اردبیل- ایرنا- مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اردبیل با تاکید بر لزوم آسیب شناسی بازار کار گفت: نیروی ماهر و دارای روحیه استقلال‌طلبی تمایلی به همکاری با کارفرما ندارد و حاضر نیست زیر قید و بند شرایط کارفرما برود.

رحیم یونسی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: برخی افراد به ظاهر در بازار کار جویای شغل هستند اما به واقع از اشتغال در مشاغل سخت اکراه دارند و بیشتر در پی کار راحت و پشت میز نشینی یا به عبارت دیگر کسب درآمد خوب با کمترین میزان کار و تلاش هستند.

وی افزود: برخی کارفرمایان نیز به علت‌های گوناگون از جمله تمرکز بر سودجویی و توجه صرف بر افزایش حاشیه سود خود نمی‌توانند رضایت افراد جویای کار دارای مهارت و توانمندی ویژه را جلب کنند و ترجیح می‌دهند با کمترین دستمزد بیشترین خدمات را از فرد شاغل بگیرند که همین امر یکی از علت‌های اصلی تمایل نداشتن نخبگان برای همکاری با آنها است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اردبیل تصریح کرد: بر همین اساس افراد کاربلد و کارفرمایان رابطه شغلی نامناسبی دارند که همین امر به نوبه خود موجب می‌شود تا افراد دارای هنر، مسلط، توانمند، کارآفرین و دارای روحیه استقلال‌طلبی تمایلی به همکاری با دیگری نداشته باشند و زیر قید و بند شرایط کارفرمایان نروند.

وی افزود: به هر روی بحث مهارت‌آموزی و گرایش به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در دوره‌های گوناگون با فراز و نشیب‌هایی روبه‌رو بوده است که از جمله می‌توان به مساله هرم جمعیتی اشاره داشت و بخشی از کاهش تمایل به آموزش‌های مهارتی نیز ناشی از همین ترکیب و هرم جمعیتی و تغییر توازن و شرایط است.

یونسی عنوان کرد: مسائل مالی و تنگناهای اقتصادی از یک سو و میزان نفوذ و تاثیرگذاری راس هرم مدیریتی از سوی دیگر در کنار بحث کاهش تقاضا موجب افت نسبی در چند سال گذشته شده است.

وی در عین حال گفت: دلیل اصلی این وضعیت البته نه مسائل فنی و مالی، که بیشتر تغییر الگو و نرخ باروری یا به عبارت دیگر تغییر در هرم جمعیتی بوده که اثر آن در سایر مجموعه‌ها مانند آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها نیز محسوس است.

وی تشریح کرد: کوچک شدن بُعد خانوارها، اقدام دیرهنگام نسبت به تشکیل خانواده از سوی نسل جدید و گرایش به تک فرزندی به نوبه خود در این زمینه بسیار تاثیرگذار بوده و حتی موجب تعطیلی برخی واحدها و مرکزهای آموزشی از جمله در مجموعه‌های زیر نظر فنی و حرفه‌ای در برخی شهرستان‌ها و نقاط روستایی شده است.

یونسی افزود: اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اردبیل در زمینه مهارت‌آموزی سربازان حین انجام خدمت وظیفه عمومی نیز با مجموعه‌های نظامی و انتظامی تعامل و همکاری دارد و اگر افراد پیش از اعزام به دوره خدمت در دوره‌های آموزشی مهارت‌افزایی شرکت کنند، در راستای فرهنگ‌سازی اعطای برخی مزیت‌ها و معافیت‌ها در حین خدمت برایشان در نظر گرفته خواهد شد.

ارایه ۱۶۴ هزار ساعت دوره آموزشی برای سربازان و زندانیان

وی با اشاره به اینکه این دوره‌ها در زندان‌های استان اردبیل نیز برگزار می‌شود، گفت: سال گذشته در این راستا تعهد ارایه ۳۷۰ هزار نفر-ساعت دوره آموزشی به طور کامل محقق شد و برای امسال هم برگزاری ۳۷۲ هزار نفر-ساعت دوره آموزشی مهارتی تعیین و تا کنون ۱۶۴ هزار نفر-ساعت از تعهد مورد نظر عملیاتی شده است که حدود ۲۴ درصد مجموع تعهد آموزشی این اداره‌کل را شامل می‌شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اردبیل اضافه کرد: برای ایجاد انگیزه بیشتر در بین مهارت‌آموزان، سالانه مسابقه‌ای در سطح شهرستان‌ها و استان‌ها برگزار می‌شود که نمایندگان اعزامی اردبیل سال گذشته هفت مقام در رشته‌های گوناگون در سطح کشور به‌دست آوردند و امسال هم برای ایجاد انگیزه در بین زندانیان و بازپروری شخصیتی و بازاجتماعی کردن آنها برگزاری مسابقه‌های مشابهی نیز برایشان تدارک دیده شده است.

وی تاکید کرد: شرایط مرکزهای آموزشی در نقاط مختلف استان در مجموع قابل قبول است و در هر شهرستان از جمله خلخال، گرمی، پارس‌آباد (مغان) و مشگین‌شهر ۲ مرکز مجزا برای خواهران و برادران داریم اما با این وجود در نقاطی مانند بیله‌سوار، کوثر، سرعین و نیر که با برخی محدودیت‌ها در امکانات و تجهیزات روبه‌رو هستیم، مرکزهای آموزشی دومنظوره (آقایان و بانوان) است.

به گفته یونسی، حدود ۲۲۰ مرکز آموزش خصوصی، پنج مرکز آموزش سیار و یک مرکز آموزش جواردانشگاهی در سطح استان اردبیل به صورت رایگان به علاقه‌مندان و جویندگان کار خدمات مهارتی و فنی و حرفه‌ای در بخش‌های صنعت، کشاورزی، خدمات، فرهنگ و هنر ارایه می‌کنند.

استان اردبیل با جمعیت افزون بر یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر در شمال‌غربی ایران همجوار با استان‌های آذربایجان‌شرقی، گیلان، زنجان و در همسایگی کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است.