تهران- دبیر فدراسیون قایقرانی گفت: در بازی‌های پارالمپیک پاریس امید به کسب مدال داشتیم و نتوانستیم توفیقی داشته باشیم. واقعیت را باید بپذیریم که قایقرانی ایران در سطح جهان و المپیک نیست و وعده قول مدال قبل از پارالمپیک درست نبود.

رضا صابونچی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با ایرنا درباره وعده قول مدال ورزشکاران پاراکانو پیش از حضور در بازی‌های پارالمپیک اظهار داشت: ما به پارالمپیک امید مدال داشتیم و نتوانستیم مدال بیاوریم. واقعیت را باید بپذیریم که نیاز به دانش روز و تمرکز بیشتر داریم تا بتوانیم در جهان و المپیک قاطعانه مدال کسب کنیم. اعتراف می‌کنم که قایقرانی ایران در سطح جهان و المپیک نیست و وعده قول مدال قبل از بازی‌های پارالمپیک درست نبود. اینگونه وعده دادن اشتباه است و بارها گفته‌ام که سطح قایقرانی ایران در حد آسیا است و ما هم در این هفته سه طلا و یک نقره در مسابقات روئینگ قهرمانی جهان چین کسب کردیم.

وی افزود: به عنوان دبیر فدراسیون بارها گفته‌ام که نباید برای عدم کسب مدال در مسابقات مختلف بهانه بیاوریم. باید واقعیت را بپذیریم که قایقرانی ما در سطح آسیاست. برای کسب مدال در جهان و المپیک باید امکانات، تاریخچه این رشته، برنامه‌ریزی متعدد و حتی علاقه مردم را در نظر بگیریم. سطح رشته‌هایی همچون کشتی و تکواندو در ایران در سطح جهانی است اما متاسفانه قایقرانی اینگونه نیست.

دبیر فدراسیون قایقرانی عنوان کرد: ورزشکاران علاقه‌مند به قایقرانی هم به نسبت کشورهای دیگر در ایران زیاد نیست و ضمن آنکه مشکلات زیرساختی و آب را هم داریم.

وی ادامه داد: رشته قایقرانی در طول این ۲۰ سال فعال شده و توانستیم آن را در سطح آسیا مطرح کنیم. از زمانی که احمد دنیامالی ریاست فدراسیون قایقرانی را برعهده گرفت توانستیم در آسیا مدال کسب کنیم اما هنوز با سطح جهانی فاصله داریم.

صابونچی یادآور شد: هرچند به این واقعیت هم نگاه کنید که در گذشته کسب مدال بازی‌های آسیایی یا قهرمانی آسیا برای ما آرزو بود. باید تلاش کنیم تا خودمان را از نظر علمی به سطح جهان برسانیم. هرچند رکوردهای ما در المپیک و پارالمپیک افزایش یافت با این وجود باز هم اعتراف می‌کنم که در سطح جهان و المپیک نیستیم.

وی درباره دستمزدها در لیگ برتر گفت: نخبه‌ترین ورزشکار ما در لیگ برتر ۱۲۰ میلیون تومان می‌گیرد و حال نگاه کنیم که سقف دستمزد حسن یزدانی در کشتی چقدر است. چطور انتظار دارید قایقران ما در قیاس با ورزشکار دیگر که ۶ میلیارد تومان می‌گیرد بتواند رقابت عالی داشته باشد. ۲۰۰ میلیون هم پول مکمل قایقرانان نمی‌شود و از ورزشکار باید حمایت مالی شود تا با آرامش خاطر به مدال برسد. ما کوتاهی در حق ورزشکاران خود نکردیم اما هنوز هم مشکلات در قایقرانی وجود دارد.