تهران- ایرنا- رئیس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه یکی از قابلیت‌های ماهواره چمران ۱ دستیابی به منظومه فضایی است، گفت: ساخت سازه‌های بزرگ در فضا از دیگر امکانات ماهواره چمران است؛ این سازه‌ها هیچ‌وقت به‌صورت یک‌باره و هم‌زمان پرتاب نمی‌شوند و با استفاده از مانور مداری می‌توان سازه‌های فضایی را ساخت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، صبح امروز (شنبه، ۲۴ شهریور) ماهواره چمران ۱ توسط ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ با موفقیت در مدار ۵۵۰ کیلومتری تزریق شد.

«حسن سالاریه» معاون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگویی درباره این ماهواره گفت: ماهواره تحقیقاتی چمران ۱ توسط مجموعه صا ایران وزارت دفاع، مجموعه‌ای از شرکت‌های دانش بنیان و پژوهشگاه هوافضا ساخته شد. این ماهواره تحقیقاتی برای تست عملکرد زیرسیستم‌های ماهواره، کنترل ماهواره در زمینه اصلاح مداری و تغییر مدار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی بیان‌داشت: یکی از مهم‌ترین گام‌هایی که باید برای دستیابی به منظومه‌های ماهواره‌ای برداشته شود، بحث امکان مانورمداری با تغییر فاز ماهواره در مدار و تغییر شیب مداری است که هر دو دارای اهمیت زیادی هستند. ماهواره چمران ۱، یکی از نخستین ماهواره‌های تحقیقاتی برای تست‌هایی از این دست است.

معاون وزیر ارتباطات افزود: بر اساس آخرین اطلاعاتی که از ماهواره چمران ۱ به دست آورده‌ایم، تست‌های اولیه مربوط به زیرسیستم‌های مختلف ماهواره در حوزه پاور و انتقال داده انجام شده و به خوبی در حال کار کردن است.

وی خاطرنشان‌کرد: در روزهای آتی قدم‌های بعدی برای کنترل ماهواره و نشانه‌روی آن به سمت زمین را خواهیم برداشت و اگر شرایط ماهواره مساعد باشد برای مانور مداری از آن استفاده می‌کنیم.

سالاریه گفت: یکی دیگر از مزایایی که مانور مداری مهیا می‌کند، شرایط لازم برای ساخت پیکره و سازه‌های بزرگ در فضا است. سازه‌های بزرگ در فضا هیچ‌وقت به‌صورت یکپارچه و یکباره پرتاب نمی‌شوند. یکی از مهم‌ترین قابلیت‌هایی که باید سیستم کنترل ماهواره داشته باشد این است که در مدار بادقت بالا موقعیت پیکره فضایی و اجرای آن را تنظیم کند که به این حرکت مانور مداری دقیق می‌گویند.

وی تاکید کرد: با ماهواره چمران۱ علاوه بر منظومه‌سازی، می‌توانیم ساخت پیکره‌های فضایی را قدم به قدم دنبال کنیم.