یاسوج - ایرنا - استفاده از انرژی خورشید به عنوان یکی از راه های متداول برای تامین حامل انرژی برق در دنیا محسوبمی شود که برنامه های جدید دولت چشم انداز روشنی برای تحقق این نیاز مهم در کهگیلویه و بویراحمد ترسیم کرده است.

به گزارش ایرنا، کارشناسان بخش انرژی معتقدند که استفاده از انرژی خورشیدی با توجه به مزایایی مانند کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی، تولید برق بدون نیاز به آب و کاهش آلودگی هوا یکی از راهکارهای مناسب رفع همیشگی دغدغه مردم درباره کمبود برق و قطع آن در روزهای گرم تابستان است.

دولت برنامه های متفاوتی در بخش های خانگی،صنعتی،کشاورزی و اداری برای تولید برق با استفاده از انرژی خورشیدی در دست اجرا دارد که امید می رود تحقق آن بتواند بخش هایی از ناترازی برق کشور به ویژه در استان کهگیلویه و بویراحمد را جبران کند.

پنل خورشیدی وسیله‌ای است که برای استفاده از انرژی پاک، رایگان و نامحدود طراحی شده است و نه تنها در مناطق دورافتاده بلکه در مناطق شهری نیز می تواند به کاهش هزینه ها کمک کند.

آن طور که کارشناسان شرکت برق کهگیلویه و بویراحمد تاکید می کنند هزینه نگهداری و تعمیر تجهیزات تولید برق از انرژی خورشید اندک است و اقدام به تولید آن در بخش خانگی به درآمد مشترکان کمک می کند.

شرایط اقلیمی کهگیلویه و بویراحمد به ویژه مناطق گرمسیری با سالیانه ۳۰۰ روز آفتابی ظرفیتی برای سرمایه گذاری و تولید در زمینه برق خورشیدی است که تاکنون بهره وری قابل توجهی از این فرصت نشده است اما دولت قصد دارد با راهبردهای مختلف گام هایی اثربخش برای تولید برق خورشیدی در این استان بردارد .

کارشناسان بخش انرژی می گویند:استفاده از انرژی خورشیدی با توجه به مزایایی مانند کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی، تولید برق بدون نیاز به آب و کاهش آلودگی هوا یکی از راهکارهای مناسب رفع همیشگی دغدغه مردم درباره کمبود برق و قطع آن در روزهای گرم تابستان است.

واگذاری سامانه های کوچک مقیاس

به تازگی تفاهم نامه احداث ۱۵۰ سامانه خورشیدی حمایتی پنج کیلو واتی بین شرکت توزیع نیروی برق و بسیج سازندگی در کهگیلویه و بویراحمد امضا شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد گفت: بر اساس این تفاهم نامه ۱۵۰ سامانه کوچک مقیاس تولید برق با استفاده از انرژی خورشیدی در استان احداث می شود.

رسول روستائی افزود: هزینه احداث هر یک از سامانه های خورشیدی یاد شده یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال است.

وی بیان کرد: افزون بر سازمان بسیج سازندگی، متقاضیان تحت پوشش دستگاه های حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی می توانند برای احداث سامانه خورشیدی و استفاده از درآمد پایدار آن بدون هزینه مراجعه و از این فرصت ارزشمند بهره مند شوند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: میانگین درآمد سامانه های خورشیدی پنج کیلوواتی که بر بام خانه های متقاضیان نصب می شود ماهیانه ۳۰ میلیون ریال است.

برنامه ریزی برای ساخت یک نیروگاه متوسط

روستائی همچنین از آغاز عملیات اجرایی نیروگاه ۵۰ کیلوواتی تولید برق در روستای چنارستان از توابع شهرستان بویراحمد خبر داد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: این طرح در زمینی به مساحت ۷۵۰ متر مربع و در مدت زمان ۲ ماه اجرا می شود.

وی خاطرنشان کرد: نیروگاه ۵۰ کیلو واتی روستای چنارستان با اعتبار ۱۵ میلیارد ریال ساخته می شود.

