به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، مسعود حسنلو در خصوص اهمیت موضوع تامین مالی برای شرکت های خلاق، اظهارکرد: تامین مالی یکی از مسائل مهم اکوسیستم نوآوری است و صندوق نوآوری شکوفایی، صندوق پژوهش فناوری و قوانین مالیاتی همه در راستای تامین نیازهای مالی این اکوسیستم ایجاد شدند. وی افزود:با این حال، هنوز شرایط استفاده کامل شرکت های فعال در اکوسیستم خلاق از این روش ها وجود ندارد؛ به طور مثال در حال حاضر، صندوق نوآوری و شکوفایی به دلیل قوانین موجود نمیتواند به شرکت های خلاق، تسهیلات ارائه کند. این در حالی است که برخلاف حوزه دانش بنیان، صنایع فرهنگی و خلاق از سال ها قبل در سبد مصرف مردم وجود داشته و این حوزه از یک بازار نزدیک به ۲۵۰ هزار میلیارد تومانی در کشور برخوردار است.
دبیر ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم ادامه داد: از این رو، ساز و کاری برای تامین مالی شرکت های خلاق در دستور کار ستاد قرار گرفت و جمع سپاری در سه فرمت برای این مهم کلید خود که نخستین فرمت، سرمایهگذاری جمعی بواسطه ظرفیت های مردمی است.
وی دومین راهبرد ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم معاونت علمی برای حمایت از شرکت های خلاق را تامین سرمایه به صورت پیش خرید عنوان کرد و افزود:در این شیوه، سرمایه در گردش مورد نیاز شرکت ها برای تولید یا برای خدمات از طریق مشارکت های خرد تامین می شود و مردم با بهره مندی از یک تخفیف می توانند کالا رو زودتر از موعد پیش خرید کنند و این یکی از اتفاقاتی است که در دنیا در پلتفرم های معتبر در حال انجام است.
حسنلو با بیان اینکه، راهبرد سوم در حمایت از صنایع خلاق Donate یا هدیه است تصریح کرد: البته اکوسیستم تامین مالی جمعی در حوزه نخست در کشور شکل گرفته اما در حوزه دوم و سوم هنوز به بلوغ کافی نرسیده است.
وی در ادامه، یکی از برنامه های امسال ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم را تمرکز بر دو مرحله دیگر جمع سپاری عنوان کرد و افزود: البته ما هم اکنون پلتفرم های جمع سپاری زیادی داریم و قصد ما رقابت با این پلتفرم ها نیست و میخواهیم یک ویترین تخصصی در حوزه صنایع خلاق ایجادکنیم که به اسم سامانه یا سکوی برای این کار طراحی شده است.
دبیر ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم اضافه کرد: در این بخش همه پروژه های جمع سپاری و سرمایه گذاری جمعی را در حوزه صنایع خلاق تجمیع کرده و در مرحله بعد، اعتباربخشی یا اعتبارسنجی می کنیم. از دیگر اقدامات ما در این بخش همچنین، ارزیابی اثر اجتماعی است و به اصطلاح مخاطب راهنمایی می شود که در چه طرحی می تواند سرمایه گذاری و تامین مالی انجام داده و تاثیرگذاری اجتماعی بیشتری داشته باشد.
وی در خصوص اینکه در حال حاضر جمع سپاری در چه مرحله ای است، تصریح کرد: در حال حاضر، فعلا فراخوان دادیم و هدف ما اتصال طرح هایی است که تا به امروز در اکوسیستم صنایع خلاق وجود داشته و می تواند از بستر و زیرساخت پلتفرم جمع سپاری استفاده کنند و مرحله دوم نیز اضافه کردن تسهیل گران و تعریف مشوق هایی برای حرکت به سمت انجام پروژه های صنایع خلاق است.
