تهران- ایرنا- «فرانظریه اسلامی سیاست جهانی» حاصل ۴ سال پژوهش و نگارش از ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ است که به عقیده نگارنده می‌تواند به‌عنوان پیش‌درآمد و پشتوانه پردازش یک نظریه اسلامی در عرصه روابط بین‌الملل یا سیاست جهانی مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، کتاب «فرانظریه اسلامی سیاست جهانی» را می‌توان گامی در راستای نظریه‌پردازی با رویکرد اسلامی در عرصه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانست.

فرانظریه اسلامی سیاست جهانی با این پیش‌فرض به رشته تحریر درآمده که برای هرگونه نظریه‌پردازی اسلامی در عرصه‌ای مانند روابط بین‌الملل یا سیاست جهانی ابتدا باید شالوده‌های فرانظری آن (به‌طور خاص هستی‌شناسی، معرفت‌شناسی و روش‌شناسی) از منبع اصلی دین اسلام، قرآن کریم کشف و استخراج شود تا در گام‌های بعدی ساختمان نظریه‌های تولیدی توسط پژوهشگران بر این شالوده‌ها مبتنی شود؛ لذا اقدامِ صورت‌گرفته در کتاب از جنس فرانظریه‌پردازیِ پیشینی مقدم بر تولید و پردازش نظریه است و نویسنده در راستای نیل به هدف غایی کتاب، از روش تفسیر موضوعی استنطاقی بهره جسته است. فرانظریه اسلامی سیاست جهانی حاصل ۴ سال پژوهش و نگارش از ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ است که به عقیده نگارنده می‌تواند به‌عنوان پیش‌درآمد و پشتوانه پردازش یک نظریه اسلامی در عرصه روابط بین‌الملل یا سیاست جهانی مورد استفاده قرار گیرد.

قسمتی از متن کتاب

ارواح

روح موجود پیچیده، ناشناخته و اسرارآمیز عالم هستی است که انسان دانش و اطلاعات چندانی راجع به آن در اختیار ندارد و حتی منابع دینی نیز ماهیت این پدیده را به وضوح توصیف نمی‌کنند. قرآن کریم در پاسخ به چیستیِ روح آن را امر و حقیقتی از جانب خداوند می‌داند که پی بردن به کنهش فراتر از ظرف محدود دانش بشری است. با این حال و در حد همین شناخت ناچیز می‌توان این مفهوم را به دو مصداق اطلاق نمود: یکی ورح انسان یا همان بُعد غیرمادی وجود او که در حقیقت نفخه‌ای از روح الهی است که پیش از تولد در کالبدش دمیده می‌شود و در لحظه مرگ قبض می‌گردد تا به حیات در عالم برزخ ادامه دهد؛ و دیگری موجودی که هرچند هویت آن به روشنی معلوم نیست لکن از سیاق آیات می‌توان دریافت که با فرشتگان سنخیت دارد و همراه آن‌ها عروج و نزول می‌کند و به عنوان فرستاده پروردگار برخی ماموریت‌ها را بر عهده می‌گیرد از جمله ماجرای تولد حضرت عیسی، فرود آمدن به زمین به فرشتگان در شب قدر و یا تایید و پشتیبانی از انبیا و حتی مومنین. البته علی‌رغم قطعی بودن وجود روح در جهان هستی به استناد آموزه‌های قرآن، ناشناخته و رازآلود بودن این پدیده مانع می‌شود هنگام پردازش نظریه اسلامی سیاست جهانی بتوان شان کارگزاری مشخص و قابل تبیینی برای آن در نظر گرفت و لذا ناگزیر باید روح را از دایره نظریه‌پردازی خارج کرد. (رک به: مصباح یزدی، ۱۳۸۰: ۳۵۹-۳۴۹) (صفحه ۴۹ و ۵۰)

کتاب «فرانظریه اسلامی سیاست جهانی» نوشته روح‌الامین سعیدی در ۱۴۸ صفحه، کاغذ بالکی، جلد شومیز، قطع رقعی، با شمارگان ۳۰۰ نسخه در سال ۱۴۰۳ توسط انتشارات پایا منتشر شد.