تهران- ایرنا- مدیر کل دفتر طرح و برنامه سازمان امور دانشجویان با اشاره به صرف ۲۰ درصد بودجه آموزش عالی برای تغذیه دانشجویی گفت: سالانه بیش از ۸ هزار میلیارد تومان در این زمینه صرف می‌شود.

به گزارش گروه علمی ایرنا از سازمان امور دانشجویان، حسین امامعلی پور امروز (دوشنبه) در هفتادوپنجمین نشست معاونان دانشجویی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور گفت: توسعه رستوران‌های مکمل در جهت تنوع و رضایتمندی دانشجویان و کاهش تصدی گری دانشگاه‌ها می تواند برای رفع چالش‌های تغذیه موثر باشد.


وی ادامه داد: از سال ۹۳ تا ۱۴۰۰ کارهای خوبی از جمله رتبه‌بندی رستوران‌ها و آشپزخانه و توسعه رستوران‌های مکمل انجام شده که اکنون مغفول واقع شده است، از سال ۱۴۰۱ روی الگو نوین تغذیه تمرکز کردیم و مرحله مطالعاتی آن به پایان رسیده و آماده شروع فاز اجرایی است.

امامعلی‌پور با بیان اینکه ۲۰ درصد بودجه آموزش عالی صرف تغذیه می‌شود که می شود که آن را کاهش داد؛ افزود: دانشگاه‌ها بیشتر مشغول خوابگاه و تغذیه هستند تا آموزش و پژوهش در حالی که موضوع آموزش و پژوهش بسیار اهمیت دارد.



مدیر کل دفتر طرح و برنامه افزود: سهم دانشجو از تغذیه دانشجویی کمتر از ۱۰ درصد است؛ بنابراین باید باقی را از منابع آموزش عالی تامین کنیم. رستوران‌های مکمل یکی از بهترین گزینه ها برای حل چالش تغذیه دانشجویان است.

امامعلی پور با بیان اینکه بخشی از دانشگاه‌ها به سمت رستوران های مکمل حرکت کرده‌اند؛ اظهار کرد: صندوق رفاه نیز یک آیین نامه در خصوص تغدیه تدوین کرده و چندین راه حل وجود دارد که می تواند بحث تغذیه دانشجویان را مدیریت کند. هدفمند شدن یارانه‌های تغذیه یکی دیگر از راه حل های موجود برای رفع چالش‌های تغذیه است که ضروری است به آن بپردازیم.

ضرورت برگزاری کارگاه‌های مهارت اموزی و مهارت افزایی در دانشگاه‌ها

مدیر کل امور دانشجویان شاهد و ایثارگر سازمان امور دانشجویان نیز در این نشست گفت: اجرای طرح هدایت تحصیلی دانشجویان شاهد و ایثارگر در دانشگاه ها ضروری است.

سیدفردین تقی‌زاده ادامه داد: کاهش پرونده‌های دانشجویان شاهد و ایثارگر در کمیسیون موارد خاص برای ما اهمیت فراوانی دارد و این موضوع با استفاده از طرح هدایت تحصیلی و استاد مشاور امکان پذیر است.

وی با بیان اینکه برای توانمند سازی دانشجویان طرح های متفاوتی اجرا شده، اظهار کرد: جایزه ملی سردار سلیمانی به دانشجویان ممتاز داده می شود و این موضوع سبب امیدآفرینی و اشتیاق برای تحصیل بهتر دانشجویان شاهد و ایثارگر است.

وی تصریح کرد: جشنواره قرآنی‌فرهنگی و هنری شهید آوینی نیز یکی دیگر از طرح‌های این اداره کل است که هرساله برگزار می‌شود  و به موجب بروز و شکوفایی  استعداد دانشجویان در حوزه‌های قرآنی ، هنری  و ادبی  می شود.

مدیر کل اداره شاهد و ایثارگر سازمان امور دانشجویان اظهار کرد: سال آینده المپیاد فرهنگی _ورزشی دانشجویان شاهد و ایثارگر را  به میزبانی دانشگاه شیراز برگزار خواهیم کرد.

دکتر تقی‌زاده با اشاره به اینکه ضروری است کارگاه‌های مهارت آموزی و مهارت افزایی‌ در دانشگاه ها برای دانشجویان برگزار شود خاطر نشان کرد: راه اندازی کارگاه های مهارتی در دانشگاه ها ضمن مدیریت اوقات فراغت دانشجویان باعث ارتقای روحیه خودباوری و همچنین درآمدزایی دانشجویان می شود.

وی افزود: امسال برای اولین بار  طرح ملی مهارت افزایی دانشجویان شاهد و ایثارگر در دوبخش پسران و دختران به میزبانی دانشگاه هنر اسلامی تبریز برگزار شد؛ هر بخش شامل ۲۶ کارگاه عملی بود و دانشجویان بعد از یک دوره ۹ روزه مهارت لازم را کسب کردند و در روز پایانی محصولات تولید شده خود را در معرض نمایش قرار دادند.