تهران- ایرنا- کارگردان و نویسنده فیلم سینمایی «مفت بر» فیلم کوتاه را در ذات و کنه خود شور و اشیاق برانگیز توصیف کرد و گفت: سینماگران فیلم کوتاه همیشه باید شور فیلمسازی را در خود زنده نگه دارند.

عادل تبریزی در گفت و گو با خبرنگار سینمایی ایرنا با ارزیابی وضعیت سینمای کوتاه، اظهار داشت: ماهیت فیلم‌کوتاه در سال‌های اخیر بسیار جدی‌تر گرفته می‌شود و تولید اثر در این حوزه هم ساختار حرفه‌ای‌تری به خود گرفته است. در عین حال اما این نقد را نسبت به جوانان علاقه‌مند به ورود به این عرصه همچنان وارد می‌دانم که شناخت‌شان نسبت به تاریخ سینمای ایران و جهان به‌شدت ضعیف است. انجمن سینمای جوانان ایران به‌عنوان یکی از مهمترین متولیان پرورش نیروهای جوان در سینمای ایران، می‌تواند فکری اساسی در راستای رفع این معضل داشته باشد چراکه این شناخت تاریخی، واقعا برای فیلمسازانی که قصد ورود حرفه‌ای به دنیای سینما را دارند، بسیار مهم است.

وی ادامه داد: شکل و شمایل فرآیند ساخت فیلم‌کوتاه در سینمای ایران طی سال‌های اخیر بسیار حرفه‌ای‌تر شده است و این اتفاق قابل‌توجهی است. من نقدهایی از این دست را که معضل سینمای کوتاه ایران، همچنان فیلمنامه است، نقدهایی کلی می‌دانم و آنچه مشهود است این است که برخی از فیلمسازان کوتاه، در قالب جریان‌های غالب روز، گیر می‌کنند و دست به کپی از آن جریان می‌زنند.

شکل و شمایل فرآیند ساخت فیلم‌کوتاه در سینمای ایران طی سال‌های اخیر بسیار حرفه‌ای‌تر شده است و این اتفاق قابل‌توجهی است
تبریزی گفت: این جنس دنباله‌روی از جریانات غالب روز را هم متأثر از همان فقدان شناختی می‌دانم که در ابتدا به آن اشاره کردم. نبود شناخت نسبت به تاریخ سینما، باعث می‌شود یک فیلمساز به‌راحتی تحت تأثیر جو غالب قرار بگیرد.

کارگردان فیلم سینمایی «گیجگاه» درباره پررنگ‌تر شدن حضور عوامل حرفه‌ای در سینمای کوتاه هم تأکید کرد: موافق حضور عوامل حرفه‌ای در تجربه‌های اول فیلمسازان نیستم اما در ادامه مسیر آن را ضروری می‌دانم و معتقدم فیلمسازان باید برای فیلم‌های کوتاه خود سراغ حرفه‌ای‌ها بروند.

عادل تبریزی - کارگردان و نویسنده فیلم سینمایی «مفت بر»

وی با اشاره به برخاستن استعدادهای سینمایی از شهرستان‌ها ادامه داد: مهمترین استعدادهای فیلمسازی در سینمای ایران غالبا از شهرستان‌ها کار خود را آغاز کرده‌اند. خود من هم فیلمسازی را از مشهد آغاز کردم و معتقدم در شهرستان‌ها استعدادهای بسیار ویژه‌ای وجود دارد. قائل به کمبود تجهیزات در شهرستان‌ها هم نیستم چراکه یک استعداد فیلمسازی، حتی با یک موبایل هم می‌تواند فیلم خوب بسازد. مهم این است که شور فیلمسازی در یک فیلمساز زنده باشد.

اگر فیلمسازان جوان در آغاز ورود خود به میدان فیلمسازی، شور و علاقه‌ای را در خود احساس کرده‌اند، باید به گونه‌ای تلاش کنند تا این شور و علاقه را برای همیشه در دل خود زنده نگه دارند

این کارگردان جوان سینما افزود: اگر فیلمسازان جوان در آغاز ورود خود به میدان فیلمسازی، شور و علاقه‌ای را در خود احساس کرده‌اند، باید به گونه‌ای تلاش کنند تا این شور و علاقه را برای همیشه در دل خود زنده نگه دارند. فیلمسازی هیچ‌گاه نباید برای آن‌ها تبدیل به یک فعالیت روتین و روزمره شود.

وی افزود: طیفی از فیلمسازان جوانی که وارد عرصه کارگردانی می‌شوند، هنوز شناخت کافی نسبت به ساختار تولید و چارچوب تهیه یک فیلم ندارند. فیلمسازان باید چنین اشرافی داشته باشند تا بتوانند اگر تولید یک فیلم را برای دو روز برنامه‌ریزی کرده‌اند، در عمل، کارشان به پنج روز نکشد! فیلم‌سازان از همین مرحله ساخت فیلم‌کوتاه باید برنامه‌ریزی برای تولید را یاد بگیرند. این شناخت در زمان ورود به سینمای بلند، بسیار به کارشان می‌آید.

تبریزی ادامه داد: مطالعه درباره فرآیند پشت‌صحنه برخی فیلم‌ها و آشنایی با شیوه عمل کارگردانان، این شناخت را به فیلمسازان می‌دهد که با یک برنامه‌ریزی درست وارد فضای حرفه‌ای تولید شوند. خیلی مهم است که بتوانیم در یک زمان درست و با برنامه‌ریزی، تولید یک پروژه را به سرانجام برسانیم.

کارگردان فیلم سینمایی «مفت بر»، با تأکید بر این نکته که همواره مخالف ساخت فیلم برای حضور در جشنواره‌ها بوده است، گفت: مهمترین پارامتر برای فیلمسازی، همان شور و عشق به سینماست. فیلمساز نباید به این فکر باشد که جشنواره‌ها چه برخوردی با فیلمش خواهند داشت. فیلمی که با شور و هیجان و احساس ساخته شده باشد، خودش مسیر خودش را پیدا می‌کند و احتیاجی نیست نگران حضورهای جشنواره‌ای خود باشد.

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.