رشت - ایرنا - ۲۷ هزار و ۴۷۰ کلاس اولی گیلان صبح امروز (سه‌شنبه) با به صدادرآمدن زنگ شکوفه‌ها همزمان با سراسر کشور راهی گلستان‌ علم و دانش شدند و فضای مدارس استان را معطر کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جشن شکوفه‌ها امروز همزمان با سراسر کشور در شهرستان‌های مختلف گیلان برگزار و بهار تعلیم و تربیت آغاز شد.

شور و شوق کلاس اولی‌ها برای حضور در بوستان‌های علم و دانش از جلوه‌های جشن شکوفه‌های گیلان است؛ هیاهوی کودکان حال و هوای خاصی به مدارس داده‌است اما در این میان اگرچه اکثریت کلاس اولی‌ها شاد و خندان هستند اما دوری چندساعته از خانه و والدین نگرانی تعدادی از آنان را رقم زده‌است.

مدیران و معلمان واحدهای آموزشی با گشاده‌رویی از کلاس اولی‌ها استقبال کردند و با اهدا شاخه‌ گل آغاز بهار تعلیم و تربیت را تبریک گفته و کودکان نگران را به آغوش کشیدند و آنها را آرام کردند.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک رشت در آئین نمادین جشن شکوفه‌ها در دبستان شاهد شهیده فرحناز معصومی رشت نیز ضمن خوشامدگویی به کلاس اولی‌ها گفت: جشن امروز به خاطر شما شکوفه‌های گیلان است که وارد بوستان‌های علم و دانش شدید.

جابر دادفر با بیان اینکه دانش‌آموزان زیبایی مدارس بوده و فضای مراکز آموزشی را عطرآگین می‌کنند، اظهار کرد: شما کلاس اولی‌ها از امروز راهی مسیری شدید که در آن یادگیری، شکفتن و تجربه است باید قدر این مسیر را بدانید و خوب درس بخوانید.

بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ مدرسه به روی کلاس اولی‌ها گشوده شد

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان نیز در آئین نمادین جشن شکوفه‌ها با تبریک آغاز تعلیم و تربیت کلاس اولی‌ها گفت: افزون بر ۲ هزار و ۱۰۰ مدرسه از امروز (سه‌شنبه) به روی کلاس اولی در مناطق مختلف گیلان گشوده شد.

محمدحسین رمضانی با تبریک هفته دفاع مقدس و گرامیداشت یاد و خاطره ۴۱ هزار شهید فرهنگی و دانش‌آموز، شهدای دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و امام شهدا از دانش‌آموزان کلاس اولی خواست تا خوب درس بخوانند و به حرف‌های والدین و معلمان گوش دهند و مسیر درس و تحصیل را با موفقیت بپیمایند.

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان در بخش دیگری از سخنانش با تبریک فرارسیدن هفته دفاع مقدس و با بیان اینکه مدیون شهدا هستیم، بیان کرد: دفاع مقدس گنجینه ای ارزشمند است و هر موفقیت در آموزش و پرورش یا هر دستگاه دیگر از اینجا رقم می خورد.

وی با تشریح جایگاه مهم آموزش و پرورش و ماموریت بزرگ این دستگاه فرهنگی اظهار کرد: انتقال فرهنگ، باورها، اعتقاد، ایثار و شهادت به نسل‌های آینده از ماموریت‌های آموزش و پرورش است اگر در این ماموریت موفق شویم با ایجاد انگیزه این نسل را به حرکت درآورده‌ایم تا ماموریت دوم یعنی انتقال دانش و تخصص را به انجام برسانیم.

رمضانی بیان کرد: دانش و تخصص موجب می‌شود تا دانش‌آموزان بتوانند در زندگی شخصی خود با چالش‌ها روبرو شده و موفق شوند و در نگاه وسیع‌تر در سطح محلی و ملی با کسب موفقیت‌ها برای کشور مفید واقع باشند.

وی با بیان اینکه نیروی انسانی بزرگترین سرمایه در همه کشورهاست و نقش آموزش و پرورش در تربیت این نیروها برجسته است، اضافه کرد: به فرموده رهبر انقلاب آموزش و پرورش تولید کننده نیروی انسانی و سایر بخش ها و مجموعه ها بهره گیرنده از این ظرفیت هستند.

سند تحول بنیادین فصل مشترک آموزش و پرورش با همه ذینفعان است

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان در ادامه گفت: فصل مشترک ما معلمان و دستگاه بزرگ تعلیم و تربیت با همه ذینفعان سند تحول بنیادین است و ارزیابی آموزش و پرورش باید بر اساس این سند باشد.

وی اظهار کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برگرفته از نص صریح قرآن کریم، منویات امامین انقلاب، آرمان‌ها و وصایای شهیدان است.

رمضانی با بیان اینکه آموزش و پرورش امانت‌دار اولیاء است، اضافه کرد: تربیت تمام ساحتی دانش‌آموزان شامل ساحت‌های اعتقادی، عبادی و اخلاقی، زیبایی شناسی هنری، زیستی بدنی، علمی و فناورانه، اجتماعی سیاسی و اقتصادی حرفه‌ای مورد تاکیداست.

۲۷ هزار نوآموز (پیش دبستانی) نیز روز گذشته (دوشنبه) همزمان با سراسر کشور با برگزاری جشن غنچه‌ها قدم به بوستان دانش گذاشتند.

بیشتر بخوانید:

قدم به بوستان دانش با ۲۷ هزار نوآموز در گیلان

۸۷۵ کلاس درس در گیلان زیر پوشش طرح شهید عجمیان قرار گرفت

استاندار گیلان: دیدگاه‌ معلمان برای پیشبرد نظام آموزش مورد توجه قرار گیرد

امسال ۱۹ هزار کلاس درس آماده استقبال از دانش آموزان گیلان است؛ بر اساس آخرین آمار تاکنون بیش از ۳۵۵ هزار دانش‌آموز این استان تاکنون برای سال تحصیلی ۱۴۰۴ - ۱۴۰۳ نام‌نویسی کردند؛ پیش‌بینی می‌شود که امسال بیش از ۳۷۰ هزار دانش‌آموز در مقاطع مختلف سال تحصیلی جدید را آغاز کنند.

بر اساس آخرین آمار مدیرکل آموزش و پرورش گیلان، دانش‌آموزان استان سال تحصیلی جدید را در سه هزار و ۸۵۹ واحد آموزشی دولتی و غیردولتی مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم، فنی و حرفه‌ای و کار و دانش آغاز می‌کنند.

۸۷۵ کلاس درس تابستان امسال زیرپوشش طرح شهید عجمیان (بهسازی و شاداب سازی فضای مدارس) قرار گرفت؛ این تعداد کلاس‌ درس در ۱۹۲ واحد آموزشی در مناطق شفت، دیلمان، حویق، عمارلو، رحمت‌آباد و بلوکات با هدف بهسازی و شاداب‌سازی فضای مدارس برای دانش‌آموزان زیرپوشش طرح شهید روح‌الله عجمیان قرار گرفت که تا قبل از بازگشایی مدارس باید به پایان برسد.

جشن جوانه‌ها ویژه ورودی پایه هفتم فردا (چهارشنبه) ۲۸ شهریورماه برگزار خواهد شد؛ زنگ مهر و ایثار ویژه بازگشایی مدارس نیز در نخستین روز ماه مهر و زنگ نماز نیز در همین روز همزمان با وقت نماز ظهر نواخته می‌شود؛ شعار سال تحصیلی جدید «برای ایران، برای مدرسه» است.