تهران - ایرنا - نماینده مجلس عراق از حمایت های جمهوری اسلامی ایران از کشورش تقدیر و روابط بغداد - تهران را ریشه دار و در بهترین وضعیت ارزیابی کرد و گفت که خروج اشغالگران آمریکایی و ریشه کنی غده سرطانی رژیم صهیونیستی باعث تقویت امنیت و ثبات منطقه خواهد شد.

«رفیق هاشم الصالحی» نماینده مجلس عراق امروز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار بین الملل ایرنا اظهار داشت: روابط بین ایران و عراق یک شبه به وجود نیامده است بلکه دارای گستردگی تاریخی، جغرافیایی و سیاسی است و در طول تاریخ با عمق دو تمدن که به مردم دو کشور به ارث رسیده، گسترش یافته است.

وی تاکید کرد: قطعا" دو کشور در زمینه های امنیتی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و سایر زمینه ها دارای اشتراکات هستند.

نماینده مردم بصره در مجلس عراق افزود: به رغم تلاش کشورهای استعمارگر برای برهم زدن این روابط و وارد کردن دو کشور به جنگ تحمیلی و مشکلات به ویژه در دوران رژیم بعث، اشتراکات عظیم زیادی وجود دارد که دو ملت را به هم پیونده داده و موجب فداکاری دو کشور شده است.

وی تاکید کرد: قطعا" امروز روابط ایران و عراق در بهترین حالت خود قرار دارد و ما مواضع افتخارآمیز جمهوری اسلامی ایران در جنگ با گروهک های تروریستی القاعده و داعش و در دوران تحریم را که توسط قدرت های استعمارگر جهانی علیه عراق اعمال شد، فراموش نمی کنیم.

این نماینده مجلس عراق اظهار داشت: با توجه به اینکه عراق و ایران دو رکن اساسی امنیت، ثبات و آبادانی منطقه هستند، امنیت و ثبات آنها، امنیت و ثبات این منطقه به شمار می رود و دو دولت ایران و عراق در تلاشند تا این روابط را تقویت کرده و آن را در همه زمینه ها در راستای خدمت به منافع دوجانبه و رفاه و پیشرفت دو ملت گسترش دهند.

وی گفت: به یقین وظیفه دولت های عراق و ایران، همکاری و پل زدن بین دو کشور است زیرا مردم ایران و عراق در زمینه های دینی، خویشاوندی و پیوندهای خونی به هم مرتبط هستند و این امر به همکاری مشترک در زمینه های مختلف کمک می کند؛ از جمله از بین بردن گروه های تروریستی و خروج اشغالگران آمریکایی از عراق و منطقه که باعث تقویت امنیت و ثبات دو کشور و منطقه می شود و نیز ریشه کنی غده سرطانی رژیم جنایتکار صهیونیستی که خواسته همه مسلمانان است.

الصالحی افزود: بر کسی پوشیده نیست که کشورهایی هستند که در تلاشند تا وحدت عراق و وحدت و همبستگی کشورها را از هم بگسلند و در برخی مواقع آنها را به جنگ با یکدیگر بکشانند و مشکلاتی را به خصوص بین عراق و جمهوری اسلامی ایران به وجود آورند زیرا آنان، عراق و ایران را محور مقاومت می دانند اما هوشیاری رهبری حکیمانه، اساس وحدت، ثبات و امنیت منطقه است.

نماینده مجلس عراق، سفر «مسعود پزشکیان» رئیس جمهور جدید جمهوری اسلامی ایران به عراق را خوش آمد گفت و ابراز امیدواری کرد که وی راه رئیس جمهور پیشین شهید آیت الله رئیسی را ادامه دهد.

وی در پایان گفت: ما آمدن رئیس جمهور جدید جمهوری اسلامی ایران در میان خانواده اش (مردم عراق) و در کشور دیگر خودش (عراق) را خوش آمد می گوئیم و از او در تمام نقاط کشورمان استقبال می کنیم.

پزشکیان و هیات همراه صبح امروز (چهارشنبه) وارد بغداد پایتخت عراق شد و با مقامات بلندپایه عراقی دیدار و گفت وگو کرد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه در روز دوم سفر خود (پنجشنبه) نیز به زیارت عتبات عالیات در شهرهای مقدس عراق مشرف می شوند و بعد از اتمام زیارت ها به بصره سفر می کنند.

براساس گزارش دفتر ریاست جمهوری ایران، در این سفر قرار است تعدادی سند همکاری در حوزه های مختلف اقتصادی، تجاری، فرهنگی و اجتماعی بین دو کشور به امضای طرفین برسد.

اربیل آخرین ایستگاه سفر رئیس جمهوری ایران به عراق است.

وزرای امور خارجه، راه و شهرسازی، اقتصاد و دارایی و رئیس دفتر رئیس جمهوری، پزشکیان را در این سفر همراهی می کنند.