تهران - ایرنا - عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از رشد ۴۰ درصدی حجم مبادلات ایران و آذربایجان خبر داد و گفت: در چهار ماهه ابتدای امسال قریب به ۳۰۰ میلیون کیلوگرم کالا به ارزش نزدیک به ۲۴۲ میلیون دلار بین دو کشور مبادله شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، علی خضریان در تشریح سفر هیأت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران به جمهوری آذربایجان، گفت: این سفر به دعوت دولت آذربایجان از سازمان همکاری شانگهای جهت نظارت این سازمان بر انتخابات زودهنگام مجلس ملی این کشور انجام شد و در حاشیه آن نیز نمایندگان مجالس کشورهای عضو شانگهای پیرامون ظرفیت‌های پارلمانی برای ابتکار توسعه همگانی گفت‌و گو کردند.

وی افزود: هیأت اعزامی از مجلس شورای اسلامی نیز در نشست با نمایندگان مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای با بر شمردن ظرفیت‌ها و توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه انرژی، دفاعی و جغرافیای منحصر به فرد آن به عنوان چهارراه ترانزیت، بر نقش مجالس جهت تزریق نشاط جدید به این ساز و کار همکاری تأکید کردند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس با بیان اینکه سیاست همسایگی مناسب و به دنبال آن ایجاد همگرایی منطقه‌ای بر اساس مدل و الگوی بومی همواره برای جمهوری اسلامی ایران امری مهم است، تصریح کرد: سیاست خارجی، جمهوری اسلامی مبتنی بر منطقه‌گرایی است و در قالب سیاست همسایگی باید در مرحله اول سیاست خارجی و روابط خودمان را با بازیگرانی گسترش دهیم که دارای قالب‌های ادراکی، فرهنگی و ساختاری نسبتاً مشترکی با ما هستند و یا شکل بندی اقتصادی و سیاسی آن‌ها می‌تواند با جمهوری اسلامی در وضعیت مکمل قرار بگیرد.

حجم مبادلات ایران و آذربایجان ۴۰ درصد رشد داشته است

خضریان با اشاره به رشد حدود ۴۰ درصدی حجم مبادلات میان کشورهای ایران و آذربایجان در سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، گفت: در ۴ ماهه ابتدای امسال قریب به ۳۰۰ میلیون کیلوگرم کالا به ارزش نزدیک به ۲۴۲ میلیون دلار بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان مبادله شده است که با تسهیل مبادلات تجاری امکان رشد تبادلات در آینده نزدیک وجود دارد.

وی با اشاره به اهمیت پل جدید پایانه مرزی آستارا که موجب تسهیل در امور گمرکی و حمل بار و توسعه روابط تجاری و اقتصادی در منطقه به عنوان کریدور شمال به جنوب خواهد شد، گفت: روگذر مرزی آستارا معروف به پل آستاراچای در دی‌ماه سال ۱۴۰۲ با حضور مقامات عالی رتبه دو کشور ایران و آذربایجان به بهره برداری رسید. اما پس از گذشت چندین ماه به دلیل عدم آسفالت ریزی یک مسیر ۱۴۰۰ متری در داخل ایران و عدم نصب زیرساخت‌های گمرکی عملاً قابل بهره‌برداری مطلوب نیست که این موضوع در کمیسیون امنیت ملی مجلس پیگیری خواهد شد.

احداث طرح گذرگاه ارس در مجاورت رودخانه ارس با سرعت بیشتری پیگیری شود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت تسریع احداث طرح گذرگاه ارس در مجاورت رودخانه ارس، گفت: این طرح به عنوان کریدور راهبردی شرق به غرب با پل آقبند که بر روی رود ارس زده می‌شود، از کشور آذربایجان به سمت ایران پل احداث می‌کند و در مجاورت رودخانه ارس در خاک ایران از منطقه آقبند تا منطقه جلفا باید احداث جاده صورت گیرد و ادامه مسیر مجدداً به خاک آذربایجان بر می‌گردد.

خضریان یادآورشد: این پروژه یکی از گذرگاه‌های اصلی و راهبردی است که مورد درخواست هر دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان است و ضرورت دارد، تکمیل این گذرگاه که به لحاظ امنیتی مانع مطرح شدن کریدور زنگزور به عنوان تهدیدی جدی برای صلح و ثبات منطقه، سرعت بیشتری پیدا کند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی مخالف هر تغییری در مرزهای بین‌المللی کنونی است، اظهار کرد: برهمین اساس کمیسیون امنیت ملی مجلس نسبت به اقدامات وزارت راه و شهرسازی در تکمیل گذرگاه ارس به‌عنوان پایان دهنده به بهانه‌ها برای مطرح کردن گذرگاه زنگزور که مدتی است به کانون تنش در منطقه تبدیل شده است، با حساسیت بیشتری نظارت خواهد داشت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پیرامون بسته بودن مرز زمینی جهت سفر گردشگران دو کشور از سوی جمهوری آذربایجان، گفت: برخی موضوعات فی‌مابین دولت‌های ایران و آذربایجان باید هر چه سریع‌تر از سوی مسئولان وزارت امور خارجه تعیین تکلیف شود و دیپلماسی پارلمانی نیز می‌تواند به حل و فصل آنها کمک کند که در صورت نیاز در نشست‌های آتی میان مجالس دو کشور نیز مورد بحث قرار خواهند گرفت.

خضریان با اشاره به تولید گاز میدان شاه دنیز آذربایجان در دریای خزر که شرکت ملی نفت ایران نیز با سهم ۱۰ درصدی یکی از سهامداران این میدان گازی است، گفت: پیشنهاداتی مبنی بر ساخت نیروگاه برای تولید برق در منطقه پارس آباد و یا سوآپ آن به ایران مطرح است که جهت بررسی با مسئولان وزارت نیرو و وزارت نفت گفتگو خواهیم کرد.

وی با اشاره به سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در منطقه قفقاز نیز تاکید کرد: نقش عوامل ساختاری و جبریت‌های ژئوپلیتیک در این منطقه موجب شده تا آزادی عمل کارگزاران برای تغییرات گسترده راهبردی در این منطقه محدودتر باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: علائم تغییر در برخی از روندها و ظهور روندهای نوپدید سیاسی، امنیتی، اقتصادی و زیست محیطی در منطقه قفقاز، از جمله تشدید رقابت قدرت‌های بزرگ در قفقاز به دلیل ارتقای جایگاه ژئوپلیتیک خزر و قفقاز، ضرورت تغییرات راهبردهای سیاست خارجی ایران در این منطقه را اجتناب ناپذیر کرده است و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی این موضوع مهم را از وزارت امور خارجه پیگیری خواهد کرد.