تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۰

تهران- ایرنا- اولین رویداد ملی دانشگاه آینده با حضور مدیران فرهنگی و اجتماعی بیش از ۹۰ دانشگاه و با هدف واکاوی مولفه‌های این نوع دانشگاه در قالب برگزاری کارگاه‌های آموزشی و رایزنی مدیران با یکدیگر برگزار شد.

به گزارش گروه علمی ایرنا از وزارت علوم، نشست‌های تخصصی این رویداد در موضوعات هم‌آفرینی دانش در عصر هوش مصنوعی، زیست‌بوم نوآوری و آینده دانشگاه و معیارهای دانشگاه آینده از منظر فرهنگی و تمدنی با حضور صاحب‌نظران برگزار شد. همچنین در دومین روز این رویداد، شرکت‌کنندگان در گروه‌های چند نفره بر اساس اصل تنوع تقسیم‌بندی شدند و کارگاه‌های آموزشی به صورت تعاملی در سه محور آینده‌پژوهی، روندپژوهی و سناریونگاری اجرایی شد.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و دانشیار دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران به عنوان مدرس در ابتدای این کارگاه‌ها طی سخنانی با اشاره به نیازسنجی صورت گرفته درخصوص آموزش و توانمندسازی مدیران و کارگزاران فرهنگی دانشگاه‌ها گفت: بر اساس نتایج نیازسنجی صورت گرفته دوره آینده‌نگری یکی از موضوعات پرتکرار مورد درخواست مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها بوده‌ است و به همین دلیل اجرای آن در قالب رویداد ملی دانشگاه آینده در دستور کار دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی قرار گرفته‌ است.

محمدمهدی ذوالفقارزاده اظهار داشت: آینده‌نگری از ضرورت‌های برنامه‌ریزی در دانشگاه به شمار می‌رود و باید مجموعه وزارت علوم و دانشگاه‌ها در همه کارکردهای گوناگون آموزشی، پژوهشی و فناوری و فرهنگی به صورت یک کل به هم پیوسته به طور مستمر این نوع نگرش را مبنای کار و سیاست‌های خود قرار دهند.

وی ادامه داد: باید براساس بایدها و آرمان‌ها از یک سو و رصد عدم قطعیت‌های محیطی و روندها و واقعیت‌ها و مقتضیات زمان و مکان از سوی دیگر، تصویری روشن از آینده دانشگاه داشته باشیم و از پیش برای آینده آماده شویم.

تغییر در کارکردهای دانشگاه پس از کرونا

این استاد دانشگاه تهران افزود: کارکردهای آموزشی، پژوهشی و فناوری دانشگاه پس از کرونا و با روندهای فناورانه و به ویژه هوش مصنوعی به‌ شدت دچار تغییر و تحول شده است و آنچه در این میان می‌تواند پیشران سایر حوزه‌های آموزش عالی در آینده قرار گیرد، کار ویژه فرهنگی است.‌ آن مفهومی از فرهنگ مدنظر است که در معنای اصیل خود، زمینه‌ساز تربیت و مسئولیت‌پذیری دانشگاهیان و مستلزم نوآوری و تعامل است نه معنای تقلیل‌یافته آن که صرفا در یک‌سری برنامه‌های تکراری یک سویه و عمدتاً مناسبتی با مخاطبان محدود و مشخص خلاصه می‌شود.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری فرهنگی و اجتماعی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: با توجه به سیر تحول نظام دانشگاهی، فرهنگ نقش مهمی در آینده دانشگاه ایفا می‌کند و سایر اجزای آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد بنابراین این موضوع نیاز به توجه جدی دارد و بایستی در برنامه‌ریزی‌ها به صورت مبنایی و ذاتی مدنظر قرار گیرد نه حاشیه‌ای و پیوستی و در تضارب با سایر کارکردهای آموزش عالی به الگوهای پایدار و معنادار دست یافت ‌و این نگاه با نگاه تمدنی مدنظر در گام دوم انقلاب اسلامی سازگار است.

در ادامه این نشست‌ها، هر یک از گروه‌های تشکیل‌شده با تسهیل‌گری صورت گرفته در طول کارگاه به شناسایی عوامل محیطی و عدم قطعیت‌های محیطی مؤثر بر دانشگاه و ترسیم تصاویر آینده پیش روی آن در قالب سناریوهای محتمل در یک فضای تعاملی پرداختند.

در روز سوم اولین رویداد ملی دانشگاه آینده نمایندگان هر یک از گروه‌های ده‌گانه به ارائه سناریوهای ترسیم خود پرداخته و دیگر حاضران آن را مورد ارزیابی، نقد و امتیازدهی قرار دادند. در نهایت و بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته میان‌گروهی، گروه «فراز» موفق به کسب بیشترین امتیاز شد و اعضای آن مورد تقدیر شدند.