تهران -ایرنا- بسته اخبار اجتماعی ایرنا در بیست وهفتم شهریور به توقف توسعه شبکه ملی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خونساز ایران،برگزاری هجدهمین جلسه دادگاه منافقین،آغاز جشن شکوفه‌ها،اعلام محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های کشور،توقف احکام کمیته‌های انضباطی دانشجویان علوم پزشکی،نکاتی درباره خرید کفش کودکان،ضرورت ارتقا شاخص‌های کیفیت درمدارس دولتی و بخشنامه درباره تعرفه استفاده از پابند الکترونیک پرداخته است.

در بسته خبری پیش رو مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را باهم مرور می‌کنیم ،امروز سرویس جامعه خبرگزاری ایرنا با اخبار مختلفی از حوزه اجتماعی ایران همراه بود که گزیده این اخبار را می‌توانید در ادامه بخوانید.

دستگیری کلاهبردار ارز دیجیتال و اخاذی ۴۰ میلیارد تومان از شهروندان

رئیس مرکز عملیات ویژه پلیس آگاهی فراجا گفت: کارآگاهان فرد کلاهبرداری را که در زمینه ارزهای دیجیتال از شهروندان ۴۰ میلیارد تومان اخاذی کرده بود شناسایی و دستگیر کردند.

 سرهنگ ضرغام آذین اظهار داشت: در پی تجمع عده ای از شهروندان مقابل ساختمان یکی از ارگانهای دولتی و درخواست احقاق حق آنان از فرد کلاهبردار به هویت معلوم با توجه به نارضایتی و حساسیت موضوع و از طرفی کثیرالشاکی بودن پرونده، شناسایی و دستگیری متهم متواری با جدیت تمام در دستور کار کارآگاهان اداره عملیات ویژه پلیس آگاهی قرار گرفت.

وی افزود: در تحقیقات پلیسی مال باختگان عنوان داشتند که متهم با سوء استفاده از جایگاه شغلی خود و معرفی خود به عنوان صاحب تخصص در زمینه ارزهای دیجیتال با واریز سود های اولیه به حساب سرمایه گذاران نسبت به جلب اعتماد دوستان و آشنایان دیگر اقدام کرده و در نهایت پس از اخاذی مبلغ چهل میلیارد تومان از مردم و بعد از گذشت دوسال با طرح و نقشه ورشکستگی متواری می شود.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

شاخص‌های ارتقا کیفیت مدارس دولتی را بهبود ببخشیم

مشاور وزیر آموزش و پرورش در ارتقای کیفیت مدارس دولتی گفت: شاخص‌های ارتقای کیفیت مدارس دولتی در برنامه هفتم توسعه تصریح شده است و باید آنها را بهبود ببخشیم.

علیرضا کمره‌ای در میزگرد آموزشی بررسی راهکارهای ارتقا کیفیت مدارس دولتی در شورای عالی آموزش و پرورش اظهار کرد: کمیت و کیفیت هر دو در موضوع عدالت اهمیت دارد و اینکه مدارس عادی چگونه کیفیت می‌یابد، به سادگی ممکن نیست.

وی افزود: آموزش و پرورش یک حق اما آموزش عالی انتخاب است و هردو باید به سمت افزایش کیفیت روند پیش روند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید اجازه دهیم مدیر مدرسه قابلیت‌های لازم را پیدا کند، ادامه داد: ستاد باید سیاست‌های لازم را اتخاذ کند اما اجرا را باید به مدارس بسپاریم.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

۹ نکته مهم در خرید کفش برای کودکان و نوجوانان/ عصرها کفش بخرید

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران به ۹ نکته مهم در خرید کفش برای کودکان اشاره و توصیه کرد که کفش را در عصر یا شب بخریم زیرا بعد از ظهرها پا اندکی بزرگتر از صبح است.

ایرج عبداللهی در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا این شایعه که بعدازظهرها پای انسان بزرگتر از صبح‌ها است را صحیح می‌داند و می‌گوید پای راست، اندکی از پای چپ بزرگتر است.

