تهران- ایرنا- مفتی اهل سنت عراق گفت: نسل‌های آینده پشتیبانی کشورهای حامی فلسطین را ثبت خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا، شیخ مهدی الصمیدعی امروز (پنجشنبه) در مراسم افتتاحیه سی و هشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی افزود: امروز برخی کشورها که محور مقاومت را تشکیل می دهند مانند مسلمانان فلسطین، لبنان، یمن، ایران، عراق، افغانستان و پاکستان به نحوی از آرمان فلسطین حمایت می کنند و حتی برخی کشورها رؤسای خود را به این حمایت تشویق می کنند که این کار را نسل های آینده هم خواهند نوشت و در تاریخ ثبت خواهد شد.

عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه مردم در برابر ظلم دو دسته هستند خاطرنشان کرد: برخی مردم اهل بیعت و سازش هستند و برخی دیگر با مال و جان خود در برابر ظلم می ایستند. اما بر اساس فرموده خداوند متعال در قرآن کریم، کسانی که در راه خدا می جنگند با کسانی که در خانه نشسته اند برابر نیستند.

وی افزود: برخی افراد و نهادها دارای روحیه انتقام و دشمنی و فتنه با مسلمانان هستند اما اگر به درستی بنگریم نمی توانیم از حقوق خود و حقوق مسلمانان چشم پوشی کنیم و اجازه دهیم آنها حقوق مسلمانان را پایمال کنند.

الصمیدعی با اشاره به اینکه برخی افراد در مسئله توحید تشکیک ایجاد می کنند و باعث تفرقه امت اسلام می شوند، اظهار کرد: امت اسلامی که ۲ میلیارد نفر در کل جهان را تشکیل می دهند در بسیاری از کشورها به استضعاف کشیده شده اند و امروز در امت اسلامی برخی افراد نسبت به ظلم ظالمان عقب می نشینند اما برخی نیز با مسلمانان همکاری می کنند.

وی تأکید کرد: از این رو واجب می دانیم که بنا بر کلمه «لا اله الا الله» و کلمه توحید از آرمان فلسطین که محور حقیقی برای مسلمانان است حمایت کنیم و به این نیندیشیم که تعداد دشمنان از ما بیشتر و قوی تر هستند بلکه خدا از همه قدرتمندتر است.

کشتار مردم غزه از اختلاف میان مسلمانان نشأت می‌گیرد

مفتی یمن نیز با اشاره به کشتار و نسل‌کشی مردم غزه توسط رژیم صهیونیستی، علت آن را اختلاف میان مسلمانان عنوان کرد.

شیخ شمس‌الدین شرف‌الدین، مفتی یمن صبح امروز (پنج‌شنبه) در سی و هشتمین کنفرانس وحدت امت اسلامی با ابلاغ سلام عبدالملک الحوثی، برای این کنفرانس آرزوی موفقیت کرد.

وی برگزاری کنفرانس وحدت را یکی از مهم‌ترین اقدامات در راستای ایجاد وحدت خواند و تصریح کرد: خداوند به ما دستور داده که به ریسمان الهی چنگ بزنیم و متفرق نشویم.

شیخ شرف الدین با بیان این که همه می‌توانیم از اختلافات دوری کرده و به دستورات الهی گوش بدهیم، خاطرنشان کرد که برادران ما امروز در غزه و کرانه باختری هدف نسل‌کشی قرار گرفته و آمریکا و اسرائیل به راحتی دست به این کشتارها می‌زنند که علت اصلی آن اختلاف میان مسلمانان است.

وی با تاکید بر لزوم یاری مردم فلسطین، اظهار داشت که پیامبر اسلام(ص) مسلمانان را برادر یکدیگر خوانده و فرموده است که هرکه فریاد کمک‌خواهی مسلمانی را بشنود و به یاری او نشتابد، مسلمان نیست.

مفتی یمن افزود: دشمن ما هیچ تفاوتی میان شیعه و سنی قائل نیست؛ هم برادران اهل سنت ما در غزه و هم شیعیان در لبنان و هر کسی که بخواهددر برابر اهداف توسعه‌طلبانه او بایستد را هدف قرار می‌دهد.  

وی اظهار داشت: خداوند اگر بخواهد ملت فلسطین را پیروز خواهد کرد اما می‌خواهد ما را مورد آزمایش قرار دهد. 

شیخ شرف‌الدین با اشاره به صدور فتواهایی در یمن، سوریه، عراق و ... برای یاری ملت فلسطین از حکومت‌های عربی خواست سکوت خود را شکسته و برای برخورد با این رژیم اقدامی انجام دهند و به دنبال عادی‌سازی روابط نباشند.

