قشم - ایرنا - مسئول حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس سپاه قشم گفت: ۶۴ برنامه متنوع فرهنگی و ورزشی همزمان با چهلمین و چهارمین سالگرد گرامیداشت هفته دفاع مقدس در این شهرستان مرزی تدارک شده که ۲۰ عنوان از این برنامه‌ها شاخص و با محتوای ویژه تهیه شده است.

سرهنگ دوم پاسدار محمد امین ذاکری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: سی و یکم شهریور ۱۳۵۹، در تاریخ معاصر کشور ما یادآور شکل گیری حماسه سترگی است که ایران عزیز و انقلاب اسلامی را از گزند توطئه های شیطانی بیگانگان و دشمنان کینه توز محافظت کرد و سرچشمه عزت و سربلندی پایان ناپذیر ملت ایران در امتداد تاریخ قرار گرفت.

وی ادامه داد: ملت رشید و ولایت مدار ایران با مقاومت و ایستادگی بی نظیر خود در هشت سال دفاع مقدس تحت فرماندهی و راهبری پیامبر گونه نایب ولی خدا حضرت روح الله (ره) معادلات متعارف نظامی و سیاسی جهان را برهم زد و به برکت الطاف خداوندی و مقاومت شکوهمند ملت ایران، ابهت ابرقدرت های شرق و غرب را شکست و پیام انقلاب اسلامی را در اقصی نقاط عالم منتشر کرد که امروز نشانه های آن را در صحنه مقاومت اسلامی، انقلاب های مردمی و ضد آمریکایی و ضدصهیونیستی ملت های منطقه و جهان مشاهده می کنیم.

مسئول حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس سپاه قشم گفت: شعار امسال هفته دفاع مقدس «در راه فتح قله» هستیم تعیین شده است.

سرهنگ ذاکری برگزاری رژه موتوری و کاروان حماسی، برپایی ایستگاه سلامت، نواختن زنگ مهر و مقاومت در مدارس، برگزاری جشن ولادت حضرت رسول اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) همراه با نشست جهاد تبیین، تهیه و توزیع اقلام و وسایل مدرسه در بین دانش آموزان کم تر برخوردار و افتتاحیه مسابقات ورزشی جام هفته دفاع مقدس را از جمله برنامه‌های هفته دفاع مقدس در این شهرستان مرزی بیان کرد.

وی توضیح داد: خاطره گویی رزمندگان دفاع مقدس در مدارس، آگاه سازی و تبیین هویت اسلامی زن مسلمان بر مبنای الگوی سوم، اقناع چهره به چهره مادران برای فرزند آوری، برگزاری نشست بصیرتی با موضوع پاسخگویی به شبهات دفاع مقدس، اعزام گروه پزشکی به مناطق کم تر برخوردار طرح کرامت، برپایی نمایشگاه هفته دفاع مقدس و کتاب، برگزاری گشت های رضویون محله ای، برگزاری مراسم تجلیل از ایثارگران و یادواره خانگی شهدا از دیگر برنامه‌هایی است که در شهرستان قشم اجرا می‌شود.

مسئول حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس سپاه قشم اضافه کرد: برنامه های شاخص این هفته اجرای سرود و شب شعر هفته دفاع مقدس، برگزاری کلاس سواد رسانه ای به صورت مجازی و حقیقی، برگزاری پاتوق فرهنگی در محلات، فراخوانی و رزم شبانه گردان بیت المقدس، برگزاری دوره آموزش تولید محتوا، برگزاری نشست با موضوع راهکارهای پیشگیری از اعتیاد، برپایی میز خدمت، برگزاری یادواره شهدای دانش آموزی، اختتامیه مسابقات ورزشی جام دفاع مقدس و غبار روبی گلزار شهدای قشم و برگزاری یادواره شهید مجتبی امیری است.

سرهنگ ذاکری تصریح کرد: تمام برنامه‌های پیش‌بینی شده گرامیداشت چهل و چهارمین سالگرد هفته دفاع مقدس در بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس در راستای تعمیق و گسترش فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه و به‌ ویژه نسل جوان و نوجوان جامعه است.

وی یادآور شد، حماسه دفاع مقدس، افسانه شکست ناپذیری قدرت های جهان خوار را باطل کرد و با اثبات برتری ایمان و اراده ملت بر همه قدرت های شیطانی راهی درخشان پیش روی ملل تحت ستم قرار داده است.

مسئول حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس سپاه قشم با تجلیل از حماسه جهاد و شهادت شهیدان و رزمندگان هشت ساله دفاع مقدس و دعوت از آحاد ملت فهیم و قدرشناس جزیره قشم برای پاسداشت چهل و چهارمین سالگرد این رخداد بزرگ و آموزنده بر آمادگی همه جانبه نیروهای مسلح مستقر در این جزیره برای پاسداری از انقلاب اسلامی و حراست از استقلال و تمامیت ارضی کشور تاکید کرد.

شهرستان قشم با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت ۲۲ شهید(۲۰ شهید دفاع مقدس، یک شهید سلامت و یک شهید مدافع امنیت) و ۱۱ آزاده را تقدیم انقلاب کرده است که از این تعداد سه نفر از آنان هشت سال تمام در اسارت نیروهای بعثی صدام بوده اند و یکی از آنها جزو آن ۲۳ نوجوان رزمنده و معروف اسرای جنگی عملیات بیت‌المقدس است.

این شهرستان همچنین میزبان پیکرهای پاک ۱۰ شهید گمنام دفاع مقدس پنج شهید در یادمان شهدای گمنام شهر قشم، یک شهید گمنام در جزیره لارک، یک شهید گمنام در جزیره هنگام و سه شهید گمنام در شهر بندری درگهان در کنار آب های فیروزه ای خلیج فارس و سرزمین آب و آفتاب است.

۳۱ شهریور تا هفتم مهر ماه هفته دفاع مقدس نامگذاری شده است.

حزب بعث عراق به سرکردگی "صدام حسین" دیکتاتور مخلوع عراق، ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ با حمله همه جانبه به جمهوری اسلامی ایران، جنگ نابرابر هشت ساله را به ایران تحمیل کرد.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.