با توجه به نقش استفاده از کفش استاندارد در سلامت اسکلتی و عضلانی بدن، خانواده‌ها چه نکاتی را در خرید کفش برای کودکان خود باید رعایت کنند؟

چند نکته درباره خرید کفش بچه‌ها باید رعایت شود. نخست این که والدین همیشه سعی کنند کفش را بعدازظهر یا شب بخرند چون صبح‌ها که کودکان از خواب بیدار می‌شوند پای آنها یک مقدار کوچک‌تر است؛ البته پای بزرگترها هم همین طور است. هر چه به ظهر نزدیک می‌شویم فشار روی پا بیشتر و اندازه و سایز پا کمی بزرگتر می‌شود. جالب است بدانید که بعدازظهرها قد انسان حدود ۲ سانتی‌متر کوتاهتر از صبح است. اگر متری دقیق دارید می‌توانید این را بیازماییدادامه خبر را اینجا بخوانید.

بخشنامه رئیس قوه قضاییه درباره تعرفه استفاده از پابند الکترونیک

رئیس قوه قضاییه با صدور بخشنامه‌ای تعرفه استفاده از تجهیزات مراقبت الکترونیکی (پابند الکترونیک) را ابلاغ کرد.

حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در اجرای ردیف ۲۵ جدول شماره ۱۶ تعرفه درآمدهای موضوع جدول شماره ۵ قانون بودجه سال ۱۴۰۳، تعرفه استفاده از تجهیزات مراقبت الکترونیکی (پابند الکترونیکی) را ابلاغ کرد.

براساس این گزارش، بابت هر روز استفاده برای افراد، اعم از اینکه در اجرای ماده ۶۲ قانون مجازات اسلامی و تبصره اصلاحی آن مستقیم توسط مراجع قضایی به مرکز مراقبت الکترونیکی معرفی می‌شوند و یا زندانیانی که در اجرای ماده ۵۵۳ قانون آیین دادرسی کیفری و یا ماده ۱۹۱ آیین‌نامه اجرایی سازمان زندان‌ها، جهت تحمل باقیمانده مجازات حبس و یا پس از تبدیل قرار تأمین، به جای بازداشت در اجرای بند «چ» ماده ۲۱۷ قانون آئین دادرسی کیفری تحت نظارت با تجهیزات الکترونیکی قرار می‌گیرند.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

توقف توسعه شبکه ملی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خونساز ایران

رئیس بخش پیوند سلول‌های بنیادی مرکز طبی کودکان گفت: مدتی است که توسعه شبکه ملی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خونساز ایران متوقف شده در حالیکه نجات جان برخی از بیماران سرطانی، خونی، نقص ایمنی و بیماری هلی متابولیک وابسته به پیوند سلول‌های بنیادی خونساز است.

امیرعلی حمیدیه افزود: حمایت نشدن مراکز پذیره نویسی سلول های بنیادی خونساز، کاهش قابل ملاحظه فعالیت های سامانه شبکه ملی و متوقف شدن ارتباطات بین المللی در مجمع جهانی اهداکنندگان سلول های بنیادی خونساز از مهمترین دلایل عدم توسعه شبکه ملی اهداکنندگان سلول های بنیادی خونساز ایران است.

مدتی است که از مراکز پذیره نویسی اهداکنندگان سلول های بنیادی خونساز حمایت نشده و در نتیجه تعداد اهداکنندگان افزایش نیافته است.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

کمبود معلم برای کلاس اولی‌ها نداریم/ ساعت شروع مدارس مانند پارسال است

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ساعت شروع کار مدارس همانند سال گذشته است، گفت: کمبود معلم برای کلاس اول ابتدایی نداریم و اگر هم باشد، بلافاصله تامین نیرو می‌کنیم.

علیرضا کاظمی در حاشیه مراسم جشن شکوفه‌ها در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این روز برای دانش آموزان و خانواده‌ها روزی فوق العاده‌ است چراکه خاطره‌ای به یاد ماندنی خواهد بود.

وی افزود: امروز یک نقطه عطف در تاریخ زندگی انسان است که کاملا وارد محیط متفاوتی می‌شود، خانواده‌ها حداقل ۶ سال انتظار می‌کشند و آرزو دارند تا فرزندشان را در زمان ورود به مدرسه ببینند و از حدود دو سه ماه پیش منتظر این روز باشکوه هستند..ادامه خبر را اینجا بخوانید.

