تهران- ایرنا- داوری ششمین دوره جشنواره ملی موسیقی امیرجاهد در بخش‌های گروه‌نوازی کلاسیک ایرانی، دونوازی و گروه‌نوازی سازهای کوبه‌ای برگزار شد.

به گزارش ایرنا از جشنواره موسیقی امیر جاهد، داوری اجراهای نخستین و دومین روز از ششمین دوره جشنواره ملی موسیقی امیرجاهد در بخش‌های گروه‌نوازی کلاسیک ایرانی، دونوازی و گروه‌نوازی سازهای کوبه‌ای روزهای یکشنبه و دوشنبه- ۲۵ و ۲۶ شهریورماه- در سالن اصلی برج آزادی تهران برگزار شد.

در نخستین روز از این جشنواره که به دونوازی موسیقی کلاسیک ایرانی اختصاص داشت و شاهد ۴۴ اجرا از نوازندگان شهرستانی و ۲۴ اجرا از نوازندگان تهرانی در رده‌های سنی «الف»، «ب»، «ج»، «د» و «ه» بودیم.

اجراهای ششمین دوره از جشنواره ملی موسیقی امیرجاهد در دومین روز، به بخش گروه‌نوازی موسیقی کلاسیک ایرانی، گروه‌نوازی سازهای کوبه‌ای و دونوازی سازهای کوبه‌ای اختصاص داشت که در مجموع ۴۰ اجرا از ساعت ۹ تا ۲۱ از نوازندگان شهرستانی و تهرانی برگزار شد.

این اجراها در حضور هیات داوران متشکل از محمد مقدسی، میلاد کیایی، زیدالله طلوعی، فرزاد عندلیبی، مرتضی اعیان، بهنام وادانی و قاسم رفعتی برگزار شد.

نباید عنوان و مقام در این جشنواره مطرح باشد

میلاد کیایی یکی از داوران ششمین جشنواره ملی موسیقی امیرجاهد درباره کیفیت اجراها در این دوره از جشنواره گفت: به نظرم باید نسبت به آینده نزدیک موسیقی کشور خوشحال و خوشبین بود که چنین استعدادهای درخشانی دارد؛ خصوصا جوانانی که از شهرستان آمده بودند.

وی افزود: در آستانه هشتاد سالگی هستم و بالای ۶۲-۶۳ سال سابقه تدریس دارم. در طول این سال‌ها شاگردان زیادی تربیت کرده‌ام اما این استعدادهای جوان را که می‌بینم یک غرور ملی‌ـ میهنی عجیبی به من دست می‌دهد.

کیایی بیان کرد: نکته‌ای که باید به آن توجه کرد مسئله فرهنگ است. از دیرباز گفته‌اند فرهنگ و هنر که فرهنگ و هنر مجموعه‌ای از آداب، اخلاق و انسانیت است.

محمد مقدسی یکی دیگر از داوران جشنواره ملی امیرجاهد درباره کیفیت اجراها اظهارداشت: اجراها نسبت به سال‌های پیش بسیار بهتر شده و خوشحالم برگزیدگان رها نمی‌شوند و مورد حمایت قرار می‌گیرند.

وی به پیشرفت‌های جشنواره در بخش نوازندگی سنتور و تمبک و به نقش تأثیرگذار امیرجاهد در این پیشرفت‌ها اشاره کرد و افزود: آهنگ‌های استاد امیرجاهد خود به خود آدم را سر ذوق می‌آورد و جوانان را با فرهنگ و موسیقی ایرانی آشنا می‌کند.

جشنواره امیرجاهد می‌تواند در شهرستان‌ها هم برگزار شود

فرزاد عندلیبی دیگر داور جشنواره ملی امیرجاهد با اشاره به اینکه هنر در ایران ریشه دارد، تربیت یک هنرمند را کار ارزشمندی دانست و گفت: تربیت بچه به خودی خود سخت است و وقتی او را هنرمند بار می‌آورید قطعاً از یک سری ناهنجاری‌ها جلوگیری کرده‌اید. هنر به درست زندگی کردن و زیبایی‌شناسی کمک می‌کند.

وی درباره کیفیت اجراها بیان کرد: اجراهای این دوره و به‌ خصوص اجرای شرکت‌کنندگانی که از شهرستان آمده‌ بودند بسیار خوب بود. انتظارم از هنرجویان تهران بیشتر بود چون در تهران امکانات بیشتری از جمله آموزشگاه‌ها و اساتید وجود دارد که آنها می‌توانند به خوبی از آن استفاده کنند اما واقعیت این است که در این دوره به اندازه شهرستانی‌ها خوب اجرا نکردند.

عندلیبی افزود: امیدوارم این جشنواره بیشتر شناخته شود و بیشتر روی آن کار صورت بگیرد. به نظرم با همین نام استاد امیرجاهد می‌توان چنین جشنواره‌ای را در شهرستان‌ها نیز برگزار کرد تا گوش مردم کم کم با موسیقی خوب آشنا شود.

کار گروهی در این سطح سخت است

مرتضی اعیان دیگر داور این جشنواره نیز درباره کیفیت آثار جشنواره امیر جاهد اظهارداشت: در اجراهای روز دوم جشنواره رعایت نکردن نوانس باعث می‌شد یکنواختی به وجود بیاید و به گوش شنونده خستگی دست بدهد. باید اجراها را طوری تنظیم کنند که این نوانس‌ها حتما در آن وجود داشته باشد، چرا که اثر بهتری دارد.

وی گفت: در مجموع اجراها بسیار خوب بود. شرکت‌کنندگان زحمت زیادی کشیده بودند. واقعیت این است که کار گروهی در این سطح واقعاً سخت است و به تمرین زیادی نیاز دارد.

اعیان افزود: هماهنگی برگزارکنندگان جشنواره نیز بسیار عالی بود و از دبیر هنری حمیدرضا عاطفی و دبیر اجرایی مهدی مساح بیدگلی و تمام همکاران برگزارکننده دارد. در مجموع جشنواره بسیار خوبی را شاهد بودیم.

داوری اجراهای ششمین جشنواره ملی موسیقی امیرجاهد در بخش دونوازی و گروه‌نوازی پاپ و کلاسیک در روزهای ۱۵ و ۱۶ مهرماه برگزار خواهد شد.

ششمین دوره جشنواره ملی موسیقی «امیرجاهد» از سوی خانه‌موزه دکتر معین و استاد امیرجاهد، خانه موسیقی ایران، انجمن موسیقی ایران، برج آزادی تهران، بنیاد رودکی و شهرداری منطقه ۱۴ تهران مورد حمایت قرار می‌گیرد.

خانه موزه دکتر معین و استاد محمدعلی امیرجاهد با همکاری خانه موسیقی ایران براساس وظایف و رسالت خود، جشنواره ملی موسیقی «امیرجاهد» را به منظور حفظ و ارتقای فن و هنر موسیقی جدی مبتنی بر مبانی تفکر، فرهنگ و هنر ملی ایران و ضرورت کشف استعدادهای درخشان و حمایت از نسل جوان در پنج رده سنی؛ «الف» (۱۱-۸)، «ب» (۱۵-۱۲)، «ج» (۲۰-۱۶)، «د» (۳۰-۲۱) و «ه» (۳۱ سال به بالا) برگزار می‌کند.

در این جشنواره که شامل موسیقی ایرانی (سنتی و محلی)، کلاسیک، پاپ، کوبه‌ای و آواز است، افراد متقاضی و گروه‌ها با توجه به رده سنی پس از ارزیابی اولیه و کسب مجوز، به رقابت می‌پردازند.