یاسوج- ایرنا- معارضان محلی به طور معمول می توانند از عوامل و موانع در روند کُند اجرا و تکمیل و یا افتتاح زودهنگام طرح های عمرانی باشند که اداره کل راهداری کهگیلویه وبویراحمد نیز معتقد است که هم اینک با این چالش جدی در حوزه طرح های راهداری و در بخش راه های روستایی در شهرستان لنده مواجه است و خواستار حل این معضل از سوی مسئولان منطقه برای تسریع در پروژه های خود شده است.

به گزارش ایرنا، شهرستان قدیمی لنده به مرکزیت شهر لنده از شهرستان های ۹ گانه کهگیلویه و بویراحمد دارای جمعیتی افزون بر ۲۳ هزار نفر در فاصله حدود ۲۷۰ کیلومتری یاسوج مرکز این استان واقع شده است.

شهرستان لنده، قدمتی به وسعت تاریخ دارد اما با وجود ظرفیت های بالقوه فراوان، محرومیت های عمیق و ریشه ای، ضعف زیرساخت ها در آن از گذشته های دور تاکنون به خوبی مشهود است.

پروژه های راه های روستایی لنده در بیشتر مواقع با مخالفت مردم محلی مواجه می‌شوند. این مخالفت‌ها می‌توانند به دلایل مختلف از جمله، ادعای مالکیت از سوی اشخاص حقیقی، تغییر کاربری اراضی کشاورزی، آسیب به محیط زیست یا نگرانی از تبعات اجتماعی طرح‌ها باشد.

یکی از مشکلات اصلی طرح‌های نیمه تمام، افزایش هزینه‌های تکمیل آنها است. با گذشت زمان، هزینه‌های ساخت و ساز افزایش می‌یابد و تکمیل این طرح‌ها با هزینه‌های بیشتری همراه خواهد بود. این موضوع می‌تواند مشکلات مالی دولت را تشدید کند و روند تکمیل طرح‌ها را کندتر کند. این طرح‌های نیمه تمام، مشکلات اجتماعی نیز ایجاد می‌کنند. این طرح‌ها می‌توانند باعث نگرانی مردم و افزایش مشکلات آنان شوند.

ساخت یک کیلومتر راه ۴۰ میلیارد ریال اعتبار می خواهد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد در بین استان‌های سراسر کشور طبق آمار رسمی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده کشور جزو استان‌های بالای جدول در شاخص میزان بالای (طول کیلومتر) جاده روستایی در سطح کشور است.

حمید رضا پیمانجو تاکید کرد: پراکندگی روستاها؛ توزیع نامتناسب ساکنین روستاها در سطح استان از جمله شهرستان لنده خدمات‌رسانی جهت ارائه کمک همه‌جانبه به مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته را دوچندان کرده به‌نحوی‌که ساخت جاده روستایی در استان کهگیلویه و بویراحمد چهار برابر راه روستایی در استان مشابه مثل استان‌های کویری است.

وی ادامه داد: یک کیلومتر رهاسازی در این استان قریب ۴۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و اکنون ۲۱ پروژه موجود در شهرستان لنده با پیشرفت‌های فیزیکی مناسب و فعال است.

پروژه راهسازی لنده به تراب

جاده لنده به تراب یکی از راه‌های خروج شهرستان لنده از بن‌بست و اتصال به محور اصلی دهدشت به پاتاوه است که باعث کاهش مسیر پنجاه کیلومتری از جاده قدیم ایدنک، سوق، دهدشت به تونل پات خواهد شد. این طرح شامل سه قطعه است.

قطعه اول با مشارکت بنیاد مستضعفان با ۹۰درصد پیشرفت کاری در مرحله آماده‌سازی برای آسفالت است. قطعه دوم نیز توسط راهداری با اعتبار ۹۶۰ میلیارد ریال در سه و نیم کیلومتر کلنگ زنی شد که هم اکنون پیشرفت کاری بسیار خوبی دارد.

