تهران- ایرنا- رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته وحدت گفت: شعار محوری این هفته «وحدت امت اسلامی؛ نجات غزه مظلوم» است و همه وظیفه داریم تا از مردم مظلوم فلسطین پشتیبانی کنیم. 

آیت‌الله محمدحسن اختری امروز یکشنبه ۲۵ شهریور در نشست خبری اعلام برنامه‌های هفته وحدت گفت: شعار محوری «وحدت امت اسلامی؛ نجات غزه مظلوم» با توجه به وظیفه سنگین امت اسلامی مطرح شده است. در واقع اگر مسلمانان وحدت داشته باشند، هیچ‌گاه اجازه نمی دهند که زنان و کودکان فلسطینی این‌گونه به خاک و خون کشیده شوند.

وی از وظیفه نخبگان، اندیشمندان، روحانیون، دولت های اسلامی، مجالس قانونگذاری کشورها و نهادهای بین المللی سخن گفت و با بیان روایت نبوی که «مَنْ سَمِعَ رَجُلاً یُنادِی یا لَلْمُسْلِمِینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِم؛ کسی که صدای انسانی را بشنود که فریاد می‌زند "ای مسلمانان به دادم برسید و کمکم کنید"، کسی که این فریاد را بشنود و پاسخ نگوید، مسلمان نیست) اظهار داشت: اگر بخواهیم با این حدیث، معیار امت مسلمان را بسنجیم، باید بگوییم بسیاری از افراد از دایره اسلام خارج خواهند شد.

اختری ادامه داد: اگر با این معیار امت مسلمان خودمان را امروز بسنجیم خواهیم دید چقدر از افراد از دایره اسلام خارج خواهند شد. کسانی که از رژیم صهیونیستی حمایت می کنند و کمک های خود را برای این رژیم می فرستند، کسانی که به فلسطینی ها خیانت می کنند و آن ها که برای فلسطین و مظلومیت مردم غزه گامی برنمی دارند، به فرموده پیامبر مسلمان نیستند. چون مسلمان به فکر دیگر مسلمانان هم هست. 

وی اضافه کرد: ما باید بتوانیم فریاد خودمان را به گوش جهانیان برسانیم و وجدان های خفته و غافل بسیاری از انسان ها را در سراسر جهان بیدار کنیم که به فکر فلسطینی ها بیافتند. وقتی مردم و دانشجویان اروپایی و آمریکایی برای حمایت از فلسطین به میدان می آیند و با دولت های خود که مدافع رژیم صهیونیستی هستند، مخالفت می کنند. لذا ما مسلمانان باید  بیش از دیگران به فکر مردم فلسطین باشیم و با حفظ وحدت راه دفاع از مردم مظلوم فلسطین دنبال کنیم.

رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) با تجلیل از مقام سردار شهید قاسم سلیمانی و اسماعیل هنیه گفت: شهدای ما راه دفاع از مردم مظلوم فلسطین را در پیش گرفته اند؛ همانگونه که سردار سلیمانی جان خود را در این راه تقدیم کرد و خون او با خون فلسطینیان درهم آمیخت و همچنین خون شهید اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در کشور ما به زمین ریخت تا این اتحاد بین شیعه و سنی در دفاع از فلسطین تجسم پیدا کند. 

وی افزود: در آستانه یکساله شدن طوفان الاقصی و همزمانی آن با هفته وحدت و هفته دفاع مقدس، برنامه های متنوعی برگزار می شود ولی باید توجه کنیم که دشمن تلاش می کند تا آتش تفرقه و فتنه را میان مسلمانان بیافروزد. لذا مردم به ویژه نخبگان و اندیشمندان باید با این توطئه‌ها مخالفت کنند. دشمنان اسلام در بعضی مناطق از مسائل نژادی، ملیتی و طوایفی برای اجرای سیاست شوم انگلیس و آمریکا به دنبال ایجاد تفرقه هستند.

