تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۷

تهران- ایرنا- در فاصله ۱۰ روز مانده به انتخاب رهبر جدید حزب حاکم در ژاپن و کناره‌گیری نخست وزیر فومیو کیشیدا از شرکت در انتخابات، این رقابت بین سه چهره پیگیری می‌شود که در حال حاضر بر اساس برخی نظرسنجی‌ها، در میان آنان وزیر دفاع اسبق از شانس بیشتری برخوردار است.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، روزنامه گاردین با توجه به اینکه ۲۷ سپتامبر (۶ مهر) فومیو کیشیدا باید منصب نخست وزیری را تحویل رقبایش در حزب دهد، گزارشی در مورد رقابت نزدیک آنها برای هدایت کابینه ژاپن منتشر کرد.

به نوشته این روزنامه انگلیسی، در میان پیشتازان این رقابت شیگرو ایشیبا، علاقه‌مند به سیاست‌های امنیتی است که می‌خواهد «نبرد نهایی» خود را آغاز کند و همچنین شینجیرو کویزومی، پسر جوان نخست‌وزیر اسبق است که زمانی بر مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی تاکید داشت.

پس از نظرسنجی جدیدی که در آن حامیان حزب حاکم لیبرال دموکرات (LDP) سانائه تاکایچی، وزیر امنیت اقتصادی فوق محافظه کار را به عنوان گزینه مطلوب خود معرفی کردند، رقابت پیچیده شد.

فومیو کیشیدا، نخست وزیر کنونی ژاپن با تصمیم غافلگیرکننده خود مبنی بر کناره‌گیری، عرصه رقابت را برای رهبری حزب لیبرال دموکرات باز کرد. این حزب یک قدرت سیاسی محافظه کار است که تقریبا به مدت هفت دهه قدرت را در ژاپن در اختیار دارد.

بر اساس نظام پارلمانی ژاپن، رهبر جدید لیبرال دموکرات زمانی که از سوی حزب تایید شود، به طور خودکار سمت نخست وزیری را در دست می‌گیرد.

روز دوشنبه، نظرسنجی خبرگزاری کیودو نشان داد که تاکایچی ۶۳ ساله از نظر ۲۷.۷ درصد از حامیان لیبرال دموکرات، بهترین گزینه برای نخست‌وزیری ژاپن است، اگرچه تردیدهایی نسبت به توانایی او در جمع آوری رای در میان همکاران قانونگذارش وجود دارد.

از راست شینجیرو کویزومی، سانائه تاکایچی، شیگرو ایشیبا

این نظرسنجی که در آن ایشیبا وزیر دفاع اسبق ژاپن ۲۳.۷ درصد و کویزومی ۱۹.۱ درصد مورد حمایت قرار گرفتند، نشان می‌دهد که رای گیری به دور دوم کشیده می‌شود.

کویزومی جوان برای افزایش محبوبیت خود نزد رای دهندگان تلاش زیادی در راستای تبدیل شدن به رهبر چهارمین اقتصاد بزرگ جهان انجام داده است. اما نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که این تلاش‌ها می‌تواند به دست ایشیبا، ۶۷ ساله با تجربه و کهنه کار با شکست روبرو شود.

نظرسنجی قبلی توسط روزنامه نیکی و تلویزیون توکیو نشان می‌داد که حمایت از ایشیبا ۲۶ درصد بوده و پس از آن کویزومی ۴۳ ساله با ۲۰ درصد و تاکایچی با ۱۶ درصد قرار دارند.

هر یک از ۳۶۷ قانونگذار حزب لیبرال دموکرات ژاپن در دور اول رای خواهند داد. در صورت کسب اکثریت آرا توسط یک نامزد در دور اول که بعید به نظر می‌رسد، وی رهبر بعدی حزب خواهد شد. در غیر اینصورت دو نامزدی که بیشترین آرا را به دست آوردند، در دور بعدی با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

ایشیبا مدیرکل آژانس دفاعی ژاپن در زمان نخست وزیری پدر کویزومی در اوایل دهه ۲۰۰۰، با وجود عدم موفقیت در چهار رقابت قبلی رهبری حزب، می‌تواند حزب لیبرال دموکراتیک را از آب‌های طوفانی خارج کند. اگرچه برخی تحلیلگران معتقدند که تنها پیروزی کویزومی به رای دهندگان ثابت می‌کند که حزب در رسیدگی به مشکل جدی ناشی از پیامدهای مخرب رسوایی مالی جدی است.

جیمز بردی، نایب رئیس شرکت مشاوره ریسک سیاسی «تنئو» (Teneo)، می‌گوید که کویزومی، فارغ التحصیل رشته علوم سیاسی از دانشگاه کلمبیا، می تواند وعده‌ تغییر نسل و مدرن سازی حزب لیبرال دموکرات را ارائه دهد.

برادی افزود: در حالی که ایشیبا می تواند از رقیب خود در میان اعضای اصلی پیشی بگیرد، کویزومی احتمالا حمایت بیشتری از همکاران پارلمانی دریافت می‌کند و به او شانس واقعی برای رسیدن به صدرنشینی در دور اول را می‌دهد.

منبع: The Guardian