دلیل کند شدن این قطعه کوهستانی بودن این مسیر و خاکبرداری و خاکریزی زیاد است و در این قطعه بیش از ۶ حلقه پل احداث خواهد شد. قطعه سوم این جاده نیز از اعتبارات نفت و سفر شهید جمهور تامین شده است که اعتبار اولیه این آن 700میلیارد ریال است و به زودی به مناقصه خواهد رفت. این طرح از دی ماه ۱۳۹۹ آغاز شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: فرماندار باید باتوجه‌به وظایف ذاتی خود در خصوص رفع معارضات مردمی اقدام کند و علی‌رغم مکاتبات رسمی و متعدد از سوی این اداره کل اقدامی دراین‌خصوص انجام نداده است.

پیمانجو تاکید کرد: در موضوع تملک زمین برای مردم اعتباری تامین نشده و مشکلات و معضلات اجتماعی رفع نشده اند. همچنین مشکلات و معضلات آب و برق و کشاورزی خط پروژه برطرف نشده بود که اکثر این موارد با تدابیر مدیرکل، کارشناسان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و مشاور پروژه و مشارکت پیمانکار به سرانجام رسید.

پروژه راهسازی لنده به قیام

وی تاکید کرد: عملیات آسفالت جاده لنده به قیام حدفاصل روستاهای مال ملا و مال آخوند از سال ۹۵ شروع شد اما تنها بخشی از آن آسفالت شد و عملیات آسفالت این مسیر به تعطیلی کشانده شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: پس از توقف عملیات آسفالت ۶ کیلومتر از این جاده ،هر ساله تصادف‌های شدیدی در این مسیر رخ می داد و زیان مالی و جانی فراوانی به مردم تحمیل می شد. یکی از مطالبات مهم ساکنان شهرستان لنده در سال های گذشته ، تکمیل عملیات آسفالت این جاده بود.

پیمانجو ابراز کرد: مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: به‌جای تسریع در عملیات اجرایی لنده قیام معارضات محلی و نه معارضات دولتی رفع نشده است.

کارخانه آسفالت شهرداری لنده

یکی از امکانات خوب و قابل توجه شهرداری لنده وجود کارخانه آسفالت در این شهرستان است که اگر چه در گذشته به نحو مطلوبی از آن استفاده نمی شد اما یادگاری است از خدمات ارزنده شهرداری در گذشته نه چندان دور که حقیقتا با درایت شورای شهر و شهرداری فعلی باعث رشد و توسعه شهری گردیده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: مشکلات کارخانه آسفالت شهرداری را که جزو وظایف ذاتی آن فرمانداری است برطرف نشده است.

پیمانجو عنوان کرد: استانداردسازی کارخانه آسفالت یک ضرورت برای بالابردن کیفیت و طول عمر بیشتر آسفالت است و چنانچه مشخصات فنی مورد تأیید و نظریه دستگاه‌های نظارتی و محاسباتی نباشد این اداره کل تحت هیچ شرایطی نه‌تنها حاضر به هدررفت سرمایه‌های بیت‌المال نخواهد بود؛ بلکه با تمام ظرفیت جلوی این موارد غیراصولی را خواهد گرفت.

پروژه شیتاب به لنده

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: در پروژه آسفالت شیتاب مونه مهم‌ترین عامل کندی و تعطیلی این پروژه معارضات اجتماعی بود که به‌عنوان یکی از وظایف فرماندار جای سؤال دارد دراین‌خصوص چه کاری انجام شده است.

پیمانجو تاکید کرد: شورای فنی استانداری در خصوص اعمال ماده ۴۶ یا همان خلع‌ید پیمانکار در پروژه شتاب مونه با تأیید ارائه مستندات و مکاتبات این پروژه توسط اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به این شورا، فرسایشی شدن این موضوع را صراحتاً عدم برگزاری جلسه عنوان کرد.

۴۰ درصد اعتبارات به حوزه راه اختصاص یافت

فرماندار لنده گفت: حدود ۴۰ درصد اعتبارات شهرستانی لنده به حوزه راه اختصاص داده شده است اما آنگونه که انتظار می رود طرح های راهداری خوب پیش نمی روند.

جلال دانش افزود: حدود چهار ماه عرشه پل وحدت تکمیل شده اما هنوز انجام نشده و هر هفته به بهانه‌ای ارسال نمی‌شود درحالی‌که تکمیل این پروژه از تأکیدات آقای استاندار بود.

