تهران- ایرنا- رئیس هیأت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اهمیت جذب استادان بسیجی گفت: روند مطلوب این است که فرآیند از دوران دبیرستان یا حتی دبستان آغاز شود. اما اکنون باید با امکانات پیش برویم و از هر فرصتی برای تربیت نسل جدید استادان بسیجی استفاده کنیم. 

به گزارش روز چهارشنبه گروه علمی ایرنا از شورای عالی انقلاب فرهنگی محمدعلی کی‌نژاد، اظهار داشت: جذب اعضای هیأت علمی در تراز انقلاب اسلامی یکی از کارهای اساسی است که در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است. از همان ابتدا مصوبه‌ای در این زمینه داشتیم و هدفمان این بود که اساتیدی در تراز انقلاب اسلامی جذب کنیم. هرچند هنوز تا رسیدن به این هدف فاصله داریم.

رئیس هیأت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به روزهای ابتدایی حضور در شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: در آن زمان، شورا نیاز به یک حرکت بسیجی داشت و موفق شدیم این حرکت را داخل شورا آغاز کنیم. این حرکت به تصویب بسیج دانشجویی و سپس تأسیس هیأت عالی جذب منجر شد.

وی در نودوهفتمین نشست سراسری مسئولان بسیج اساتید استان‌های سراسر کشور با شعار جهادتبیین و امید آفرینی، پیشگامی در علم و فناوری و تهذیب و تربیت نفسانی بیان کرد: از سال ۱۳۸۶ تاکنون، بیش از ۶۲ هزار نفر به هیأت علمی دانشگاه‌های کشور اضافه شده‌اند. این حجم از جذب اساتید، به تغییر فضای دانشگاه‌ها منجر شده است، هرچند هنوز به ایده‌آل‌های خود نرسیده‌ایم. یکی از اهداف ما این است که اساتید بسیجی تربیت شده در دانشگاه‌ها، دانشجویانی در تراز جمهوری اسلامی تربیت کنند. معتقدیم هر استاد بسیجی باید از لحظه ورود دانشجو به دانشگاه، نقش حمایتی و تربیتی خود را ایفا کند.


تربیت اساتید بسیجی برای آینده، هدفی راهبردی است
رئیس هیأت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی، با تأکید بر اهمیت تربیت اساتید برای آینده کشور تصریح کرد: می‌دانیم چگونه این افراد را جذب و برای آینده تربیت کنیم. البته این فرآیند باید به صورت انفرادی انجام شود، نه به صورت جمعی.

کی‌نژاد بیان کرد: برخی اساتید که از نظر ساختار اداری فرصت دارند، مثل رؤسای دانشگاه‌ها، می‌توانند کلاس‌های تربیتی جمعی برای پرورش استادان برگزار کنند. با این حال، این امر مشروط به تعریف و معرفی صحیح نیروی موردنظر است.

رئیس هیأت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بسیاری دانشجویان با ورود به دانشگاه‌ها از نقش‌های سیاسی و تربیتی استادان گریزان اند. بهترین روش این است که در کلاس‌های تربیت استاد، حساسیت‌ها و انگیزه‌های لازم را در آنان ایجاد کنیم تا به‌ صورت طبیعی به این مسیر سوق داده شوند.

کی‌نژاد افزود: علاوه بر تأثیرگذاری در فرهنگ دانشگاه‌ها و دانشجویان، تربیت اساتید بسیجی می‌تواند در ۱۰ سال آینده، استادانی را به جامعه دانشگاهی معرفی کند که به اصول انقلاب اسلامی پایبند هستند. البته مواردی نیز پیش می‌آید که نیاز به جراحی‌های اصلاحی دارند.

وی به موضوع تغییرات مدیریتی و فشارهای سیاسی در روند جذب اساتید اشاره کرد و گفت: موضوعات مرتبط با استادی را با نگاه سرمایه‌ای برای کشور می‌بینیم و ضوابط استخدامی را بر اساس قانون اجرا می‌کنیم.

او تأکید کرد: حرکت بسیجی در تربیت استادان باید به‌ صورت داوطلبانه و با انگیزه‌های شخصی انجام شود. روند مطلوب این است که فرآیند از دوران دبیرستان یا حتی دبستان آغاز شود. اما در حال حاضر، باید با امکانات موجود پیش برویم و از هر فرصتی برای تربیت نسل جدید استادان بسیجی استفاده کنیم.



رئیس هیأت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ادامه به اهمیت جاذبه‌های تربیتی برای جذب اساتید و دانشجویان بسیجی اشاره کرد و گفت: به این نتیجه رسیدیم که برای بسیج اساتید و دانشجویان، بهترین جاذبه همان تربیت استاد است.

کی‌نژاد افزود: انتظار داریم افرادی که در این جلسات شرکت می‌کنند، اگر خودشان قادر به انجام این کار نیستند، افراد مناسب را معرفی کنند تا بتوانیم این کلاس‌های تربیتی را گسترش دهیم. در این راه، با توجه به تجربیات گذشته، تلاش می‌کنیم تا هر چه بیشتر از توانمندی‌های موجود بهره بگیریم.

وی با اشاره به نقش دانشگاه‌ها در انقلاب اسلامی، گفت: دانشگاه‌ها اوایل انقلاب پیشرو بودند و بسیاری از شخصیت‌های حقوقی کشور نیز در این مسیر با ما همکاری کردند.

کی‌نژاد به تجربه خود از بررسی شکایات و درخواست‌های جذب اشاره کرد و گفت: در گذشته با شکایات زیادی مواجه بودیم، اما اکنون بیشتر شکایات مربوط به این است که فردی احساس می‌کند حقش ضایع شده است. ما این شکایات را مجدد بررسی می‌کنیم و در بیشتر موارد، مشکلات خاصی نیست؛ البته مواردی هم وجود دارد که نیاز به بررسی بیشتر دارند.

رئیس هیأت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان گفت: در جمهوری اسلامی، هرچند ممکن است برخی دانشجویان یا اساتید از فعالیت‌های سیاسی گریزان باشند، با هدایت صحیح و قرار دادن استادان مناسب در کنار آنان، می‌توانیم تغییرات مثبت و اصلاحات لازم را به وجود آوریم.