محسن ماندگار روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: رویکرد اصلی در فعالیتهای تابستانی آموزش مهارتهای زندگی با تکیه بر شعار تربیت بدون توقف است و در ایام تابستان این فعالیتها به مدت هشت هفته برای دانشآموزان با نیازهای ویژه برگزار شد.
وی افزود: تابستان امسال ۹ پایگاه فعالیتهای تابستانی به صورت متمرکز در مدارس استثنایی و غیر متمرکز در سالنهای ورزشی و کانون پرورش فکری برای کیفیت بخشی و غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان با نیازهای ویژه دایر بود.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان جنوبی اضافه کرد: این پایگاهها در شهرستانهای بیرجند، فردوس، طبس، نهبندان و درمیان، خدمات آموزشی، مهارتی، توسعه کتابخوانی، آموزش قرآن، ترویج هنرهای آوایی، نمایشی و توسعه مهارت های ورزشی به دانش آموزان ارائه کردند.
وی با اشاره به غنی سازی اوقات فراغت به عنوان یکی از مهمترین فرصتهای تربیتی یادآور شد: برنامهریزیهای لازم برای حضور هفت گروه دانشآموزان با نیازهای ویژه دختر و پسر در تابستان جاری در پایگاههای فعالیتهای تابستان انجام شد.
ماندگار گفت: با تقویت مهارتهای این دانشآموزان صرفنظر از محدودیت آنها میتوان ظرفیتهای ارزشمندی را در زمینههای مختلف آموزشی، فرهنگی و هنری در آنان شناسایی و در جهت تقویت آن گام برداشت.
وی تقویت هویت ملی و دینی، ایجاد شور و نشاط، شناسایی و هدایت استعدادها، پرورش خلاقیت و آموزش مهارتهای فردی و اجتماعی دانشآموزان با نیازهای ویژه را از مهمترین برنامههای این پایگاهها اعلام کرد.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان جنوبی با بیان اینکه در تابستان مدرسه تعطیل است اما تربیت و پرورش تعطیل نیست، افزود: برنامههای غیررسمی و بدون اجبار تاثیری به مراتب بیشتر در روند تقویت و پیشرفت دانشآموزان دارد.
بیش از هزار و ۴۰۰ دانشآموز با نیازهای ویژه سال تحصیلی گذشته در مدارس استان تحصیل کردند.