ به عنوان منطقه شکار ممنوع معرفی شد، به نخستین پناهگاه حیات وحش آذربایجان غربی تبدیل و به این ترتیب به عنوان یکی از مناطق چهارگانه کشور با جایگاه قانونی معرفی شده است.

بر اساس آخرین بررسی‌ها تعداد ۷۵ گونه پرنده آبزی و کنار آبزی متعلق به ۱۱ خانواده در این تالاب شناسایی شده است که در صورت اضافه کردن گونه‌های خشکی زی، این تعداد به بیش از ۱۸۰ گونه خواهد رسید و همین امر اهمیت تالاب را بیش از پیش آشکار می‌سازد.

به گزارش ایرنا، برگزاری نخستین دوره جشنواره فیلم، فیلمنامه و عکس «آسمان» از سوی شورای اسلامی شهر و شهرداری مهاباد و موسسه «لاوان فیلم مکریان» و با همکاری سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن سینمای جوانان ایران، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و انیمیشن و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان غربی پشتیبانی می‌شود.

جشنواره «آسمان» با محوریت زیست بوم زاگرس پذیرای آثار هنرمندان استان‌های پهنه زاگرس شد و نخستین دوره این جشنواره به شکل منطقه‌ای و با حضور آثار هنرمندان ۱۱ استان واقع در جوار فلات زاگرس در محدوده جغرافیایی غرب و شمال‌ غرب ایران، از جمله استان‌های چهار محال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، همدان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و زنجان در شهر مهاباد در حال برگزاری است.

طبق اعلام متولیان، برگزاری این جشنواره با رویکرد هنری و گردشگری و با هدف معرفی ظرفیتهای بومی و محلی، در سه بخش «فیلم، فیلمنامه و عکس» طی روزهای ۱۸ تا ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ همزمان با روز ملی سینما به صورت روباز خواهد شد.

در بخش فیلمنامه در مجموع ۲۸۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که هیات داوران ۴۶ اثر را برای حضور در بخش مسابقه انتخاب و در بخش فیلم نیز ۳۰۰ اثر از ۱۱ استان کشور ارسال شده که هیات داوران ۶۰ فیلم کوتاه در چهار حوزه داستانی، مستند، انیمیشن و تجربی را برگزیده اند.

در بخش عکس نیز ۸۰۰ اثر از ۱۶۶ عکاس به دبیرخانه ارسال شد که هیات داوران ۶۷ اثر از ۴۲ عکاس را برای بخش مسابقه جشنواره انتخاب کردند.

شهرستان مهاباد در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.