یهود و یهود صفتان پیوسته درصدد ایجاد تفرقه و دشمنی میان جامعه اسلامی هستند

آیت الله سبحانی در پیامی به سی و هشتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با اشاره به اینکه یهود و یهود صفتان پیوسته درصدد ایجاد تفرقه و دشمنی میان جامعه اسلامی هستند، بر حفظ وحدت مسلمانان و دوری از تفرقه و تشتت تأکید کرد.    

آیت الله جعفر سبحانی، مرجع تقلید شیعیان، در پیام خود تأکید کرد: از موضوعات روشن که همگان بر آن اتفاق نظر دارند، مسئله وحدت جامعه است. در سایه یگانگی در اندیشه و عمل همه نیروها به یک سو سوق داده می شوند و سرانجام، نتایج عظیمی به دست می آید ولی در تفرّق و تشتت نیروهای عملی و فکری پراکنده شده و هرگز ثمربخش نمی باشد.
 
 
متن پیام آیت الله سبحانی به شرح زیر است:
 
 
بسم الله الرحمن الرحیم
از موضوعات روشن که همگان بر آن اتفاق نظر دارند مسئله وحدت جامعه است . در سایه یگانگی در اندیشه و عمل، همه نیروها به یک سو سوق داده می شوند و سرانجام نتایج عظیمی به دست می آید ولی در تفرّق و تشتت، نیروهای عملی و فکری پراکنده شده و هرگز ثمربخش نمی باشد.
 
بر این اساس، قرآن جامعه اسلامی را موظف می کند به «حبل اللّه» چنگ زده و از تفرق و دو دستگی بپرهیزند، آنجا که می فرماید: (واعتصموا بحبل اللّه جمیعاً ولا تفرقوا).
 
نکته قابل توجه این جا است که چگونه متعلق اعتصام را حبل معرفی می کند در صورتی که می توانست به شکل دیگر مانند (واعتصموا بالقرآن) و امثال آن بفرماید، شاید وجه آن این باشد که فردی که در قعر چاه افتاده، راه نجات آن این است که طنابی را به سوی چاه فرستاده تا به آن چنگ زند و بالا کشیده شود. تو گویی جامعه متفرق و متشتت مانند کسی است که درون چاه قرار گرفته و با تمسک به حبل وحدت و یگانگی نجات پیدا می کند و قرینه این نوع برداشت از آیه جمله (ولا تفرّقوا) است.
 
از روز نخست، یگانگی مسلمانان و دوری از تفرق مورد اهتمام رسول گرامی بود، در مقابل، گروه منافق بالاخص یهود دغدغه ی ایجاد تفرق و تشتت داشتند.
 
در یکی از روزهای پیروزی اسلام در مدینه، فرد یهودی به نام شاس عبور می کرد و دید جوانان انصار از دو قبیله اوس و خزرج دور هم گرد آمده اند و گل می گویند و گل می شنوند. در حالی که چند سال قبل، آنان تشنه خون یکدیگر بودند. این نوع وحدت خشم آن یهودی را برانگیخت، برگشت و به یکی از جوانان یهود تعلیم داد که وارد جمع آنان شود و جنگهای قبل از اسلام را یادآوری کند که چگونه اوسیان در نبرد «بغاث» چنین و چنان کردند و از خزرجیان انتقام گرفتند!
 
جوانان اوس و خزرج بر اثر سادگی تحت تأثیر تبلیغات مسموم این جوان قرار گرفته، آن وحدت و یگانگی را فراموش کردند و کم کم آماده رودررویی و مبارزه بودند پیامبر گرامی از این وضع اسفبار آگاه شد و فوراً از مسجد بیرون آمد و به آنان چنین فرمود: (یا معشر المسلمین اللّه اللّه، أبدعوی الجاهلیة وأنا بین أظهرکم بعد أن هداکم اللّه فی الإسلام واکرمکم به وقطع به تمسکم أمر الجاهلیة واستنقذکم به من الکفر والّف به بین قلوبهم).([۱])
 
ای مسلمانان خدا خدا، آیا شایسته است آهنگ جاهلیت را زنده کنید و من در میان شما هستم. در حالی که خدا شما را به اسلام هدایت فرمود و سرانجام عزیز نمود و رشته های جاهلیت را قطع کرد و شما را از کفر نجات داد و شما را گرامی ساخت.
 
پیام پیامبر برای جامعه اسلامی درس آموزنده ای است که پیوسته یهود و یهود صفتان در صدد ایجاد تفرقه و دشمنی در میان جامعه اسلامی هستند و همین جریان غزه گواه روشنی است که چگونه این عناصر ناپاک و همدستان آنان در صدد نسل کشی و جنایت برآمدند.
 
تمام فرق اسلامی با داشتن مشترکات فراوان به همین مشترکات چنگ بزنند و مسائل فکری و عقیدتی را در مدارس مطرح کنند، آن هم به امید آنکه به ساحل وحدت برسند.
 
