خرم آباد - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: ۱۱ هزار و ۵۰۰ دوز واکسن پنوموکوک با آغاز برنامه واکسیناسیون از مردادماه امسال در مراکز و پایگاه های بهداشت این استان توزیع شده است.

به گزارش ایرنا دکتر مریم کوشکی روز یکشنبه در جلسه با مدیران پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت اظهار داشت: برنامه واکسیناسیون پنوموکوک در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی لرستان به صورت همزمان با سراسر کشور از سن ۲ ماهگی کودکان در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه پنومونی پنوموکوک یکی از شایعترین علل عفونت های تنفسی و مرگ و میر کودکان کمتر از پنج سال در جهان است ادامه داد: باکتری پنوموک مهمترین عامل عفونت های مهاجم باکتریال در کودکان محسوب و موجب بیماری هایی مانند مننژیت، سینوزیت، پریکاردیت و اوتیت می شود.

وی افزود: همچنین بیماری پنوموکوک می تواند سبب عوارضی مانند ناشنوایی، فلج دائمی و آسیب‌های مغزی و در موارد شدید منجر به مرگ شود.

کوشکی با تاکید بر اینکه واکسیناسیون پنوموک بار جهانی این بیماری‌ها را کاهش می دهد بیان کرد: با واکسیناسیون کودکان، میزان بروز این عفونت ها در سنین بالاتر نیز به علت کاهش مواجه شدن با بیماری کاسته می‌شود.