گرگان- ایرنا- معاون باغبانی جهادکشاورزی گلستان پیش‌بینی کرد: به‌دلیل شرایط آب و هوایی مساعد و تاثیر آن در باروری درختان و مدیریت مناسب باغداران، امسال نزدیک به ۱۰ هزار تن زیتون در استان تولید شود که ۲ برابر بیشتر از پارسال است.

نویدرضا فرهانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در سال کشاورزی جاری چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از باغ‌های زیتون استان بارده هستند.

وی ادامه داد: برداشت زیتون از دهه آخر شهریورم آغاز می‌شود و کارخانه‌های فرآوری استان زیتون تولیدی باغدارن را با قیمت توافقی می‌خرند.

به گفته فرهانی ۳۰ درصد زیتون گلستان به صورت کنسروی و بقیه به صورت روغنی برداشت و روانه بازار می‌شود.

برداشت زیتون کنسروی تا اواخر مهر و زیتون روغنی تا اواخر آبان ادامه دارد.

فرهانی گفت: گلستان ۱۴ کارخانه فرآوری محصول زیتون دارد که ۶ واحد روغن کشی، ۲ واحد تولید کنسرو و شور و ۲ واحد دیگر به صورت دومنظوره با ظرفیت حدود ۱۰ هزار تن آماده دریافت محصول باغداران منطقه هستند.

عمده باغ‌های زیتون استان گلستان به سبب داشتن شرایط اقلیمی مناسب و زمین‌های مستعد در نواحی شرقی و شمالی استان ایجاد شده است.

گلستان با داشتن شرایط اقلیم مناسب و زمین‌های مستعد، از قطب‌های مهم تولید زیتون کشور به شمار می‌رود که به گفته مسوولان جهادکشاورزی، ظرفیت ایجاد ۶۰ هزار هکتار باغ زیتون در این استان وجود دارد.