مرحوم شرف الدین که از اقطاب وحدت اسلامی بود جمله زیبایی دارد. وی به تمام فرق اسلامی خطاب نمود: «ما یجمعنا اکثر مما یفرقنا».
 
این کمترین از راه دور مراتب سپاس خود را به همه علاقه مندان تقریب به ویژه حاضران در این همایش عرضه داشته و توفیقات همگان را از خداوند متعال خواهانم.
 
این نوع اجتماع مفید و سودمند است اما کافی نیست. باید علاقه مندان تقریب گام های مؤثری بردارند.
 
مرحوم آیت اللّه شیخ محمد تقی قمی در سخنرانی خود در سال ۱۳۲۸ در مدرسه فیضیه فرمود: اطلاع یافتیم که برخی از ناشران مصر در صدد تجدید کتاب الصراع بین الإسلام والوثنیة است، با اقدام دار التقریب متوقف شد.
 
امروز در کتاب اصول مذهب الشیعة الإمامیة می نویسد «الخمینی أدخل اسمه فی الأذان» و این کتاب در شمارگان وسیع چندین نوبت چاپ شده است.
 
نتیجه می گیریم تنها گفتن تقریب یا ایها المسلمون قاربوا الخطی کافی نیست. چه نیکو می گوید شاعر شیرین زبان فارسی:
نام فروردین نیارد گل به باغ *** شب نگردد روشن از اسم چراغ
اسم گفتی و مسمّا را بجوی *** ماه در بالاست نی در آب جوی
هیچ اسم بی مسما دیده ای  *** یاز گاف و لام گل چیده ای

وظیفه همه مسلمانان است که مسجدالاقصی را به عنوان یک اولویت برای خود در نظر داشته باشند

رئیس مجمع مفتیان استرالیا گفت: تاریخ افراط‌گری یهودیان دیرینه است و این دسیسه‌ها در کل تاریخ، از زمان پیامبر(ص) تا کنون ضبط شده است.دشمنان افکار مسموم را منتشر کرده و بذر تفرقه بین مسلمانان می‌پاشیده‌اند.

عبدالقدوس الازهری رئیس مجمع مفتیان استرالیا در مراسم افتتاحیه سی و هشتمین کنفرانس وحدت اسلامی با استقبال از موضوع انتخاب شده برای این کنفرانس و تاکید آن بر مسئله فلسطین، به فضیلت‌های مسجد الاقصی و قدس در اسلام اشاره کرد و گفت: وظیفه همه مسلمانان است که مسجدالاقصی را به عنوان یک اولویت برای خود در نظر داشته باشند. 

وی اظهار داشت: امت اسلامی امروز با چالش‌های بسیار جدی روبه روست؛ بیش از یازده ماه از محاصره غزه می‌گذرد، زیر ساخت‌های این باریکه نابود شده و هزاران زن و کودک و پیر و جوان در آنجا به شهادت رسیده‌اند. 

رئیس مجمع مفتیان استرالیا تصریح کرد: در نوار غزه جنایت‌هایی از سوی رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد که در طول تاریخ بی‌سابقه بوده است، اما متاسفانه بسیاری از کشورهای اسلامی فقط نظاره‌گر این وضعیت اسفبار هستند و نتوانسته‌اند این نسل‌کشی را متوقف کنند. 

الازهری خاطرنشان کرد: تاریخ افراط‌گری یهودیان دیرینه است و این دسیسه‌ها در کل تاریخ، از زمان پیامبر(ص) تا کنون ضبط شده است.دشمنان افکار مسموم را منتشر کرده و بذر تفرقه بین مسلمانان می‌پاشیده‌اند.پس داستان فتنه‌انگیزی یهودیان چیز جدیدی نیست 
و ائمه ما نیز قربانی این فتنه‌انگیزی‌ها بوده‌اند. 

وی اظهار داشت: آنان استادان فتنه‌انگیزی و تفرقه هستند و در دنیای امروز نیز سعی دارند مسلمانان را به جان هم بیندازند و از پشت به دنیای اسلام خنجر بزنند. 

وی تاکید کرد: در این شرایط که ما گویی مسیر خود را گم کرده‌ایم باید به ریسمان الهی چنگ زنیم و به مسیر وحدت و اتحاد بازگردیم. 

جوامع بین المللی از نسل کشی فلسطینیان جلوگیری کنند

مشاور دبیرکل اتحادیه جهان اسلام تأکید کرد: جامعه بین الملل در زمینه جنایات اسرائیل از سیاست یک بام و دوهوا استفاده می کند؛ لذا ما از همه جوامع بین المللی می خواهیم که جلوی نسل کشی فلسطینیان را گرفته و اسرائیل را مجبور به توقف جنگ و گردن نهادن به مقررات بین المللی کنند.  

