اسلام‌آباد- ایرنا- میلیون‌ها نفر از مردم مسلمان پاکستان امروز به مناسبت ۱۲ ربیع الاول جشن‌های میلاد پیامبر اسلام را برگزار کرده و با آذین‌بندی کوچه و خیابان‌ها ارادت ویژه خود به حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص) فریادهای لبیک یا رسول الله سر می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، امروز سه‌شنبه در تقویم پاکستان مصادف با دوازدهم ربیع الاول سالروز ولادت پیامبر اعظم (ص) به روایت اهل تسنن و تعطیل رسمی است.

در این روزها اجتماعات وحدت آفرین سیره نبوی (ص) به مناسبت هفته وحدت به اهتمام گروه‌های شیعه و اهل تسنن در شهرهای مختلف پاکستان نیز برگزار می‌شود.

مردم پاکستان از شمالی‌ترین نقطه این کشور تا جنوب سواحل کراچی با برگزاری آیین‌های باشکوه جشن و سرور به استقبال ایام خجسته میلاد پیامبر اکرم (ص) می‌روند و فریادهای «لبیک یا رسول الله» در شهرهای کوچک و بزرگ، روستاها و در هر نقطه‌ای از این همسایه شرقی ایران که پیروان پیامبر رحمت در آن زندگی می‌کنند، طنین انداز می‌شود.

فضای جشن و سرور از شب گذشته در خیابان های شهرهای مختلف پاکستان موج می زند و پرچم های رنگی و پارچه نوشته هایی شامل آیات قرآن، احادیث نبوی و اشعاری در مدح رسول خدا (ص) در خیابان‌ها و بازارها، نصب شده و بسیاری از کوچه‌ها و خیابان‌ها چراغانی شده اند.

مقام‌های بلندپایه پاکستان با صدور پیام‌هایی به مناسبت ۱۲ ربیع الاول ضمن تبریک به جهان اسلام این روز را مایه خیر و برکت برای جامعه بشریت از جمله مسلمین جهان عنوان کردند.

آصف علی زرداری رئیس جمهور و شهباز شریف نخست وزیر پاکستان در پیام‌های خود گفتند: دوازدهم ربیع الاول روز مبارکی است که خداوند متعال نور هدایت کامل را به همه بشریت عطا فرمود تا او را تا روز قیامت هدایت کند.

در این پیام‌ها آمده است: زندگانی فرخنده حضرت محمد (ص) و سیرت و منش نیک ایشان مشعلی است برای ما که نورشان همچنان مایه هدایت حیات هر انسانی خواهد بود. هر اقدام و سخن ایشان جلوه‌ای از این است که چگونه می‌توان بشریت را با پایبندی به اصول عشق، بردباری و عدالت در مسیر توسعه هدایت کرد۔

مقامات پاکستان ضمن «اعلام همبستگی با مردم مسلمان کشمیر و فلسطین»، تاکید کردند: راه حل چالش هایی که امروز پاکستان و امت اسلامی با آن روبرو هستند در پیروی از تعالیم پیامبر اکرم (ص) نهفته است.

رهبران گروه‌های شیعه و اهل تسنن پاکستان نیز امروز و همزمان با آغاز هفته وحدت، تحکیم اتحاد و سرلوحه قرار دادن منویات پیامبر مهربانی‌ها برای مقابله با چالش‌های مشترک به ویژه پرهیز از تفرقه و فضا دادن به دشمنان مشترک را خواستار شدند.

دوازدهم ربیع الاول به عنوان میلاد حضرت محمد (ص) رویداد تاریخی در میان مسلمانان اهل تسنن به همراه اعیاد فطر و قربان در نزد مسلمانان پاکستانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. آیین‌های باشکوه ماه ربیع الاول با حضور اقشار مختلف مردم، مظهر همبستگی شیعه و سنی در پاکستان است.

راهپیمایی «وحدت امت» امروز به مناسبت ۱۲ ربیع الاول و ایام میلاد پیامبر اکرم (ص) به اهتمام نهضت بیداری امت مصطفی (ص) و حوزه علمیه عروه الوثقی در شهر لاهور مرکز ایالت پنجاب پاکستان برگزار شد.

همزمان با لاهور دیگر شهرهای بزرگ و کوچک پاکستان از جمله اسلام‌آباد، راولپندی، کراچی و پیشاور نیز شاهد راهپیمایی‌های میلاد حضرت محمد مصطفی (ص) و تبیین هفته وحدت است.