توقف تمامی احکام کمیته‌های انضباطی به دستور وزیر بهداشت/ دانشجویان به دانشگاه برگشتند

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به تاکید ویژه رئیس جمهور مبنی بر بازگشت به تحصیل دانشجویان اخراجی و دارای احکام انضباطی، گفت: دانشجویان دوباره به محل تحصیل خود باز خواهند گشت.

مسعود حبیبی در این باره اظهار داشت: با دستور وزیر بهداشت، احکامی که برای دانشجویان معترض در سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ صادر شده، با بهره‌گیری از رویکرد جذب حداکثری رهبر فرزانه انقلاب، ایده محوری وفاق ملی رئیس جمهور و همچنین در راستای افزایش سرمایه اجتماعی نظام مقدس جمهوری اسلامی، ایجاد امید و انگیزه در بین دانشجویان و جوانان عزیز و شروعی پر نشاط برای دانشگاه ها در آغاز سال تحصیلی، متوقف شد و دوباره به محصل تحصیل خود باز می گردند.

وی اظهار داشت: پس از حوادث سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ در دانشگاهها، احکامی از سوی کمیته های انضباطی دانشگاه ها و کمیته مرکزی وزارت بهداشت، صادر شده بود که بعد از فروکش کردن حوادث، مقام معظم رهبری تاکید داشتند که باید با رافت اسلامی با دانشجویان برخورد شود.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

یک میلیون و ۵۰۰ هزار دانش‌آموز کلاس اولی هستند

وزیر آموزش و پرورش گفت: امروز یک میلیون و ۴۰۰ هزار دانش آموز وارد پایه اول ابتدایی شدند و پیش‌بینی می‌شود تا پایان ثبت نام این تعداد به یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برسد.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، آیین جشن شکوفه‌ها امروز - سه شنبه ۲۷ شهریورماه - با حضور علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش و رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی در مدرسه امام موسی کاظم (ع) منطقه ۱۵ تهران برگزار شد.

وزیر آموزش و پرورش در این آیین خطاب به دانش آموزان اظهار کرد: والدین از ماه‌ها قبل وسایل آمدن به مدرسه را برای شما فراهم کرده‌اند بنابراین باید به آنها افتخار کرد.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته جاده‌های کشور اعلام شد

پلیس راهور فراجا محدودیت ترافیکی تعطیلات پایان هفته جاری را اعلام کرد که بر اساس آن محور کرج - چالوس بنابر برنامه ترافیکی یکطرفه خواهد شد.

بنابر محدودیت‌های ترافیکی پلیس راهور تردد موتورسیکلت از ساعت ۱۲ ظهر روز سه‌شنبه مورخ ۲۷ شهریور ماه تا ساعت ۶ صبح روز یکشنبه یکم مهرماه از محورهای کرج-چالوس، هراز، فیروزکوه و بالعکس ممنوع است.

تردد انواع تریلر، کامیون و کامیونت از محور کرج- چالوس کماکان ممنوع است.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

وظیفه اورژانس اجتماعی جمع‌آوری معتاد متجاهر نیست

معاون سلامت اجتماعی بهزیستی استان تهران با تاکید براینکه وظیفه اورژانس اجتماعی، جمع‌آوری معتاد متجاهر یا کودک کار نیست، گفت: اورژانس اجتماعی وظیفه ایجاد رفاه و توسعه رفاه اجتماعی را دارد و لازم است این ادبیات را در سازمان و سایر دستگاه‌های متولی تقویت کنیم.

علیرضا محمدی افزود: باید تریبونی برای اورژانس اجتماعی داشته باشیم و ادبیات اورژانس اجتماعی تغییر کند چرا که فکر می‌کنند کار اورژانس اجتماعی مقابله با جرم و بزه است ولی در واقع این طور نیست اورژانس اجتماعی وظیفه ایجاد رفاه و توسعه رفاه اجتماعی را دارد.