صنایع خلاق تنها با بازار داخلی توسعه نخواهد یافت
دبیر ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم با بیان اینکه جنس تعاملات اقتصادی در بازار صنایع خلاق B۲C است، اظهارکرد: در هم تنیدگی بازار محصولات صنایع خلاق با متن زندگی مردم و اجتماع، بازار را برای صنایع خلاق به یک مسئله کلیدی بدل می کند و به همین دلیل هم در حوزه جمع سپاری به سراغ پیش خرید رفتیم چرا که این محصولات اکثرا در سبد مصرف مردم قرار دارند و قطعا اگر محصولی در حوزه صنایع خلاق تولید شده و در سبد مصرف وجود نداشته باشد، مسیر را اشتباه رفته است چرا که این عرصه (زیست بوم صنایع خلاق) با حوزه زندگی مردم و روزمره آن ها ربط مستقیمی دارد.
حسنلو ادامه داد: در هیچ جای دنیا، بازار کوچک برای صنایع خلاق جواب گو نیست، حتی کشورهای بزرگ دنیا مثل هند با نگاه داخلی نمی توانند صنایع خلاق خود را توسعه دهند. شاید تنها کشوری که فقط با بازار داخلی توانسته غنای خوبی ایجاد کند، چین و آمریکا است که تحقق این امر در این کشورها اقتضائات خاص خود را دارد و برای مثال حجم بالای مصرف فرهنگی مردم در آمریکا یکی از این دلایل است با همه این احوال، همین کشورها بدون نگاه بین المللی نمی توانند کار خود را توسعه بدهند.
وی با بیان اینکه بازار منطقه اولین و در دسترس ترین بازاری است که باید پیگیری کنیم، افزود: بخش هایی که ما زیرساخت طبیعی مستعد داریم؛ مثل حوزه هایی که با پلیمر و پتروشیمی مرتبط است، از مزیت ها به شمار می آید، از این رو صنایع خلاقی که به این موضوع مرتبط هستند مثل اسباب بازی، نوشت افزار ظرفیت صادراتی جدی ما محسوب می شود، یا حوزه هایی که به استعدادهای طبیعی و منابع انسانی مرتبط می شود، مثل حوزه گیم و انیمیشن از دیگر مزیت های صادراتی صنایع خلاق کشور است.
حسنلو ادامه داد: در سال گذشته روسیه به دلیل اقتضائات فعلی بازار و نیاز آنها به تعامل با ایران و کشور عراق به واسطه ظرفیت فوق العاده جغرافیایی، صادراتی و مالی از مقاصد جدی ما برای صادرات بوده است.
وی ادامه داد: در کنار روسیه و عراق، همچنین تعلاملاتی با سایر کشورهای همسایه و منطقه همچون ازبکستان، تاجیکستان، افغانستان که مزیت های فرهنگی مشترک با ایران دارند داشته ایم و یا کشورهای حاشیه خلیج فارس به دلیل قرابت مکانی در اولویت بعدی ما قرار گرفته اند.
به گفته دبیر ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم، در حوزه اسباب بازی در سال گذشته قرارداد صادرات نزدیک به ۱۵۰ هزار دلار اسباب بازی منعقد شد که البته عدد چندان قابل توجهی نیست اما برای شروع این مسیر اتفاق خوبی است.
حسنلو که پیشتر حوزه گیم و انیمیشن را از دیگر مزیت های صادراتی ما عنوان کرده بود، تصریح کرد: در حوزه اسباب بازی انعقاد قراردادهای صادراتی صورت پذیرفت و در حوزه انیمیشن نیز بهمرسانی و قراردهای تولید مشترک با طرف های روسی در دستور کار است.
وی ادامه داد: در سفری هم که اخیرا به ازبکستان داشتیم مجموعه ای از شرکت های توانمند ایرانی ما را همراهی کردند که در جریان این سفر، تحلیل بازار بسیار خوبی اتفاق افتاد و در حوزه اسباب بازی، گیم و انیمیشن همکاری های بسیار خوبی آغاز شده است.