به گزارش ایرنا، سرهنگ علی اصغر شریفی روز شنبه در گفت و گویی با اشاره به برخورد با تخلفات موتورسواران در قالب طرح ۱۰ افزود: از جمله این تخلفات میتوان به ورود به خطوط ویژه، حرکت خلاف جهت، حمل یدک و حمل بار نامتعارف توسط موتورسواران، حرکت بدون استفاده از کلاه ایمنی، حرکت در پیاده روها، حرکت به موازات سایر وسایل نقلیه در بزرگراهها و ورود به داخل تونلها اشاره کرد.
رییس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور پایتخت با اشاره به آسیب پذیری موتورسواران و لزوم استفاده از کلاه ایمنی توسط راکبان، افزود: ماده ۲۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی تاکید دارد که اگر راکب و سرنشین فاقد کلاه ایمنی باشند، منجر به توقیف وسیله نقلیه میشود و در این چند ماهه اخیر چندین تصادف منجر به مرگ داشتهایم که متاسفانه نداشتن کلاه ایمنی باعث بروز این حوادث شده است.
سرهنگ شریفی به خانواده موتورسواران توصیه کرد: هموطن، مادر و پدر عزیزی که فرزند و همسرتان موتورسواری می کند و کسانی که سرپرست خانواده شما از این طریق کسب روزی میکند اگر راکب موتورسیکلت رعایت نمیکند، شما یک کلاه کاسکت به عنوان هدیه برای او بخرید.
وی بیان کرد: این کلاه کاسکت استاندارد است که در هنگام تصادفات جان راکب و ترک نشین را از مرگ حتمی نجات میدهد.
۵۸ درصد از تصادفات در بزرگراهها روی میدهد
سرهنگ شریفی این را هم گفت: ۵۸ درصد از تصادفات در بزرگراهها، ۳۵درصد در خیابان های اصلی و هفت درصد هم در سایر نقاط روی میدهد.
رییس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ افزود: در بزرگراهها چون سرعت وسایل نقلیه بیشتر است، برخی رانندگان به ویژه در ورودی و خروجیها متوجه حضور و تردد موتورسواران نمیشوند و باعث بروز تصادفات شدید در این نواحی میشوند.
وی با اشاره به یکی دیگر از آنالیزهای اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ گفت: زمان وقوع تصادفات در تهران ۸۱ درصد روز و ۱۹ درصد هم در شب اتفاق میافتد.
سرهنگ شریفی بیان کرد: ۴۴ درصد از کل تصادفات منجر به مرگ در ۵ ماه اخیر مربوط به موتورسواران بوده است و همچنین ۶۷ درصد از کل تصادفات هم مصدومان موتور را تشکیل میدهند.
وی گفت: در تصادفاتی که یک طرف آن راکب موتورسیکلت است یک جرحی معمولی نیست بلکه یک تصادف شدید با شدت مصدومیت بالای موتورسیکلت سوار و یا ترک نشین او است و یک شکستگی ساده وجود ندارد و آسیبهای زیادی از نواحی مختلف به آنها وارد میشود که ۱۵ درصد از تصادفات خسارتی نیز به تصادفاتی باز می گردد که موتورسیکلت در آن دخیل است.
چراغ راهنمایی و رانندگی خط شروع مسابقه نیست
سرهنگ شریفی گفت: یکی از تخلفات موتورسواران عبور از چراغ قرمز است. برخی از موتورسواران بسیار عجول هستند و این اقدام آنان باعث ایجاد خطر برای خود و دیگران میشود چرا که وقتی به چراغ قرمز می رسند انگار که نقطه استارت یک مسابقه است.
رییس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ اضافه کرد: در ۶۷ درصد از تصادف موتورسواران اگر راکب زنده بماند تبدیل به مصدومیت میشود. آن یک دقیقهای که نمیخواهند پشت چراغ بمانند و عجله می کنند ممکن است ماهها در بستر بیماری باشند.