اردبیل - ایرنا - مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: تکمیل بزرگراه گرمی - بیله‌سوار به عنوان جاده ترانزیتی به ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

محبوب حیدری روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مسیر گرمی- بیله‌سوار به عنوان جاده ترانزیتی به طول ۵۰ کیلومتر در سال‌های اخیر در مرحله تعریض و بهسازی قرار گرفته تا با ارتقا به بزرگراه امکان تردد ایمن در آن فراهم شود.

وی دلیل کندی اجرای این طرح را نبود اعتبار لازم اعلام کرد و افزود: بهسازی و تعریض سه‌راهی صحرا - گرمی و گرمی - بیله‌سوار به عنوان یک طرح منسجم مورد توجه قرار گرفته و ۲۴ کیلومتر در مسیر سه‌راهی صحرا به سمت گرمی و ورودی این شهر به طول ۱۵ کیلومتر اجرایی و عملیاتی شده و ۵۰ کیلومتر مسیر گرمی - بیله‌سوار نیز به پیمانکار سپرده شده است.

حیدری همچنین مطالبه پیمانکار از راه و شهرسازی در اجرای این طرح را یک هزار میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: تلاش می‌شود تا با تخصیص اعتبارات روند اجرای این مسیر به عنوان مسیر ترانزیتی سرعت بیشتری بگیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل با بیان اینکه به زودی ۱۴ کیلومتر بزرگراه در مسیر اردبیل -سرچم در قالب قطعه هفت به بهره‌برداری می‌رسد ، افزود: قبل از دولت سیزدهم ۱۸۰ کیلومتر بزرگراه در استان احداث شده بود و با روی کار آمدن این دولت اجرای ۱۸۰ کیلومتر دیگر هم در دستور کار قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: ۸۰ کیلومتر بزرگراه در سال ۱۴۰۱ و اسفندماه پارسال در اردبیل افتتاح شد و ۱۴ کیلومتر دیگر هم در مسیر اردبیل - سرچم به زودی مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

حیدری اضافه کرد: طبق برنامه احداث ۸۵ کیلومتر بزرگراه در مسیرهای اردبیل - مشگین‌شهر ، سربند – مشگین‌شهر، مشگین‌شهر- اهر، سه‌راهی صحرا - گرمی ، اردبیل - سرچم و نیر - سراب در دست اجراست که به تدریج تکمیل و بهره‌برداری خواهد شد.

حیدری ادامه داد: اغلب طرح‌های بزرگراهی استان اردبیل دارای ردیف ملی هستند و این طرح‌ها در قالب قطعات مختلف در شمال و جنوب استان با توجه به اولویت این قطعات تکمیل شده و به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل با بیان اینکه تکمیل بزرگراه‌های استان اردبیل نیازمند ۳۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار است، افزود: این استان نیاز به احداث ۸۴۰ کیلومتر بزرگراه دارد و از این میزان ۱۸۰ کیلومتر تاکنون احداث شده ، ۱۸۰ کیلومتر در حال بهره برداری است و ۲۲۰ کیلومتر هم در دست احداث است که نیاز است ۳۴۰ کیلومتر بزرگراه دیگر هم در استان احداث شود.

حیدری گفت: مسیر اردبیل –سرچم به عنوان اصلی‌ترین مسیر ارتباطی مرکز استان با مرکز کشور به شمار می‌رود و تکمیل قطعات این طرح جزو اولویت‌های اصلی اداره کل راه و شهرسازی استان است.

وی ادامه داد: در حال حاضر همه قطعات این مسیر در دست اجراست و مصصم هستیم تا پایان سال جاری تمام قطعات در دست اجرای مسیر اردبیل - سرچم تکمیل و به روی خودروها گشوده شود.

حیدری با بیان اینکه تکمیل و بهره‌برداری از قطعات در دست اجرای اردبیل - سرچم نیازمند ۱۳ هزار و ۶۴۰ میلیارد ریال اعتبار است، گفت: انتظار می‌رود با تخصیص و تامین اعتبارات مورد نیاز شاهد تسریع در روند تکمیل شبکه بزرگراهی استان و ارتقای ایمنی جاده‌ای باشیم.

به گزارش ایرنا، از مجموع ۶ هزار و ۳۷۴ کیلومتر جاده در استان اردبیل ۲۰۸ کیلومتر بزرگراه، ۷۱۶ کیلومتر راه اصلی، ۷۰۲ کیلومتر راه فرعی و چهار هزار و ۷۳۸ کیلومتر راه روستایی است.

اردبیل به لحاظ موقعیت جغرافیایی و طبیعی خود و قرار گرفتن در سرزمینی فلاتی شکل با شیب‌های بسیار تندی به زمین‌های کم‌ارتفاع اطراف خود شامل کرانه‌های دریای خزر، جلگه پست مغان و نیز دشت‌های کم‌ارتفاع استان‌های آذربایجان‌شرقی و زنجان منتهی می‌شود و به همین لحاظ جاده‌های این استان اغلب دارای پیچ‌ها و شیب‌های بسیار تند هستند.

هشت گردنه سخت‌گذر و برف‌گیر به نام‌های حیران، صایین، کجل، نقدوز، الماس، لنگان، قره‌آغاج و اسالم در جاده‌های این استان قرار دارد.