شیراز-ایرنا-رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قیرو کارزین از رهاسازی حقابه مناطق تحت مدیریت محیط زیست در این شهرستان از سد سلمان فارسی خبر داد و گفت: حقابه این مناطق با دبی پنج متر مکعب بر ثانیه در تاریخ ۲۵ شهریور ماه رها شد و ادامه دارد.

به گزارش دریافتی دوشنبه ایرنا، عباس قائدی بر لزوم مدیریت کامل رها سازی حقابه تا تحقق اهداف محیط زیست تاکید کرد و افزود: حقابه محیط زیست بیش از ۴۱ میلیون متر مکعب آب است که به مرور در مسیر رودخانه از سد سلمان فارسی رها می شود و به مناطق تحت مدیریت محیط زیست و اراضی زیر دست می رسد، این حقابه مجددا برای دوره بعدی در مهرماه رها خواهد شد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قیروکارزین از عشایر و کشاورزان در مسیر رودخانه قره آغاج خواست تا آمادگی لازم را داشته باشند و نسبت به رها سازی حقابه در مسیر این رودخانه طلاع رسانی کنند.

قائدی با بیان اینکه بسیاری از مناطق تحت مدیریت، تالاب ها و آبگیر های محل زیست پرندگان به عنوان یک اکوسیستم و زیست بوم پایدار با همین حقابه ها زنده می مانند افزود: حقابه‌ها کارکردی حیاتی در سیستم اجتماعی، زیست محیطی دارند، محدودیت آب مهم ترین عامل خشک شدن تالاب ها در مناطق خشک است و با توجه به اتلاف زیاد آب در کشاورزی، بهبود مدیریت مصرف در این بخش و تخصیص آب ذخیره شده از این راه می تواند به احیای حقابه محیط زیستی تالاب ها و مناطق تحت مدیریت محیط زیست کمک شایانی کند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قیروکارزین با اشاره به اینکه نباید مزایای رها شدن حقابه مناطق تحت مدیریت و احیای این مناطق را کم ارزش شمرد افزود: این کار مزایای بی‌شمار دارد که مهمترین آن ایجاد شرایط زندگی سالم برای ساکنان پهنه‌های پیرامون است.