 شیخ عبدالعزیز سرحان، مشاور دبیرکل اتحادیه جهان اسلام از عربستان سعودی، صبح پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ در مراسم افتتاحیه سی و هشتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی ضمن ابلاغ سلام دبیرکل اتحادیه جهان اسلام به مسئولان جمهوری اسلامی ایران و شرکت کنندگان کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی و آرزوی موفقیت برای این کنفرانس اظهار کرد: خداوند ما را مفتخر کرده است که به دین اسلام بگرویم و یکی از اعضای امت اسلامی باشیم چرا که دین اسلام، تمدن اسلامی را به عنوان الگویی برای آبادانی دنیا ارائه داده است.
 
وی افزود: این مساله در بین ملت های مختلف نمود پیدا کرده و ما مسلمانان در همه جوامع در پیروی از فرمان خدا یعنی «انما المؤمنون اخوة فأصلحوا بین اخویکم» دست به دست هم داده ایم؛ بر این اساس باید به ریسمان الهی چنگ زنیم و وحدت داشته باشیم.
 
سرحان با بیان اینکه اتحادیه جهان اسلام که مقر آن در مکه مکرمه است، همه مسلمانان را به تقریب و وحدت و نشر و گسترش وحدت اسلامی فرا می خواند تا امت اسلامی بتواند رسالت تمدنی خود را به جهانیان اعلام کند، گفت: این مسئله محقق نمی شود مگر با همکاری و مصالحه بین مسلمانان.
 
وی با تأکید بر اینکه همه مسلمانان باید پیرو ارزش های مبتنی بر گفت وگوی اسلامی باشند، افزود: اتحادیه جهان اسلام سندی با عنوان ایجاد پل بین مذاهب اسلامی  ارائه داده است که مسلمانانی با گرایش های مختلف از کنار کعبه معظمه این سند را دریافت کردند.
 
شیخ سرحان با اشاره به اینکه باید برای گسترش وحدت، احترام متقابل میان مسلمانان وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: مسلمانان هرچقدر هم اختلاف نظر داشته باشند، در اصول و مبانی اشتراک دارند.
 
وی با اشاره به رویدادهای اسفناک اخیر در فلسطین و غزه که بر پیشانی بشریت عرق شرم نشانده است، گفت: جامعه بین الملل در این زمینه از سیاست یک بام و دوهوا استفاده می کند؛ لذا ما از همه جوامع بین المللی می خواهیم که جلوی نسل کشی فلسطینیان را گرفته و اسرائیل را مجبور به توقف جنگ و گردن نهادن به مقررات بین المللی کنند و تلاش کنند که حقوق مشروع ملت فلسطین به آنها بازگردانده شود.
 
عبدالعزیز سرحان در پایان از جمهوری اسلامی ایران و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برای برگزاری این کنفرانس تشکر و قدردانی کرد.

هم افزایی سیاسی و اقتصادی موجب پیشرفت امت اسلامی خواهد شد

عضو شورای مرکزی حزب‌الله لبنان تاکیدکرد: باید بپذیریم اصل هم‌افزایی سیاسی و اقتصادی موجب پیشرفت امت اسلامی خواهد شد.

شیخ علی الخطیب، عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان صبح امروز (پنج‌شنبه) در آیین افتتاحیه سی و هشتمین کنفرانس وحدت اسلامی که به همت مجمع تقریب مذاهب اسلامی در سالن اجلاس سران برگزار شد، وحدت را موجب عزت اسلام و مسلمانان عنوان کرد.

وی با اشاره به تلاش ‌های ارزنده جمهوری اسلامی ایران در راستای وحدت اسلامی از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) و پس از ایشان امام خامنه‌ای، تصریح کرد: جهان امروز شاهد جنایت نسل‌کشی و اخراج اجباری مردم فلسطین در سایه حمایت کشورهای غربی و بی‌تفاوتی کشورهای اسلامی است.

شیخ علی خطیب با تاکید بر این که وحدت مسلمانان ارتباطی با سیاست حکومت‌ها نداشته و براساس دستور خداوند است، به نقش رهنمودهای علمای اسلامی و تلاش‌های مجمع تقریب از زمان آیت الله محمد علی تسخیری تا کنون برای ایجاد همکاری میان کشورهای اسلامی و نزدیک کردن مسلمانان اشاره کرد. 

وی با بیان این که برخی سیاست‌ها مانعی در برابر تلاش‌ها برای ایجاد تقریب هستند، گفت: باید بپذیریم اصل هم‌افزایی سیاسی و اقتصادی موجب پیشرفت امت اسلامی خواهد شد.

وی برضرورت تعامل مسلمانان با یکدیگر براساس اسلام تاکیدکرد و افزود: این امر موجب تحکیم پیوند عقیدتی ملت‌های مسلمان خواهد شد.