وی اضافه کرد: بدنه اورژانس اجتماعی از مددکاران و روانشناسانی شکل گرفته که وظیفه دارند توسعه رفاه اجتماعی برای آحاد افراد جامعه داشته باشند و لازم است این ادبیات را در سازمان و سایر دستگاه های متولی تقویت کنیم.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

هجدهمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات منافقین آغاز شد

هجدهمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده سرکردگان اعضای سازمان مجاهدین خلق موسوم به منافقین و ماهیت این سازمان به عنوان یک شخصیت حقوقی، امروز سه‌شنبه (۲۷ شهریور) در شعبه یازدهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی حجت‌الاسلام والمسلمین دهقانی و مستشاران دادگاه مرتضی تورک و امین ناصری در مجتمع قضایی امام خمینی (ره) به‌صورت علنی آغاز شد.

در این جلسه از دادگاه «حمید نوری» شهروندی که براساس ادعاهای واهی و متناقض گروهک تروریستی منافقین در سوئد زندانی و محاکمه شده بود و اخیرا به کشور بازگشت نیز حضور دارد.

حمید نوری پیش از آغاز جلسه دادگاه در جمع خبرنگاران درباره ارزیابی خود از محاکمه منافقین در دادگاه‌های انقلاب گفت: ابتدا ابراز تاسف خود را در برگزاری دیرهنگام این دادگاه اعلام می‌کنم؛ چرا بعد از ۴۰ سال این دادگاه برگزار می‌شود اما از سوی دیگر نیز از برگزاری دادگاه بسیار خوشحال هستم.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

حادثه مرگبار یزد و یک پرسش؛ چرا اتوبوس‌ها به صورت برخط رصد نمی‌شوند

حادثه واژگونی اتوبوس مسافربری در جاده یزد - طبس که رئیس پلیس راه یکی از عوامل آن را خروج اتوبوس از جاده اصلی و ورود به مسیر معدنی عنوان کرده است، این پرسش را مطرح می‌کند که چرا مسائل حمل‌ونقل مسافربری هنوز به صورت برخط رصد نمی‌شوند.

۲ بامداد امروز - سه‌شنبه ۲۷ شهریور - جاده یزد - طبس شاهد صحنه دلخراش واژگونی یک دستگاه اتوبوس اسکانیا با ۴۶ سرنشین بود که متاسفانه ۱۰ نفر از مسافران در دم جان خود را از دست دادند.

این حادثه که ۳۶ مصدوم به همراه داشت و هنوز گزارشی دقیقی از وضعیت مصدومان وجود ندارد، به گفته رئیس پلیس راهور ناشی از خروج اتوبوس از مسیر اصلی و حرکت در مسیر اختصاصی یک معدن بود.ادامه خبر را اینجابخوانید.

آغاز جشن شکوفه‌ها در کشور/ثبت نخستین خاطره تحصیل کلاس اولی‌ها

دانش‌آموزان کلاس اولی امروز - ۲۷ شهریورماه - چند روز مانده به آغاز سال تحصیلی با حضور در مدارس سراسر کشور، اولین روز ورود به بوستان علم و دانایی را جشن گرفتند.

حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار شکوفه امروز زودتر از دیگر دانش آموزان به مدرسه آمده اند تا با فضای مدرسه و معلمان خود آشنا شوند و نقطه آغاز علم آموزی را جشن گرفته و خاطره شیرینی برای همه عمر رقم بزنند.

سرآغاز مسیر آموختن، خواندن و نوشتن، یادگیری نظم و انضباط و دوستی با همکلاسی ها و تجربه مهرورزی بخشی از همه آن چیزی است که این شکوفه ها قرار است در فضای مدرسه بیاموزند و همین امر شور و شوق کودکانه آنها را که جویای علم و دانایی هستند، دوچندان کرده است.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

اگر قصد دنبال کردن اخبار گروه جامعه ایرنا به صورت کامل در حوزه‌هایی مانند محیط زیست، زنان و خانواده، رفاه و تأمین اجتماعی، حقوقی و قضایی، آموزش و پرورش، بهداشت و سلامت، هلال احمر، اورژانس، انتظامی و حوادث، بهزیستی، مسائل و آسیب‌ها و مدیریت بحران را دارید، پیشنهاد می‌کنیم هر روز سری به این سایت‌ https://www.irna.ir/service/society بزنید.