وی بیان کرد: کارخانه آسفالت شهرداری لنده غیراستاندارد است و چندین بار با مدیرکل راهداری صحبت شده که موانع قانونی را بر طرف کند تا پیمانکار از شهرستان دیگری آسفالت تأمین کند، پیمانکار هر بار حضور پیدا می‌کند هیچ جواب روشنی داده نمی‌شود و این قصه هر ماه و هر هفته تکرار می‌شود؛ چون اراده‌ی قوی بر حل مشکل وجود ندارد.

فرماندار لنده ابراز کرد: سال ۱۴۰۱ از رئیس سازمان راهداری کشور مجوز بازگشایی و تعریض و رفع نقاط حادثه‌خیز و آسفالت جاده لنده به قیام را گرفتیم اما هنوز انجام نشده است.

دانش گفت: یک روکش آسفالت قرار بود در روستاهای شبتاب به مونه انجام شود. به هر دلیلی مثل معارضات مردمی و تخلفات پیمانکار انجام نگرفت؛ چرا باید یک سال برای پیمانکاری که معلوم هست و قطعاً نمی‌خواهد مشکل مردم را حل کند تشکیل جلسه می‌شود؟

اقدام ماندگار در احداث پل شهید طیب

تکمیل پل شهید طیب نمونه بارزی از یادگارهای نظام است که اکنون روستائیان از آن بهره مند شده اند. پیش از این مردم این روستا با استفاده از ابزار پرخطر «گرگر» از روی رودخانه مارون عبور می‌کردند که با اتمام این طرح این خطر برطرف می‌شود.پروژه پل ۱۶۰ متری شهید طیب، با اعتبار هزینه شده ۱۹۰ میلیارد ریال اجرا شده است.

احداث این پل بنا به وصیت شهید شاخص استان شهید هدایت الله طیب بوده است.شهید طیب دانش آموخته دوره دکتری از دانشگاه فلوریدای آمریکا که با شروع جنگ تحمیلی وارد جبهه حق علیه باطل شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: در پل شهید طیب از تمام ظرفیت‌های امانی و پیمانکاری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استفاده شد و شاهد تردد آسان اهالی روستا و دسترسی به آرامگاه مطهر شهید هستیم و چه رانندگانی که در این جاده به‌صورت امانی به‌دوراز خانه باتحمل سختی‌ها و خستگی‌های طاقت‌فرسا را تحمل کردند تا طریق الطیب به نتیجه برسد.

طی ماه‌های اخیر اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد به یک کارگاه منسجم عمرانی تبدیل شده که گواه این ادعا فعال‌بودن همه پروژه‌های راهداری مربوط به این اداره در سرتاسر استان از جمله شهرستان لنده به‌خصوص در ایام پایان کار دولت شهید رئیسی تا آغاز به کار دولت جدید است.

چرا لنده را شهر نخستین ها می گویند؟

شهرستان لنده در کنار همه داشته ها و نداشته هایش، ظرفیت ها، استعدادها و قدمت تاریخی خود دارای ویژگی بارز مهم دیگری است و به نام شهر نخستین ها نیز مشهور است.

لنده از سال ۱۳۰۵ به عنوان یکی از بخش های مهم شهرستان کهگیلویه در این استان بر سر زبانها بوده است و این بخش در سال ۹۱ به شهرستان ارتقا یافت.

نخستین مسجد، حسینیه و مدرسه (مکتب خانه) نیز در سال ۱۳۳۰در شهر کنونی لنده تاسیس شد.

به گفته مسئولان و اهالی این شهرستان همچنین نخستین شناسنامه یا سند سجلی منطقه به نام «محمدحسین خان ضرغامی طیبی» در سال ۱۳۱۰ در لنده صادر شد.

این شهر همچنین روزگاری دارای نخستین پادگان آموزشی نظامی منطقه بود و حتی جوانانی از سایر استان های مختلف کشور در این پادگان آموزش های نظامی را فرا می گرفتند.

اکنون شهر لنده با این قدمت تاریخی و همچنین ظرفیت های متنوع طبیعی و گردشگری به شدت نیازمند حمایت و توجه جدی مسوولان و متولیان امر است.

شهرستان ۲۳ هزار نفری لنده با پنج هزارو ۵۶۰ خانوار، ۱۰۶ روستا و ۴۱ درصد جمعیت روستایی و ۵۹ درصد جمعیت شهری یکی از شهرستان های محروم کشور است.