رشت - ایرنا - ادبیات همیشه منبع الهام خوبی برای تولید آثار هنری از فیلم و سینما گرفته تا نقاشی و حتی موسیقی بوده است و زبان و ادبیات شیرین فارسی مملو از این ظرفیت‌هاست.

نمایشگاهی از آثار تصویرگری مریم واقع طلب بانوی نقاش گیلانی با موضوع داستان‌های کلیله و دمنه از ۲۳ تا ۲۹ شهریور از ساعت۱۷ تا ۲۰ در خانه فرهنگ استان در رشت به نمایش گذاشته شده است که در این محال گذری مختصر بر آن می کنیم.

حکایت خرگوش باهوش و افکندن شیر ستمگر به چاه، داستان زاغان و بومان، چکاوک و فیل، جغد و کلاغ بخشی از داستانهای کلیله و دمنه است که مریم واقع طلب این نقاش جوان آنها را به تصویر کشیده است.

اما کَلیله و دِمنه نوشته ویشنا سرما، کتابی است از اصل هندی که به عربی ترجمه شده و چندین بار نیز از عربی به فارسی دری برگردانده شده‌است. کتابی که در قرن ششم هجری یکی از دبیرهای دربار غزنوی به نام نصرالله منشی کلیله و دمنه را به فارسی برگردان کرد.

کلیله و دمنه کتابی پندآمیز است که در آن حکایت‌های گوناگون (بیشتر از زبان حیوانات) نقل شده‌است و اینک این نقاش درباره هنر تصویرگری و این نمایشگاهش می گوید: تصویرگری نقاشی روایی است. این مفهوم و روایت می‌تواند داستان، شعر و یا کتاب باشد و من از آن برای روایت داستان‌های کلیله و دمنه سود جسته ام.

واقع طلب معتقد است:تفاوت اصلی تصویرگری با نقاشی هدفمند بودن آن برای کاربرد مشخص و در نظر گرفتن مخاطب و سفارش دهنده است و از این نظر مشابهات بسیاری با طراحی گرافیک دارد.

او در بیانیه نمایشگاهش آورده است: فوکو استدلال می‌کند سوژه‌های انسانی از طریق فرآیندهای خاص برساخته می‌شوند، بر این اساس درک تصویرگر امروز با نحوه روایت تصویری گذشتگان به لحاظ فرمی تفاوت‌هایی بس آشکار دارد.

وی می گوید: موضوع و سوژه واحدی همچون تصویرگری کلیله و دمنه در روایت‌هایی همچون تصویرگری در مکتب بغداد و مکتب تبریز در مقایسه با نحوه برخورد مجموعه حاضر تفاوت‌های بنیادین دارد، به طور طبیعی انسان محصول شرایط اجتماعی، تاریخی و جغرافیایی دوران خود است و هر دوره لوازم و ارزش بصری و روایی خود را به همراه دارد.

مجموعه حاضر با دستاوردهای دوران مدرن شکل گرفته است. موضوع برگزیده شده هم همان موضوع مشترک است که در گذشته نیز به نحوی که نگرش روایی همان دوره را بازتاب می‌دهد، ساخته شده است با این تفاوت که رژیم مشاهده انسان امروزی در دیدن و بیان کردن این موضوع بسیار دگرگون شده است.

نگاه امروزین؛ طیفی گسترده از شیوه دیدن را به واسطه تحولات دوران مدرن ممکن کرده است. هر روایت تصویری، دیدگاه‌های خاصی از جهان اجتماعی را برمی‌سازد که خود از طریق رژیم حقیقت برساخته می‌شود.

در مجموعه حاضر آنچه که بر آن تاکید شده، تفاوت، اقتدار و بقاست که در قالب رابطه حاکم و محکوم، برنده و بازنده که از طریق تاکید بر بافت‌های لامسه‌ ای و خط‌های تیز و ملایم کاراکترهای موجود تفکیک پذیرفته‌اند.

سلسله‌ای از نظام قدرت در قالب فانتزی، روایت ساده پیروزی و شکست، تلاش با حیلت برای بقا و تکثیر نوع، تالی همان رابطه غالب و مغلوب اجتماع انسانی است که در روایت فانتزی تصویری حیوانات بیان شده است.

نمایشگاه تصویرگری داستان های کلیله و دمنه تا ۲۹ شهریور در خانه فرهنگ گیلان در رشت در معرض تماشا قرار دارد.

مریم واقع طلب گرافیست و تصویرساز دارای مدرک کارشناسی ارشد تصویرسازی از دانشگاه هنر تهران است.