روستائی عنوان کرد: هم اکنون ۱۹۷ سامانه فعال خورشیدی در کهگیلویه و بویراحمد تولید و تزریق برق به شبکه دارد که به صورت میانگین هر ماه بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال درآمد دارند.

وی تصریح کرد: سهم نهاد حمایتی کمیته امداد خمینی (ره) از سامانه های انرژی خورشیدی در استان ۶۶ دستگاه، بهزیستی ۱۱ دستگاه، بسیج ۷۱ و شخصی ۴۸ دستگاه است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: سامانه های انرژی خورشیدی فعال استان هم اکنون ماهانه یکهزار و ۷۲۰ کیلووات ساعت ظرفیت تولید برق دارند.

روستائی خاطرنشان کرد: واگذاری نیروگاه های خورشیدی کوچک مقیاس به شهروندان و ایجاد نیروگاه های خورشیدی مقیاس متوسط و بزرگ با مشارکت بخش خصوصی از سیاست های جدید دولت برای رفع ناترازی برق است.

وی خاطرنشان کرد: طرح خرید برق از نیروگاه های تجدید پذیر به صورت تضمینی و ۲۰ ساله از سوی دولت که در ۲ بخش مزرعه (زمین هایی با وسعت بالا) و نیروگاه خورشیدی صورت می گیرد که سرمایه گذاری در این عرصه را به صرفه و در واقع تضمین کرده است.

برنامه های تشویقی برای صنایع و کشاورزی برای تولید برق

با توجه به اینکه بخش های تولیدی یا همان کشاورزی و صعنت در پیک های تابستان به علت ناترازی بیشترین آسیب را متحمل می شوند استفاده از انرژی خورشیدی برای تولید برق به این حوزه های مهم کمک زیادی می کند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد گفت: براساس برنامه ریزی صورت گرفته صنایع و کشاورزی هم موظف به تولید بخشی از انرژی مورد نیاز خود با انرژی خورشدی شده اند.

روستائی تصریح کرد: قرارداد تجهیز کارخانه سیمان دشتروم در شهرستان بویراحمد منعقد شده و به زودی این واحد تولیدی به سامانه خورشیدی تجهیز می شود.

تلاش برای مشارکت دستگاه های اجرایی در تولید برق

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد گفت:همه دستگاه های اجرایی استان براساس قانون موظف به تأمین ۲۰ درصد از برق مصرفی شان از طریق احداث نیروگاه های خورشیدی هستند(از سال ۱۴۰۳ سالانه موظف به تامین پنج درصد برق مصرفی شان از این محل هستند) و در صورت عدم اقدام، براساس قانون صورتحساب برق مصرفی شان با نرخ تابلو سبز بورس محاسبه و با صورتحساب های سنگینی رو به رو می شوند.

روستائی تاکید کرد:تاکنون ۱۳ دستگاه اجرایی استان برای تامین بخشی از انرژی برق مورد نیاز خود مجهز به نیروگاه های خورشیدی شده اند.

وی خاطرنشان کرد: اداره نوسازی مدارس،علوم پزشکی یاسوج،بهزیستی، بانک ملی،شرکت آب و فاضلاب، شرکت توزیع نیروی برق و پزشکی قانونی ازجمله دستگاه های اجرایی کهگیلویه و بویراحمد هستند که بخشی از برق مورد نیاز خود را با استفاده از نیروگاه های خورشیدی متوسط مقیاس تأمین می کنند.

استفاده از خورشید برای تولید برق یک تیر با چند نشان

در شرایطی که صنعت برق با ناترازی میزان مصرف و تولید این حامل مواجه است استفاده از پنل های خورشیدی برای تولید این حامل انرژی مهم نه تنها به پایداری برق در بخش های مختلف به ویژه صنعت و کشاورزی کمک می کند بلکه به درآمدزایی هم منجر می شود.

استفاده از سوخت های فسیلی چون مازوت و منابع تجدید ناپذیر همانند گاز و نفت برای تولید برق و هزینه های سنگین به کشور تحمیل می کند در حالی که انرژی خورشیدی پاک است و بدون تولید آلودگی و عدم مصرف آب، به آسیب به طبیعت و محیط زیست می تواند بخشی از برق مورد نیاز کشور را تولید کند.