مراغه- ایرنا- دبیر ستاد ملی جمعیت گفت: مساله جمعیت بیش از همه مولفه‌ها به مسایل فرهنگی وابسته است و تغییر ذائقه ذهنی افراد در حقیقت شاه‌کلید حل مسئله کاهش فرزندآوری به شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا «شکیبا محبی‌تبار» شامگاه شنبه در آیین اختتامیه همایش ملی واکاوی راهکارهای افزایش جمعیت
که در دانشگاه مراغه برگزار شد، افزود: مهندسی ذهنی مهمترین راهکار برای جوانی جمعیت است و از آنجایی که مردم ما خانواده‌دوست و فرزندخواه هستند، کار برای ما در مقایسه با برخی از کشورها آسان‌تر است.

وی با بیان اینکه مهندسی ذهنی مستلزم یک منطق قوی است، اضافه کرد: این کار فقط از دانشگاه بر می‌آید و این همایش در منطقه شمال‌غرب کشور یک شروع خوب به شمار می‌رود.

«محبی‌تبار» به سلامت جسم و روان آذری‌زبانان کشور هم اشاره، و بیان کرد: بدون تعارف آذری‌های کشورمان جزو باهوش‌ترین‌ها، سالم‌ترین‌ها و پرکارترین اقوام هستند و حیف است که نرخ رشد جمعیت در میان آنان پایین باشد.

وی ادامه داد: بسیاری از نخبه‌ها، دانشمندان و پیشقراولان پیشرفت کشور از قوم آذربایجان هستند و امیدوارم جوانان این خطه، چهره جوان جمعیت شمال‌غرب کشور را حفظ کنند.

دبیر ستاد ملی جمعیت با تاکید بر اینکه در زمینه جوانی جمعیت موفقیت حتمی است، افزود: در ۲ سال گذشته شیب منفی نرخ رشد جمعیت کنترل شده و در ۱۶ استان کشور به صورت جرئی رو به مثبت است.

دبیر ستاد ملی جمعیت: دغدغه بسیاری از کشورها سرپا نگه داشتن جمیعت پیر برای توانمند نگه داشتن کشورشان است

«محبی‌تبار» با بیان اینکه فرانسه ۳.۵ تا چهار درصد از تولید ناخالص ملی کشورش را برای حمایت از جوانی جمعیت اختصاص می‌دهد، اظهار کرد: این میزان در کشورمان تنها سه دهم درصد است.

وی با بیان اینکه پیری جمعیت دغدغه بسیاری از کشورهای جهان محسوب می‌شود، تصریح کرد: دغدغه بسیاری از کشورها سرپا نگه داشتن جمیعت پیر برای توانمند نگه داشتن کشورشان است اما ایران به جوانی جمعیت می‌اندیشد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه قدرت جوانی صرفا با سرپا نگه داشتن جمعیت پیر کشور جبران نمی‌شود، افزود: توفیق ایران در افزایش نرخ رشد جمعیت حتمی است.

مقالات علمی می‌تواندبه طرح‌ها و لوایح شکل دهد

دبیر ستاد ملی جمعیت با بیان اینکه مقالات علمی اولین همایش ملی واکاوی راهکارهای افزایش جمعیت می‌تواند به طرح‌ها و لوایح مجلس شورای اسلامی شکل بدهد، بیان کرد: سیدالشهدای خدمت نیز بررسی نقادانه قانون جوانی جمعیت توسط دانشگاهیان را قبل از شهادتشان مطالبه کرده بودند.

«محبی‌تبار» با اشاره به اینکه زیست‌بوم‌های کشور تفاوت‌هایی با هم دارد، تاکید کرد: نسبت به مقوله جوانی جمعیت باید به صورت بومی و منطقه‌ای نگاه شود و در ستاد ملی جمعیت هم یک طرح اقدام ملی در دست پیگیری است که ناظر به مسائل ۳۰۰ شهر کشور است.

وی با اشاره به اینکه مراغه مختصات خوبی برای شروع این طرح دارد، اضافه کرد: این شهر می‌تواند الگویی برای حل مسئله جمعیت با نگاه بومی و منطقه‌ای باشد تا در پایان کار نتیجه سنجش شود.

به گزارش ایرنا اولین همایش ملی واکاوی راهکارهای افزایش جمعیت و تأثیر آن بر نسل آینده امروز در دانشگاه مراغه و با پذیرش ۲۰ مقاله به صورت سخنرانی و ۸۰ مقاله در قالب پوستر برگزار شد.

در آیین اختتامیه این همایش پوستر جشنواره فرهنگی و هنری و قدردانی از فعالان حوزه جمعیت هم در دانشگاه مراغه رونمایی شد.

جشنواره قدردانی از فعالان حوزه جمعیت همزمان با ۳۰ اردیبهشت سال ۱۴۰۴ در دانشگاه مراغه برگزار می‌شود