سنندج- ایرنا- همزمان با میلاد پیامبر نور و رحمت(براساس روایات اهل سنت) و آغاز هفته وحدت، شهرها و روستاهای کردستان رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است و از هر محله و کوی و برزن، نوای روح بخش "یا رسول الله" به گوش می رسد.

به گزارش ایرنا، ماه ربیع‌الاول(مولود) در میان کردستانی‌ها از جایگاه خاص و ویژه ای برخوردار است و این روزها از مساجد، تکایا و منازل اغلب مردم روستاها و شهرهای این استان نوای مولودی خوانی و دف نوازی روح را نوازش می دهد.

کردستانی‌ها چند روز قبل ازآغاز ماه مولود با آذین بندی معابر و خیابان‌ها به استقبال این ماه مبارک و میلاد پیامبر خوبی‌های می روند و با برگزاری مراسم‌های مولودی خوانی و دف نوازی به نعت و ستایش پیامبر نور و رحمت می پردازند.

دستگاه‌های مختلف نیز از این فرصت استفاده کرده و با برنامه‌ریزی‌های مختلف مراسم‌های مولودی خوانی و دف‌نوازی را با حضور اقشار مردم برگزار می کنند و تلاش دارند با این دور هم جمع کردن‌ها به نوعی وحدت و اتحاد موجود در استان را تقویت کرده و آن را نمایش بگذارند.

به دوازدهمین روز از ماه ربیع و آغاز هفته وحدت که می‌رسیم، جنب و جوش دستگاه‌های اجرایی بویژه دستگاه‌های فرهنگی برای برگزاری جشن‌های مولودی خوانی در استان به اوج خود می‌رسد.

یکی از این برنامه‌هایی که سالهاست پای ثابت برنامه های هفته وحدت شده است و توسط حوزه هنری کردستان و همکاری سایر دستگاه‌های فرهنگی هرساله در ایام هفته وحدت برگزار می شود، یادواره عارف و نامی کُرد سید بهارءالدین شمس قریشی با عنوان بزرگترین مراسم مولودی خوانی کشور است.

این یادواره از سال ۱۳۸۳ در ایام هفته وحدت و در راستای تقویت وحدت و یکپارچگی امت اسلامی برگزار می‌شود و بیستمین دوره آن شامگاه دوشنبه همزمان با ۱۲ ربیع الاول و آغاز هفته وحدت با حضور جمع زیادی از عاشقان و شیفتگان رسول الله (ص) در مسجد جامع سنندج برگزار شد.

برنامه از ساعت ۱۹:۳۰ با حضور جمع زیادی از شیفتگان و عاشقان رسول‌الله (ص) از زن و مردم و پیر و جوان در مسجد جامع سنندج آغاز شد و تا پاسی از شب ادامه داشت و شرکت کنندگان علاوه بر نشان دادن ارادت خود به پیامبر نور و رحمت (ص)، از این فرصت استفاده کرده و در این شب و ماه پربرکت برای برآورده شدن حاجات خود به دعا و نیایش پرداختند.

در این جشن گروه‌های مختلف با اجرای برنامه های متنوع مولودی خوانی و دف نوازی به مدح و ستایش پیامبر نور و رحمت پرداخته و زندگینامه رسول گرامی اسلام (ص) را در قالب قصیده خوانی بیان کردند.

در میان اجرای گروههای مختلف دف نوازی و مولودی خوانی حسن عسکری فرماندار سنندج به عنوان سخنران به روی سن دعوت شد و با تشکر از برگزار کنندگان این مراسم معنوی اظهار کرد: تدبیر معمار کبیر انقلاب در نامگذاری ۱۲ تا ۱۷ ربیع با عنوان هفته وحدت موجب شده است که امروز اهل تسنن و تشیع بدون هیچ تعصبی در کنار هم قرار گرفته و میلاد پیامبر خوبی‌ها را جشن بگیرند.

وی با بیان اینکه اتحاد و وحدت بین مسلمانان نیاز جدی جامعه امروز ما است، گفت: وجود نازنین پیامبر مکرم اسلام محوری‌ترین عامل وحدت در جهان اسلام است و همه ما باید حول محور ایشان حرکت کرده و وحدت و اتحاد خود را حفظ و تقویت کنیم.

رئیس حوزه هنری کردستان نیز در این آیین اظهار کرد: گرامیداشت یاد و خاطره سید بهاء الدین شمس قریشی خالق مولودنامه، معراجنامه و شمس الغقائد به عنوان هنرمند عارف در انسجام بخشیدن و رونق بخشیدن به مولودی خوانی های مناطق کردنشین از دیگر اهداف این برنامه معنوی است.

اسعد فرهادی افزود: اجرای مولودی خوانی فولکلور و سنتی مناطق کردنشین توسط هنرمندان و تربیت شدگان خانقاه‌های کردستان را از مهمترین بخش‌های این برنامه معنوی اعلام کرد.

مرحوم سید بهاالدین شمس قریشی، عارف و شاعر نامی کُرد، کتاب مولودنامه و معراج نامه را تالیف و به رشته نظم درآورده که مداحان و مولودنامه خوانان کُرد از اشعار این کتاب در جشن مولودی پیامبر اکرم (ص) استفاده می کنند.

به عقیده اهل سنت پیامبر گرامی اسلام(ص) در روز ۱۲ ربیع الاول و به عقیده اهل تشیع ۱۷ ربیع الاول پا به عرصه گیتی نهاده‌اند،بر این اساس معمار کبیر انقلاب با دور اندیشی خود و برای وحدت و اتحاد بیشتر بین مسلمانان از ۱۲ تا ۱۷ ربیع الاول را با نام هفته وحدت نامگذاری کردند.