مروری بر مهمترین برنامه های هفته وحدت 

اختری ضمن فهرست کردن برنامه های هفته وحدت گفت: از امشب برنامه های هفته وحدت در مناطق مختلف آغاز می شود. زیارت پیامبر اعظم (ص) دردوازدهم و هفدهم ربیع الاول در مساجد و بقاع متبرکه برگزار می شود. در تهران نیز پویش عمومی با حضور مداحان، قاریان و گروه های سرود به همراه برپایی غرفه های متعدد از میدان هفت تیر تا میدان ولی عصر(عج) و همچنین از تقاطع انقلاب تا میدان ولی عصر و همچنین اجتماعاتی در استان ها برگزار خواهد شد. 

وی افزود: زیارت پیامبر اکرم(ص) از راه دور در ظهر و عصر هفدهم ربیع الاول در مساجد و آستان های مقدس قرائت می شود. آذین بندی و گل آرایی در مناطق مختلف، تهیه بسته های محتوای ویژه هفته وحدت برای فضای مجازی، نورافشانی در سراسر کشور در شب هفدهم ربیع الاول، اطعام نبوی و مردمی در ۱۷ ربیع الاول در سراسر کشور و در ۱۲ ربیع الاول در مناطق مختلف، به ویژه مناطق مشترک اهل سنت و شیعه انجام خواهد شد.

برنامه های سپاه پاسداران در حمایت از مردم مظلوم فلسطین با محور وحدت بین مسلمانان، بزرگداشت شهدای مقاومت به ویژه شهید اسماعیل هنیه، برجسته سازی شهدای دفاع مقدس در سطح جهانی، برگزاری برنامه های مشترک با توجه به تقارن این روزها با هفته دفاع مقدس، دعوت از علمای شیعه و سنی و پاسخگویی به شبهات و همچنین تکریم نخبگان و خانواده های شهدا از دیگر برنامه هایی بود که اختری اعلام کرد. 

دبیرکل انجمن بین المللی عاشورا از برگزاری مسابقات برای کودکان و نوجوانان، اجرای تئاتر و نمایش فیلم های مستند با موضوع وحدت خبر داد و گفت: برگزاری محافل قرآنی از سوی سازمان دارالقرآن الکریم، بزرگداشت شهدای شاخص اهل سنت و شیعه، پویش تلاوت فراز «محمد رسول الله»، برپایی نشست های تخصصی و فرهنگی با حضور اساتید به همت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سرای اهل قلم، برپایی نمایشگاه های تخصصی کتاب و حمایت از کتاب های منتشرشده با موضوع پیامبر اکرم(ص) از دیگر برنامه های این هفته خواهد بود. 

اختری تاکید کرد: مسأله وحدت فقط به این روزها اختصاص ندارد بلکه باید در طول سال برای تحقق بخشیدن به انسجام اهل سنت و شیعیان به صورت نظری و عملی بپردازیم. لذا کسانی که به دنبال اختلاف هستند یا جاسوس محسوب می شوند یا افرادی هستند که ناآگاهانه آب به آسیاب دشمن می ریزند.

وی از آغاز به کار رادیو وحدت خبر داد و گفت: در این هفته شاهد مصاحبه با ائمه جمعه و جماعت از سوی رادیو وحدت خواهیم بود که به ضرورت اتحاد مسلمانان و راه های گسترش وحدت می پردازند. 

رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته وحدت گفت: در این هفته شاهد برگزاری کنفرانس (اجلاس) بین المللی وحدت اسلامی هستیم که پنجشنبه ۲۹ شهریور مراسم افتتاحیه در سالن اجلاس سران برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به برپایی مراسم عقد ۶۰ زوج در آستان حضرت عبدالعظیم حسنی گفت: ایام ماه ربیع المولود، همزمان است با آغاز دعوت آشکار اسلام که در اولین روز آن صورت گرفت، ولادت پیامبر(ص) و امام صادق (ع) و همچنین آغاز ولایت امام زمان(عج) در این ماه است. همچنین ورود امام خمینی (ره) در ۱۲ بهمن و پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن با ماه ربیع الاول همزمان بوده است.

اختری افزود: امام خمینی (ره) از همان زمان، هفته وحدت را به عنوان حرکتی نوین پایه گذاری کردند. مسأله وحدت یکی از امور ضروری در دین اسلام است و در آیات قرآن  موضوع هایی همچون امت واحده، تعامل بین مسلمانان و پیروان دیگر مذاهب و همچنین دوری از تفرقه مورد تاکید قرار گرفته است. 

مشروح سخنان آیت الله اختری را اینجا بشنوید.