تهران-ایرنا-کارشناس مسائل روسیه گفت: دلیل دور جدید دروغ پردازی غربی ها این است که  بندر اولیا، نقش مهمی در راهگذر شمال جنوب و در ترانزیت ما با روسیه دارد و هدف از این دروغ پردازی، حمله و ممانعت از ترانزیت مسیر شمال جنوب است.

به گزارش گروه سیاست خارجی ایرنا، روح الله مدبر، کارشناس و تحلیلگر مسائل روسیه با بررسی استنادات رسانه های غربی در موضوع ادعای ارسال موشک از ایران به روسیه عنوان داشت: اولین سندی که غربی ها منتشر کردند تصویری از یک کشتی ایرانی است که در بندر اولیای آستاراخان مستقر شده است و در همین راستا، غربی ها اعلام کردند که این کشتی حامل موشک‌های بالستیک ایران به روسیه است، به عبارتی دیگر سعی براین دارند که سیفی‌جاتی را که ما به روسیه در کانتینرهای یخچال‌دار ارسال می‌کنیم به عنوان موشک بالستیک به افکار عمومی غالب کنند.

وی در همین زمینه افزود: حوزه مسائل روسیه حوزه بسیار پیچیده به شمار می آید و افرادی که در این حوزه تخصص دارند می دانند که بندر اولیای آستاراخان که در دهانه رود ولگا قرار گرفته است، به دلیل آبخور کم ظرفیت بارگیری تناژ های بالا غیر از سیفی‌جات و غلات را نداشته و اساسا امکان پهلوگیری کشتی که حامل موشک یا مهمات باشد را ندارد.

مدبر در توضیح پشت پرده دروغ پردازی جدید غرب عنوان داشت: دلیل دور جدید دروغ پردازی غربی ها این است که بندر اولیا، نقش مهمی در راهگذر شمال جنوب و در ترانزیت ما با روسیه دارد و هدف از این دروغ پردازی، حمله و ممانعت از ترانزیت مسیر شمال جنوب است.

این کارشناس مسائل روسیه، در بیان علت دیگر دروغ بودن ادعای غربی ها اظهار داشت: این کشتی که در کلاس کشتی رو-رو ( Roll-on/roll-off ) قرار دارد، متعلق به یک شرکت دریانوری روسی است که در اختیار ما قرار گرفته است و این کلاس از کشتی ها اساسا توانایی بارگیری و حمل موشک بالستیک را ندارد ولی غربی ها با استفاده از عنصر تبلیغات سعی در جا انداختن این دروغ دارند. به طور کلی مستندات رسانه های غربی مضحک و کذب محض است.

مدبر تصریح کرد: ما شاهد این بودیم که وزیر امور خارجه کشورمان نیز سریعا و به صراحت اعلام داشت که «ما هیچ موشک بالستیکی به روسیه ارسال نکردیم. تمام»

مدبر در توضیح علت دیگر موج جدید دروغ پردازی ها و فشارهای غربی‌ها، اظهارداشت: هدف دوم امریکایی‌ها و تروئیک‌های اروپایی از این مباحث اعمال فشار به دستگاه دیپلماسی در دوره جدید مذاکرات با غرب است.

وی در این زمینه افزود: دستگاه دیپلماسی در اولین گام های خود اعلام داشت که آماده گفتگو با غرب هست و رویکرد غرب اینگونه است وقتی که هنگامی که این سیگنال را از داخل دریافت می‌کنند فشار را افزایش می‌دهد. این‌ها با هدف اعمال فشار به ایران و ایجاد فشار و فاصله بین تهران و مسکو و کسب امتیاز برای مذاکره جدید صورت پذیرفته است و باید نسبت به این موضوع حساس بود.